Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man fjerne fodgængerlyd.

Startet av fmm1000, mandag 17. september 2018, klokken 16:07

« forrige - neste »

fmm1000

Har lige prøvekørt den nye Leaf og den har en virkelig irriterende advarselslyd ved lave hastigheder.
Har set en engelsk video, hvor denne kan fjernes på Ioniq.
Kan den fjernes på Kona.

Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

fmm1000

Jipiii.
Greit.
Heter den knappen noget i retningen af VSS.


bno

Men hadde vært bra om knappen var plassert mellom gear valg knappene :)

Bård Fjukstad

Med en hel ukes erfaring ;) er jeg fornøyd med at man kan velge å ha på lyden. Har allerede overrasket noen naboer som ikke hørte at jeg kom kjørende. Var i utgangspunktet svært skeptisk til slik ulyd.

Limodriver

Med flere års erfaring med elbil har jeg ennå ikke vært oppe i en situasjon der fotgjengere har blitt overrasket. Det er to strategier; kjøre forsiktig og være klar over at elbiler gir fra seg lite lyd eller kjøre så fort at dekkstøy osv varsler fotgjengerne

tuono

Er vel én av de sakene man trygt kan si at det vil være delte meninger om. Kjører selv mye inne på et universitetsområde med masse syklister, fotgjengere, beplantningen fra helvete og hva mer...? Har forlengst sluttet å slå av denne lyden. Den har absolutt tjent sin hensikt. Så får det heller være at jeg og Ioniqen ikke har framstått som de kuleste på campus.

Biff

Kjør så fort at fotgjengerne hører når du treffer andre fotgjengere!  :-1:

Øyvind.h

Etter 5 år med elbil må jeg si jeg gruer meg til den dagen støy blir pålagt. I den hastigheten hvor rullestøy er så lav at dette har noen hensikt er det fotgjengerhorn jeg savner, ikke kontinuerlig støy.
Nå bor og ferdes jeg i Oslo så jeg er naturligvis farget av det, men ulykkene jeg har sett, lest om eller hørt om handler ikke om manglende støy. Stort sett fotgjengere som vaser ut i gata med musikk på ørene og blikket på mobilen, løper for å rekke buss, diverse feilberegninger osv. Utelukkende ulykker som vil skje uavhengig av kunstig støy eller ei.

Kunstig støy fungerer som fotgjengerhorn i lav hastighet, eksempelvis på parkeringsplass eller parkeringshus. Men det eneste man unngår er at folk skvetter. Ulykker unngår man ikke, for de skjer ikke pga differansen mellom rullestøyen og den kunstige støyen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ProsjektX

...og det er jo ikke akkurat noe mer støy fra en moderne hybrid, eller bensin for den saks skyld, i forhold til en elbil. Så hvorfor bare elbil skal generere støy skjønner jeg ikke.

På Ioniq gikk det an å bare feste noe innimellom VESS knappen så den stod inne hele tida, og lyden var alltid av. På Kona funker ikke det trikset dessverre da knappen har blitt flanketrigget istedet..
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA