Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk og felgdimensjoner

Startet av Glan, mandag 17. september 2018, klokken 08:25

« forrige - neste »

Glan

Hva er målene på orginalfelgene og dekkene og hvilke alternative mål kan benyttes?

ProsjektX

Originalt, samme som Kona EV, 215x55x17.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Glan

Er det samme innpress og boltsirkel og?

Mao

#3
Sitat fra: Glan på mandag 17. september 2018, klokken 15:14
Er det samme innpress og boltsirkel og?

Samme boltsirkel (5x114,3) og navåpning (67,1)
Både Kona og e-Niro har innpress ET50 (iflg. kjøretøyregisteret for de første registrerte e-Niro).
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

HCO

Som betyr at felgene går om hverandre. +/- 7,5mm innpress er lovlig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Glan

Da har jeg felger som passer men kan jeg bruke dekkene som er 215/60-16

HCO

Ja. Rulleomkrets kan lovlig avvike 5%, her er avviket bare -0,6%. Det finnes mange websider der du kan beregne dette. Google "dekkalkulator".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

snurre100

Er det noen som hver hvilken tpms sensor som er på kia Niro.
2020 Kia E-Niro

Zuexi

Er vel ikke avklart enda om det er klaring nok til 16" på e-Niro?

Helix

Tenker å dra denne tråden litt opp igjen.

Jeg får e-Niro levert i februar og har derfor vært ute i god tid og kjøpt vinterdekk og felger på black friday tilbud. Dette var før e-Niro hadde kommet inn som et valg hos f.eks Byttdekk.com. Jeg handlet felger på bagrunn av hva som passer Hyundai Kona og hybrid varianten av Niro. Jeg endte da opp med å kjøpe 4 x Dezent TD i grafitt farge. Disse har dimensjon 17x7,5 et45 5x114,3. De er altså innenfor regelverket og ganske lik PH turbin som jeg vet at mange har kjøpt. Forskjellen er at PH turbin er et48 om jeg ikke husker feil.

Stor ble overraskelsen da jeg sjekket om e-Niro var kommet inn i listen over biler i går, noe den var. Overraskelsen gikk på at det bare er 8 felger Byttdekk gir tilpasninggaranti på, altså at de garanterer at de passer (for Hyundai Kona  er tallet 73). Felgene jeg har kjøpt var ikke blant dem. Jeg tok kontakt med dem og spurte om jeg kunne forvente at felgene passet, noe de kunne avkreftet. Fyren på kundeservice mente at det måtte være noe med utførelsen/utformingen som gjorde at dette ikke passer. Dette syns jeg høres veldig søkt ut. Dezent felgene har tilpasningsigaranti både på Kona og på Hybrid Niro. En av de 8 felgene (Nitro Sabre) som skal passe til e-Niro har nøyaktig samme størrelse som Dezent felgene.

Sjekket siden til Dezent og e-Niro var kommet inn i listen, men bare en av felgene i sortimentet angivelig passer. Dezent tc som er en felg ny av året tror jeg. Til Kona EV så passet nær sagt hele sortimentet.

Kan det være at e-Niro er så ny at felgleverandørene ikke har kommet med info om hvilke felger som passer eller ei? Det skal vel følge med en form for godkjenningspapirer.

Jeg har sjekket akselvekt på Kona og e-Niro og det er bare 20kg som skiller så jeg tviler på at det er dette som er utslagsgivende.

Spørsmålet blir da om det er noen andre som har støtt på problemer ved kjøp av uorginal felg til e-Niro? Noen som kjøpt felger i tilsvarende størrelse som meg?

trykkertor

#10
De går smekk på null problem
Selv mottar jeg PH Turbine II ET46.

Kona Electric og e-Niro har de samme dimensjonene på dekk og felg.

Det du har møtt på et kundebehandlere som ikke har peiling og vil dekke ryggen sin fordi pc-en ikke gir dem svaret.

Til og med noen 16" skal kunne gå på e-Niro ifølge min lokale dekk pusher.
Originalt innpress/ET er 45 på e-Niro hvis jeg husker rett.

Helix

Sitat fra: trykkertor på lørdag 26. januar 2019, klokken 12:46
De går smekk på null problem
Selv mottar jeg PH Turbine II ET46.

Kona Electric og e-Niro har de samme dimensjonene på dekk og felg.

Det du har møtt på et kundebehandlere som ikke har peiling og vil dekke ryggen sin fordi pc-en ikke gir dem svaret.

Til og med noen 16" skal kunne gå på e-Niro ifølge min lokale dekk pusher.
Originalt innpress/ET er 45 på e-Niro hvis jeg husker rett.

Takk for svar Trykkertor

Jeg tror også det at de passer rett på, så er sånn sett ikke veldig beskymret.

Han kundebehandleren fra Byttdekk gav meg ikke akkurat et inntrykk av å snakke med en som vet, som de så fint reklamerer med. Han gav meg dog et godt tips om å selge dem på finn.no om de ikke passet  ::)

Orginal innpress på e-Niro er det samme som på Kona, et50. Hybrid Niro er et45

Det slo meg plutselig at vinterfelgene på demobilene rundt om ligner svært mye på den nye Dezent TC.

jj44nn

Utleveres bilen med sommerhjul eller leverer dere vinterhjulsettet til forhandler? Hva er kostnaden for montering av vinterhjul på bilen?
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

trykkertor

Har du kjøpt vinterhjul hos forhandler blir bil levert på vinterhjul, med sommerhjul i bagasjerommet.

Har du kjøpt vinterhjul fra annet sted, så:
1. Du kjører inn vinterhjulene noen dager før, de ordner det for deg kvitt og fritt = god service.
2. Du kjører inn vinterhjulene noen dager før, de ordner det for deg, men vil ha 500,- for hjulskift = tja....
3. Du kjører inn vinterhjulene noen dager før, de er skeptisk, men kan hjelpe deg for en god slum penger = buhu!
4. Du kommer med vinterhjulene, de vil ikke ha noe med de å gjøre i det hele tatt = du skifter på en parkeringsplass i nærheten, eller lister deg forsiktig hjem på sommerhjul, alt etter føre og avstand.

trykkertor

Sitat fra: snurre100 på lørdag 06. oktober 2018, klokken 14:43
Er det noen som hver hvilken tpms sensor som er på kia Niro.
Sensorer på KIA e-Niro og Hyundai Kona Electric er samme sensor med samme program.
Så du kan bytte hjul om hverandre på de to bilene, og de virker like godt begge steder.
Samme dimensjoner på felg og dekk også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA