Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S 2018 seter i Model S 2013.

Startet av buylove, mandag 17. september 2018, klokken 12:36

« forrige - neste »

offpist

Tilbake til airbagene.
De 3 ledningene er ganske enkelt jord/skjerm, samt - og + for å utløse det pyrotekniske elementet som utløser airbag. Det sitter ikke noen magisk sort boks der som må "kodes" inn i bilen. Og det er gode nyheter.

Jeg har bekreftet at sort er jord og koblet riktig.. så da er det eneste jeg ikke har prøve å koble om + og - på de to andre kablene.

Skulle bare likt å visst om bilen beholder airbag lampen på så lenge en feil har oppstått for flere uker siden.
Det ville gjort det litt enklere å gå fremover fra her..

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Føler jeg har hørt/lest at feil på airbager skal kreve resetting med diagnoseverktøy, av sikkerhetsårsaker, men er ikke sikker. Mener det er en grunn for at det alltid anbefales å ta batteriet før man skifter/demonterer ratt med airbag...

Er det ikke noen tredjeparts software eller utstyr som kan resette feilkoder på Tesla?

Evt ring road service og si du var uheldig da du skulle ta ut en ting som var under setet eller noe, og spør om de kan resette? ;)

offpist

#32
Ok folkens.
Jeg greide å løse problemet jeg hadde med airbag lampen.

Hadde bilen innom Tesla for å fikse en service bulletin, og ba de samtidig ta en titt på det med airbag.
Jeg forklarte som det var at stolene er ettermontert fra en ny bil.

De gjorde noe feilsøking, og kunne fortelle meg at feilmeldingen kom kontroll modulen i førerstolen. Ikke fra modulen som har med airbag å gjøre. 
Basicly betalte jeg 1800 kr for at de kunne fortelle meg at jeg må montere tilbake de gamle stolene, greit nok for nå hadde jeg litt mer å gå på.

For å eliminere bort arbag`ne i seg selv så opererte jeg ut airbag modulen ut av de gamle stolene og koblet de opp i bilen. Og ganske riktig, lampen lyste fortsatt.

Så da startet jeg å feilsøke på førerstol og det viste seg å være en induktiv sensor som sitter på sleden og forteller når førerstolen står veldig nære rattet. Typisk for en fører med korte bein.
Og da skal systemet kompansere for dette med å utløse airbag litt tidligere, antar jeg.

Uansett, denne sensoren er altså induktiv og det betyr den er må kobles opp med riktig polaritet og det hadde jeg så klart ikke gjort da fargekodene var forskjellig på gammel og ny stol tok jeg bare en sjanse. Byttet om de to ledningene bare for prøve, og vipps så sloknet airbag lampen!

Koblet tilbake airbag`ne tilbake til de nye som står inne i stolene og fremdeles suksess.

Stor lettelse.. Nå virker ALT.
Alle motorene går, med minnefunksjon og setevarme. Samt nå ingen feilmelding på airbag.

Gen4 2019/2020 stoler i 2013 modell bil ER mulig men du verden, det er litt av et prosjekt.

De gamle stolene skal på dynga i dag, også har jeg nå 2 stk airbag`r liggende som vi har bestemt å fyre av som et lite eksperiement, og fordi ting som smeller er gøy ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa


Vaduz


Muffinman

Imponert! Nå skal det sies at den godeste offpist ikke har fiklet med så rent lite ting og tang før og lyktes, så jeg er ikke overrasket :)

Sitatfyre av som et lite eksperiement, og fordi ting som smeller er gøy
Skulle hatt et forum for slikt...

petersv

I Norge så repareres jo knapt kollisjonsskadde Teslaer (eller andre elbiler for den saks skyld,) hvis ikke kunne du nok solgt de for en pen sum, da de koster endel nye.

offpist

Sitat fra: petersv på søndag 17. mai 2020, klokken 15:28
I Norge så repareres jo knapt kollisjonsskadde Teslaer (eller andre elbiler for den saks skyld,) hvis ikke kunne du nok solgt de for en pen sum, da de koster endel nye.

Du tenker kanskje på airbag fra rattet.
Men dette er airbag fra inne i seteryggen av stolen. De er montert slik at når de går av så spjærer setet opp..
Så det er nok ikke et marked for å selge bare airbag`n løst.

Seteryggen kan kjøpes som en hel komponent.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

petersv

Joda, det er vanlig å bytte disse uten å bytte stolene. Salmaker syr inn nye airbager i setene igjen.

offpist

I dag blåste vi av de to airbag`ne fra 2013 setene mine.
Eneste man kan konkludere med var at de begge virket og at polariteten ikke spiller noen rolle.
For med nr.2 så snudde vi polariteten, og de smalt like godt.


https://www.youtube.com/watch?v=LcuKELrJGsc
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

dotten

Skal i gang med dette selv nå snart, har du noen tips og råd så jeg slipper så mye bortkastet tid? :D
S85

P85D fra mars 2015

offpist

Nei, egentlig ikke.. men start med passasjer setet først, det er enklest.
Pluss at du kan fremdeles bruke bilen om dette skulle ta veldig lang tid.. ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA