Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen - ansatte for mange for få?

Startet av bno, søndag 16. september 2018, klokken 10:58

« forrige - neste »

goggo

Selv er jeg varamedlem i styret i en lokalavdeling av Elbilforeningen, så jeg burde vel kanskje ikke uttale meg her...  Men jeg tar nå sjansen likevel  :-\

Min mening er at Elbilforeningen har en identitetskrise, og at de ikke ser ut til å være klar over dette selv.
Er de en lobbyvirksomhet, eller en medlemsorganisasjon?  Jeg synes foreningen har gjort en fantastisk jobb under Christina Bu som lobbyvirksomhet, men en elendig jobb som medlemsorganisasjon.

Jeg har støttet foreningen i mange år på grunn av lobbyvirksomheten men ser absolutt null verdi i medlemsforedelene, kanskje bortsett fra ladebrikka som er "nice to have" men egentlig ikke har noen verdi.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

1317142119

Elbilforeningen har utspilt sin rolle i samfunnet, på samme måte som NAF.

De var viktige før, for å fremme elbiler og åpne for en haug med fordeler. I 2018 er det mange års venteliste på elbiler (som Elbilforeningen ikke kan gjøre noe med) så markedet er klar for elbiler. I tillegg er det i praksis få til ingen fordeler igjen for de som bor i storbyene. For min egen del er det kun én fordel jeg drar nytte av og det er gratis bompassering. Det setter jeg stor pris på fordi jeg er prinsipielt imot bruken av inntektene bomstasjoner i Norge genererer. Når Elbilforeningen ikke klarer å videreføre den fordelen fra Q12019, så gidder ikke jeg å fornye medlemskapet mitt heller. Vi har et problem den dagen jeg får en regning fra Fjellinjen, om den er på 1000 eller 2000 er ikke relevant (for meg).

At bilene ikke har 25% mva spiller ingen rolle. Det er ikke fraværet av de 25% som avgjør om jeg har råd til en bil eller ikke. Den dagen det blir mva på elbiler vil det gjenspeiles i økte bruktpriser.

bno

Dvs. med en snittlønn på 700000,- x 23% = 861` x 15 = 12,9 MNOK i (samlede) lønnsutgifter.

bno

#18
Vil minne om med stor respekt for alle synspunkter av man konkluderer når alle data er på bordet som det er relevant for oss å bidra med. Liker tanken om id krise og hvordan vi som medlemmer kan bistå ledelsen etter beste evne. Håpet er at det kan komme noe nyttig ut av denne diskursen. Bidragsytere om mna kan kalle det det leser også årsberetningen og at man driver fornuftig borger for sementering av sponsorer. Nå ser man at mange har flagget terminering og det er ikke bra for foreningen les medlemmer og ikke minst de ansatte.  i

Oppfordre til å fortsatt fremme synspunkter nøkternt og konstruktivt i motsetning til konkluderende for å si det slik

What-a-watt

#19
Sitat fra: bno på mandag 17. september 2018, klokken 10:45
Dvs. med en snittlønn på 700000,- x 23% = 861` x 15 = 12,9 MNOK i (samlede) lønnsutgifter.

700.000.- er inkl. sosiale utgifter! Utbetalt lønn 570.000.- brutto før skatt i snitt. 

NilsG

Sitat fra: bno på mandag 17. september 2018, klokken 10:45
Dvs. med en snittlønn på 700000,- x 23% = 861` x 15 = 12,9 MNOK i (samlede) lønnsutgifter.

Her tror jeg du konkluderer feil:

Hvis man leser årsmeldingen som det var linket til i en annen post så var de samlede lønnskostnadene rett i overkant av 10 millioner. Med 15 ansatte hele året tilsvarer det et utgift per ansatt på 667', men er helt kurant å regne med ca 700' da de tre nye stillingene neppe ble besatt i januar.

Dette beløpet inkluderer så vidt jeg kan se alle utgifter relatert til lønn. Det kan f.eks inkludere fast lønn, variabel lønn (overtid o.l), variable tillegg som f.eks bilgodtgjøring, telefon med mer, vikar, pensjonsinnskudd, AFP, arbeidsgiveravgift... Sier på ingen måte her at man har alle disse, men er ment som en illustrasjon på hva "lønnskostnader" kan være. Tror man ofte kan regne grunnlønn x 1,3-1,4 for å beregne lønnskostnadene. I så fall er vi på rundt 500' i gjennomsnittslønn.


edit: Men diskusjonen du tar opp er god og viktig!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Amoss

Sitat fra: bno på mandag 17. september 2018, klokken 10:51
Bidragsytere om mna kan kalle det det leser også årsberetningen og at man driver fornuftig borger for sementering av sponsorer. Nå ser man at mange har flagget terminering og det er ikke bra for foreningen les medlemmer og ikke minst de ansatte. 

Ser ut som om du har - i det minste halveis - konkludert med at disse "startpakke" avtalene termineres fordi importørene ikke mener at elbilforeningen drives fornuftig? Selv antar jeg at avtalene termineres fordi de ser at svært mange kunder kommer i fra andre elbiler, og derfor ikke har ett like stort behov for pakkene lengre? Disse pakkene er vel først og fremst nyttige for nye elbilister? Erfarne elbilister er vel enten alt medlem, eller har tatt ett aktivt valg om å ikke være det.
Model S 85D

bno

#22
Sitat fra: Amoss på mandag 17. september 2018, klokken 12:47
Sitat fra: bno på mandag 17. september 2018, klokken 10:51
Bidragsytere om mna kan kalle det det leser også årsberetningen og at man driver fornuftig borger for sementering av sponsorer. Nå ser man at mange har flagget terminering og det er ikke bra for foreningen les medlemmer og ikke minst de ansatte. 

Ser ut som om du har - i det minste halveis - konkludert med at disse "startpakke" avtalene termineres fordi importørene ikke mener at elbilforeningen drives fornuftig? Selv antar jeg at avtalene termineres fordi de ser at svært mange kunder kommer i fra andre elbiler, og derfor ikke har ett like stort behov for pakkene lengre? Disse pakkene er vel først og fremst nyttige for nye elbilister? Erfarne elbilister er vel enten alt medlem, eller har tatt ett aktivt valg om å ikke være det.
Det kan se slik ut, men se det som høyttekning. Nei vi er ikke der. Har ikke noe som heslt grunnlag for å hevde noe her absolutt ikke. Men ditt poeng om "andre generasjon" elbileiere er da et vesentlig poeng.

Flere synspunkt mottas svært gjerne

HCO

#23
Akkurat nå (høsten 2018), tror jeg en av de viktigste sakene Elbilforeningen bør prioritere er å fronte lading i sameier/borettslag og andre steder der det er utfordrende å lade i dag. Andelen som bor i blokk i Norge øker stadig, og er nå (mai 2018): Oslo 73%, Bergen 45% og Trondheim 41% (kilde: https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/artikler-og-publikasjoner/7-av-10-oslo-husholdninger-bor-i-blokk). I tillegg er det svært mange som bor i rekkehus eller andre boformer med felles parkeringsanlegg (fant ikke noen tall på dette i farten, men antar at dette utgjør en stor andel av "resten" i og rundt de store byene).

Det er disse man trenger å hjelpe over på elbiler, ikke de som bor landlig med egen dobbelgarasje og 63A hovedsikringer - de ordner seg selv.

Med "fronte" mener jeg både i en større sammenheng (media, lobbying) og gjennom bistand til sameier og enkeltpersoner for å finne praktiske løsninger. Såvidt jeg kan oppfatte gjør foreningen allerede en god jobb med dette, men de bør kanskje bygge (eller omfordele) mer kapasitet til slikt arbeid.

Ellers, for å snakke for min egen del, skulle jeg ønske foreningen kunne gjort noe med dette forumet. Teknisk og visuelt er det helt krise, og mye av trafikken som burde være her har flyttet over til Facebook.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

bno


bno

#25
Hva med fordelene er det mange som bruker de (kanskje tatt opp i enqueten?) Har ikke benyttet meg av dem de aktuelle forsikring og hotell greide jeg å få bedre tilbud på som individ bare for åha sagt det, men det er vel nokså subjektivt ...  Er disse bra "nok" er det andre ting ? Hvilke av ressursene i elbil foreningsansatte kunne vi som medlemmer brukt ute i regionene? Trenger vi det? Hva kan elbilforeningen gi tilbake til sponsorene bilprodusentene for å lokke de tilbake (og samtidig være "verdifrie") Hvorfor trekker de seg som indikerte lurer nå jeg på. Noe er nevnt opp her da, men er det andre ordninger der man kunne beholdt noe av denne inntekten / medlems"vervingen". Kan elbil foreningen bidra utover formålsparagrafen? Hva med å kunne ta en styring mot kredittkortselskaper (sammen med andre organisasjoner i EU) for å få økt innflytelse og bruk av ladebrikken? Slik det er for tiden er kan man da si at nedslagsfeltet for geografisk begrenset...

Jeg spør og kommer med de dumme spørsmålene, men vi må (uten at jeg har grunnlag for å uttale med men trekker det frem) vitalisere medlemmene mer ? Regionmøtene jeg har vært på er tamme (unnskyld? det er fivillig vet det, men hva kan vi gjøre og trenger vi disse in the først place?

Kritikken skal vi ikke ta før etter oppsummeringen. jeg skal ta den jobben (om det blir noe "å skrive hjem" om), men vi må få flere innspill her  :D

i3_X5_116dA

Er det ingen her som gidder å bruke kjeften sin her?

For oss på Askøy, (Eller hele Vestlandet for den saks skyld) finnes ved nyttår INGEN fordeler ved å være med i Elbilforeningen - bortkastede penger fordi foreningen ikke ha lykkes med å gi oss økonomiske FORDELER ved å eie EL-bil!

I tillegg:

Den politiske slagsiden foreningen lyser - venstrevridde raddiser fra Oschlo - frastøter halvparten av potensielle "kunder" inkl meg selv. 

Spørsmål: Hvor mange av Foreningen sine ansatte er konservative og genuint bilinteressert og kan dokumentere bilinteresser gjennom ett helt liv og som stemmer FrP eller Høyre?

Svar: Ingen!  :-1:

bno

Oppfordrer til fortsatt å legge inn kommentarer. Det er da mye synspunkter ellers så håper det løsner mer enn forrige "taler" for dette er viktig om foreninge skal komme videre så må vel grasrota delta?

jkirkebo

Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 17. september 2018, klokken 17:34
Er det ingen her som gidder å bruke kjeften sin her?

For oss på Askøy, (Eller hele Vestlandet for den saks skyld) finnes ved nyttår INGEN fordeler ved å være med i Elbilforeningen - bortkastede penger fordi foreningen ikke ha lykkes med å gi oss økonomiske FORDELER ved å eie EL-bil!

Så halv takst i bompenger og halv takst på fergene er "ingen fordeler"? Resultatet kunne godt ha blitt full takst begge steder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 17. september 2018, klokken 17:34
Spørsmål: Hvor mange av Foreningen sine ansatte er konservative og genuint bilinteressert og kan dokumentere bilinteresser gjennom ett helt liv og som stemmer FrP eller Høyre?

Elbilforeningen er langt fra venstrevridd. Tvert i mot var vi en periode bekymret for at det ble litt mange høyrefolk sentralt i foreningen :-)
Det som kjennetegner ansatte og tillitsvalgte i Elbilforeningen er vel først og fremst et genuint engasjement for renere transport i praksis. De fleste er nok ikke bilnerder, men de finnes også ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA