Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Högt ljud från växellådan / noisy gearbox

Startet av motorulf, søndag 16. september 2018, klokken 18:27

« forrige - neste »

motorulf

Det är ett högt ljud från växellådan i min Th!nk -09
Nästan så jag funderar på hörselskydd.
Inte för att det är super högt ljud, men en störande frekvens.
När bilen kommer körande på en öde väg i 70 circa så är växellådan det första som man hör.
Det låter som rakt skurna drev, men jag gissar att det mer beror på nötta drev eller lager.
Frågan är om det verkligen ska vara så, eller om min låda håller på att dö.
Finns det något att göra åt det, som att byta olja till en tjockare till exempel?
Jag filmade en kort färd med bilen för att spela in ljudet:

https://youtu.be/9Vfus5sot-0

Also in english for those who dont read swedish:
There is a loud noise from the gearbox in my Th!nk -09
Almost so I'm thinking I need hearing protection.
Just because it is annoying frequency.
When the car is driving on a deserted road in 70kmh circa, the gearbox is the first to be heard.
It sounds like a straight cut gears, but I guess it's more due to bad gear or bearings.
The question is if it really should be like this, or if my box is dying.
Is there anything to do about it, like changing oil to a thicker variant for example?
I filmed a short trip with the car to record the sound.

mohpet

Endrer lydbildet seg når du svinger til høyre eller venstre, eller er det konstant slik? Om det endrer seg, så kan det være hjullager i ett av hjulene foran.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

motorulf

Nej det ändrar sig inte vid sväng, om den är i neutral läge och rullar så låter det mycket mindre.
Ljudet ökar med belastning, antingen gas eller broms.
Ljudet är från motorn eller växellådan, så jag gissar växellådan.

Jag har hört många dåliga hjullager - det är inte det. tack ändå  :)

Om man ser på videon, där jag släpper på gasen, då ändras ljudet, försvinner kort för att sedan komma tillbaka.
tydligast vid 0:22 och 1:05

motorulf

Har nu tömt den på olja, hittade inga metallspån på magneten, oljan verkade ok.
Gav den ny olja.
Ingen skillnad på ljudet.

vad är det för fel?   ??? ::)

BauDemo

Det är svart för mig att uppfatta ljudet i videon.
Thinken är inte tyst när man kör. Det är kanske dina förväntningar? Finns det Think nära dig som du kan jämföra?
Jag har laddat upp ett par videos och du kan testa att se om det är samma ljud som på din:
https://www.youtube.com/watch?v=f_bFMviSBu8

Tänk på att man skall inte byta med ATL olja - det fanns en del info här i forumet om vilken olja och hur mycket man skall använda.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

motorulf

Hahaha, ja det var mina förväntningar det var fel på :)
Jag trodde ju inte att det var PCU som skulle låta sådär, men förstår det nu när jag har hört BauDemo´s bil.
Jag förväntade mig sinusvåg från PCUn, men den verkar alltså leverera någon sorts hårt upphackad ström.
Varför man gör så är för mig ett mysterium...
Fanns det inte minne kvar i EPROM till en lookup-table för sinusvåg-värden eller vad?
Blir det bättre med nyare FW som tex fastFW eller är den lika våldsam med strömpulserna?

BauDemo

Du verkar kunna detta med motorstyrning bättre än mig.
Jag tror att man kunde höra liknande ljud från första Tesla Model S och jag trodde det beror på typen av AC motorn.
Det låter lika oavsett vilken firmware jag kör med.
Mina RAV4 har permanent magnet DC motorer och då låter ingenting.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA