Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S 2018 seter i Model S 2013.

Startet av buylove, mandag 17. september 2018, klokken 12:36

« forrige - neste »

buylove

Hei!

Jeg har fått kjøpt seter fra en Model S 2018 modell og har tenkt og montere dem i min Model S 2013 modell.
De kan vist by på en del utfordringer da kontaktene er forskjellige.
Er det noen som har gjort dette her før? Er det noe hokus pokus, eller er det en grei jobb?
Fikk med en del skriv fra han jeg kjøpte av. Bruksanvisning på hvordan jeg demonterer og monterer setene men ingen garanti for at det funker.
Er takknemmelig for alle tips.

TS.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.


noGas

Hei,

Gjorde dette med Nextgen seter for noen uker siden. Kjenner prosedyren godt.

Spør om du trenger råd.

Muffinman

Mulig det er forskjell på seter fra 2018 og nextgen. Uansett finnes de som hevder at servicedokumentasjonen sier at  bilen må omprogrammeres mtp timing for airbags, så sjekk dette grundig før du starter.

Texans

Sitat fra: buylove på mandag 17. september 2018, klokken 12:36
Hei!

Jeg har fått kjøpt seter fra en Model S 2018 modell og har tenkt og montere dem i min Model S 2013 modell.
De kan vist by på en del utfordringer da kontaktene er forskjellige.
Er det noen som har gjort dette her før? Er det noe hokus pokus, eller er det en grei jobb?
Fikk med en del skriv fra han jeg kjøpte av. Bruksanvisning på hvordan jeg demonterer og monterer setene men ingen garanti for at det funker.
Er takknemmelig for alle tips.

TS.

Hei.
Hvordan gikk dette? evt andre som har erfaring med om det er forskjell på Nextgen fra 15-16 til 18-19 modell?

offpist

#5
Bump, ønsker også svar på dette.

Edit: fant noe relavant info her:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p85-premium-seat-retrofit.159118/page-3
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Jeg har også et sett med 2019 Premium seter i garasjen nå.
Baksetene passet rett, ingen utfordringer der.

Fra det jeg forstår så er løsningen på fremsetene å flytte over ledningsnett fra gammel stol over i ny.
Også ganske enkelt koble seg rett på motorene, varme, sikkerhetsbelte, osv..

Men den største utfordringen slik jeg ser det er at bryterpanelet på siden av stolen også må bli med over fra gammel stol til ny. Grunnen er at gammelt panel baserer seg på grove knapper som styrer strømmen til motorene direkte mens nytt panel har tynne ledninger og motorene styres i stedet av releer i kontrollboks.


Kontroll panelet passer ikke over i dekselet på ny stol, og dekselet kan heller ikke overføres.
Ideelt skulle man derfor hatt et "retrofit kit" deksel som passer ny stol OG gammelt kontrollpanel.
Da er dette gjennomførbart på en fullgod måte.. alternativet blir litt semikvasi med "klipp ut og lim" og det har jeg ikke så lyst til.

Må litt i tenkeboksen på denne. Jeg kan leve uten justering av nakkestøtten men det må se pent og orginalt ut.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

sfinxern

Sitat fra: Texans på torsdag 27. februar 2020, klokken 18:29
Sitat fra: buylove på mandag 17. september 2018, klokken 12:36
Hei!

Jeg har fått kjøpt seter fra en Model S 2018 modell og har tenkt og montere dem i min Model S 2013 modell.
De kan vist by på en del utfordringer da kontaktene er forskjellige.
Er det noen som har gjort dette her før? Er det noe hokus pokus, eller er det en grei jobb?
Fikk med en del skriv fra han jeg kjøpte av. Bruksanvisning på hvordan jeg demonterer og monterer setene men ingen garanti for at det funker.
Er takknemmelig for alle tips.

TS.

Hei.
Hvordan gikk dette? evt andre som har erfaring med om det er forskjell på Nextgen fra 15-16 til 18-19 modell?

Bare husk at de nye premium setene som kom i 2017 (de med justerbare hodestøtter), ikke er det samme som Nextgen. Nextgen ble erstattet av de nye premium setene. Nextgen var vel også lagd av Recaro. Og disse setene har ikke justerbare nakkestøtter.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

o.b.lix

Sitat fra: offpist på mandag 06. april 2020, klokken 22:16

Ideelt skulle man derfor hatt et "retrofit kit" deksel som passer ny stol OG gammelt kontrollpanel.
Da er dette gjennomførbart på en fullgod måte.. alternativet blir litt semikvasi med "klipp ut og lim" og det har jeg ikke så lyst til.


Skaff deg 3D-printer eller bli venn med en som har...?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

offpist

Jeg har faktisk en Ultimaker 2+.
Men det dekselet er for langt til å lage det i ett stykke. Og det er buete, og komplisert utformet både med innfestninger for resten av stolen og bryterpanel. Det overgår mine kunnskaper når det gjelder å designe i 3D. Men hvis noen tar utfordringen stiller jeg gjerne opp med begge panelene. Selve printingen er forsåvidt enkelt. Ideelt skulle man hatt en 3D scanner for å få formen på originalene over til PC, også kopiert over den delen hvor bryterpanelet står.

Jeg har en bekjent med laserkutter. Hvis han lager et perfekt ovalt hull rundt bryterpanelet på begge dekslene skulle man kanskje greie å lime det over på en sånn måte at det ikke blir alt for åpenbart det er hjemme mekk.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Hadde litt tid og motivasjon i dag, så jeg har brukt kvelden på å strippe ledningsnettet i 2019 passasjersetet for tape/strømper og identifisert og merket alle motorene, ikke mindre enn 7 stk totalt:

-Fremover og bakover
-Setet opp og ned.
-Sete tilt.
-Rygg frem/bak
-Korsrygg støtte inn/ut
-Korsrygg støtte opp/ned.
-Nakkestøtte opp/ned.

Setevarme har jeg funnet.

Bryter for å bekrefte at sikkerhetsbeltet er i er funnet.

Bryter for å merke om noen sitter i setet har jeg funnet.

Også har jeg funnet ledning til airbag, den var enkelt for er godt merket og går på en egen plugg.

Det var et møysommelig arbeid, og jeg måtte ta av dekselet på ryggen for å kunne følge ledningene og identifisere fargene. Har ikke skrevet ned fargekodene i et eget dokument, men det kan jeg oppdatere med her i en senere post så det blir enklere for nestemann. Jeg håper og tror at førerstolen har de samme fargekodene som passasjer stolen. Uansett har jeg forstått det er en viss logikk i hvordan pluggene er terminert

Alle motorene har 4 ledninger, og jeg mistenker de to tynnere ledningene er for pulser på antall runder motoren går. I tillegg sitter det en del sensorer for endestopp. Men styringen i 2013 modellene kunne nok ikke brydd seg mindre om akkurat det. Med andre ord er det masse ledninger til overs, som man ikke får brukt til noe fornuftig. Kanskje så mye som 30 ledninger man ikke får bruk for.

Neste steg blir å demontere gammelt sete, og dokumentere på samme måten der før jeg setter inn nytt sete og begynner å koble de to sammen.  Enn så lenge kommer jeg til å la bryterpanel ligge løst på siden bare. Tilpassing av deksel blir i aller siste fase.

Å sette på en liten bryter for nakkestøtte er også en overkommelig sak, så kanskje jeg gjør det på sikt.


Førersetet i 2013 modulene har jo en viss minnefunksjon i forhold til man kan ha forskjellige profiler. Er det noen som veit hvordan dette virker? Er det potmeter eller pulser som styrer dette, eller kjører den bare motorene x antall sekunder og håper på det beste? Jeg har enda ikke demontert førerstolen, da jeg startet med passasjersiden.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Begge stolene montert og alle motorene/justeringene virker, også med minne profiler!
Legg også merke til 2019 midtkonsoll..  ;)

3 ting gjenstår:
-Koble ferdig setevarmer.. har identifisert kablene (tror jeg) men må forskes litt mer før jeg kobler det ferdig.
-Airbag lampen lyser. Er 90% sikker på jeg har koblet alt riktig, og har målt og sammenlignet gammelt sete og nytt, omverdiene er også like. Må utforskes mer.
-Sidedeksel på tilpasses gammelt bryterpanel eventuelt må nytt lages/printes/støpes.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

sfinxern

Imponerende arbeid :) :+1:!

Får seg et løft komfortmessig. Synes disse setene er veldig behagelige!

Hvor mye ga du for setene? Så velholdte og lite brukt ut.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

offpist

Ja det var bare kjørt 7.000 km, så vil si det er godt som nytt. Kjøpte komplett sett med seter fremme og bak, med senterkonsoll, og carbon dekslene i dashboardet for 13K.  Noe som er ganske billig men da er det nok "priset inn" at det er vanskelig å ettermontere i bil.

For jeg må understreke at dette er IKKE enkelt og det innebærer å måtte demontere/kappe deler av ledningsnettet i de gamle stolene så å reversere er også en stor jobb.

Det med arbag lampen er jo heller ikke bra så håper jeg greier å løse det.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

I dag har jeg kappet og overført de gamle bryterne over i de nye dekslene.
Det var vanskelig å få hullene til å stemme helt, siden de gamle bryterne er en god del større enn de nye.
Men det ble ikke så aller verst. Nå skal det herde til i morgen, også blir det å skjære bort overflødig lim og eventult fylle opp eventuelt tomrom med mer lim.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA