Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Framtiden for Elbilforum

Startet av phaugneland, søndag 16. september 2018, klokken 08:27

« forrige - neste »

emurof

Jeg oppdaterer ikke nei. Og jeg registrerer bare at ingen andre gjør det heller, tilsynelatende. Jeg har ikke brukt den uansett, jeg bare gjorde en observasjon.

Elmo

Sitat fra: emurof på tirsdag 15. januar 2019, klokken 14:15
Jeg oppdaterer ikke nei. Og jeg registrerer bare at ingen andre gjør det heller, tilsynelatende. Jeg har ikke brukt den uansett, jeg bare gjorde en observasjon.

Enhver wiki er avhengig av at noen gidder å bidra.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cra

Sitat fra: Elmo på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:02
Enhver wiki er avhengig av at noen gidder å bidra.

Ja, det er hele konseptet. :). Jeg bidro en del da jeg var på mit mest entusiastiske, og da hovedsaklig på Think-delen av wiki. For tiden er elbilen mest et bruksredskap, og jeg har andre hobbyer på fritiden, men håpet er å kunne ta opp igjen tråden etterhvert som ressursene (tid og penger) omfordeles slik at jeg kan gjøre noe mer med Thinken igjen. Ombyggingen som Caspar nettopp har fått godkjent bidrar kraftig til at jeg fortsatt ser lys i enden av tunnelen.

Jeg håper likevel der er andre som ser nytten av å dokumentere ting i elbilwiki. Da tenker jeg mest på diverse DIY-prosjekter av både større og mindre karakter; alt fra en how-to på installasjon av dashcam eller sågar bytte av ei lyspære som sitter kronglete til og helt opp til full ombygging fra fossilt til elektrisk. Det fine med en Wiki er at det er organisert slik at man finner igjen ting mye enklere enn på et forum, spesielt når trpdene sklir off-topic rett som det er. En artikkel på wiki kan godt linke til forum for videre dikusjon og utdypende prat, men artikkelen inneholder essensen av det man trenger, og ikke noe mer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på tirsdag 15. januar 2019, klokken 18:31
Sitat fra: Elmo på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:02
Enhver wiki er avhengig av at noen gidder å bidra.
Ja, det er hele konseptet. :). Jeg bidro en del da jeg var på mit mest entusiastiske, og da hovedsaklig på Think-delen av wiki.
Du har bidratt godt Cra.
Det var jeg som hadde ideen til opprettelsen av Elbilwiki i sin tid. Jeg så behovet for et sted å samle informasjon om elbiler, og på den tiden fantes det ikke mange.
Diskusjonene her på elbilforum fremskaffet mye interessant informasjon men etter hvert som trådene ble lengre og sporet av så ble det vanskelig å finne tilbake til "gullkornene". Så elbilwiki ble ett sted å samle essensen og hovedpunktene så det ble lettere tilgjengelig. Videre ble det enkelt å linke til elbilwiki når gamle spørsmål dukket opp igjen og igjen fra nye elbilister.
Jeg forsøkte først vanlig wikipedia.no men det meste jeg la ut ble utrolig raskt fjernet av "småkonger" (som sikkert ikke var særlig interessert i elbiler) med begrunnelse at det bar mye preg av synsing enn fakta og at det ikke var "lovlig" å legge ut info som ikke jeg selv kunne gå 110% god for.
Dermed opprettet vi kjøpte jeg domenet elbilwiki.no og fikk hjelp til å sette opp det første rammeverket. Senere har jeg overdratt domenet til Elbilforeningen vederlagsfritt.

Selv har jeg bidratt mest i PSA-classic avdelingen men også en del andre steder.

I tillegg har jeg opprettet "inngang" til nye elbiler og lagt ut en oppfordring til eiere av disse om å bidra. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cra

@Elmo Opprettelse og drift av elbilwiki var et kjempebidrag til elbilsaken, spesielt for oss som var (og innerst inne er, men kanskje ikke praktiserer) entusiaster! Jeg har hatt kjempemye nytte av wikien, og når jeg har delt innhold der selv har jeg også lært mye; jeg får gått gjennom det jeg har gjort en gang til, og jeg har også hatt wiki i bakhodet når jeg har funnet ut av tin og gjort det på en bedre måte enn jeg kanskje ellers ville ha gjort.

Det er bra at wiki blir med videre, og jeg håper andre får øynene opp for hvor verdifult det er. Spesielt det med at ting forsvinner i mulderet og går i glemmeboka i et forum er et viktig poeng. I Wiki ligger alt oppe i dagen, eller bare noen få klikk ned i en forståelig struktur. Kanskje er det på tide å brette opp ermene og se om man kan bidra litt igjen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emurof

Sitat fra: Elmo på tirsdag 15. januar 2019, klokken 21:41Jeg forsøkte først vanlig wikipedia.no men det meste jeg la ut ble utrolig raskt fjernet av "småkonger" (som sikkert ikke var særlig interessert i elbiler) med begrunnelse at det bar mye preg av synsing enn fakta og at det ikke var "lovlig" å legge ut info som ikke jeg selv kunne gå 110% god for.

Disse "småkongene" som du kaller dem, passer bare på at reglene overholdes. Hvem som helst kan ikke slenge ut hva som helst på Wikipedia. Det er regler for hva som kan legges inn, og hv slags kilder som kreves. Det må være gode kilder og objektiv informasjon. Synsing hører nettopp ikke hjemme på Wikipedia. (Det hjelper ikke hvor mye du står inne for noe, du må ha gode kilder.)

Så det var nok greit med en egen wiki ja.

Elmo

Sitat fra: emurof på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:47
Så det var nok greit med en egen wiki ja.
:+1:
Ja det er selvfølgelig viktig at wikipedia har slike regler og at noen følger opp, jeg er ikke uenig i det.
Ville bare ha frem poenget om hvorfor det kjapt ble klart for meg at en "egen" wiki var nødvendig. 

Det meste i starten (2007 ?) angikk Buddy,Think og Saxo/P106 og der (særlig for sistnevnte) var/er tilgjengelig dokumentasjon begrenset så mye vil være preg av synsing.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Vesel

Legg forumet under Diskusjon.nos drift. De dekker alle emner på himmel og jord, men er svake på elbil. Mye bedre enn at forumet blir neglisjert som det ser ut som det blir litt nå.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Burger

Er usikker på om det er lurt å legge det til diskusjon.no

Var en tur innom der og sjekket. Det var en del gode diskusjoner, opplyste nettdebatanter, men en del var på nivået til diskusjonsfeltet på nettaviser når en ung, kvinnelig politiker uttaler seg om noe kontroversielt.

Greit å gå litt under radaren til den store internettskaren tenker jeg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Wibla

Det er hvertfall ingen tvil om at forumet trenger litt TLC, f.eks. er det jo greit å kunne endre signaturen sin.
2018 Tesla Model S 75D

Zimon

Det er planlagt å legge forumet på en ny server, ja samma forumet driftes som før, men da oppdateres og fikses. Ble informert om i en annen tråd om forumet. :) For de som ikke har fått med seg den andre tråden.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Vesel

#41
Sitat fra: Burger på søndag 27. januar 2019, klokken 21:47
Er usikker på om det er lurt å legge det til diskusjon.no

Var en tur innom der og sjekket. Det var en del gode diskusjoner, opplyste nettdebatanter, men en del var på nivået til diskusjonsfeltet på nettaviser når en ung, kvinnelig politiker uttaler seg om noe kontroversielt.

Greit å gå litt under radaren til den store internettskaren tenker jeg.
Folk som vil diskutere elbil finner fram til Elbilforum uansett. Brukere på Diskusjon som ikke er interessert vil holde seg til sine deler av forumet slik de gjør i dag. Jeg tviler på at brukerbasen til Elbilforum hadde endret seg dramatisk av å bli helintegrert under Diskusjon.no.

Jeg ser likevel heller for meg en løsning der Elbilforum ligger under dagens domene, men med en eventuell peker fra Diskusjon.nos forum. Det ville uansett ikke passet kategoristrukturen på Diskusjon.no med 30+ kategorier bare for elbiler slik vi har her i dag, med blant annet én for hver modell på markedet. Det er det jo selvsagt at vi må beholde. Dersom det blir gjort riktig kunne Elbilforum nytt godt av Diskusjon.no økonomiske ressurser, gode tekniske drift, moderatorer og ordstyrere. Dette forumet behøver desperat teknisk oppdatering og oppgradering. Mer aktive og synlige moderatorer og ordstyrere hadde også gjort seg, selv om det i dag går noenlunde greit uten. Har aldri sett et tilsynelatende umoderert forum som dette, som likevel putrer og går noenlunde sivilisert.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jorgror

Elbilforumet har mange utfordringer. Noen av dem er forumtekniske og andre er grunnet mangel på moderering. Det finnes dog løsninger som kan forbedre forumet betydelig uten å måtte sette av resurser i elbilforeningen til detaljmoderering.

Aktiv moderering er nødvendig for at et forum i form som elbilforumet skal fungere bra. Slik er det dessverre ikke i dag. Det er mange avsporingene i diskusjoner. Disse avsporingene skaper mye støy som fører til at det kan være vanskelig og tidkrevende å følge de temaene man ønsker å lese om. En annen utfordring er at det ikke er mulig å fremheve bra innhold og skjule dårlig innhold i en diskusjon, som fører til at feilinformasjon lett bli spredt.

Jeg mener den beste løsningen er om elbilforeningen enten prioirterer drift og moderering av forumet eller setter det devis bort til noen som kan det. Første steg bør være å bytte forum-software til noe som passer bedre for diskusjonene her på forumet og støtter fremheving av godt innhold. Jeg mener for eksempel https://www.discourse.org/ kunne vært en god erstatter. Softwaren er gratis, men utviklerene tilbyr hosting av forum mot en månedlig kostnad (halv pris for frivillige organisasjoner, kanskje det gjelder oss?). Vil i hvert fall anbefale elbilforeningen å ta kontakt med dem om mulig overføring til deres software.

Her er ett bilforum som bruker discourse om noen vil se hvordan det kan være: https://community.cartalk.com/
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

jkirkebo

Personlig bryr jeg meg lite om hvilken software forumet kjører på, så lenge det tilbys tilsvarende visning som dagens "nyeste innlegg". Dvs. alle de siste innleggene etter hverandre uansett hvilken tråd de ligger i. Dette pga. at jeg leser stort sett alt på forumet. Å måtte trykke seg inn på alle underforum og åpne alle tråder manuelt vil være håpløst for min del, og vil nok i så fall bety at jeg forsvinner mer og mer fra forumet og over til FB. Derfor håper jeg at det tas hensyn til oss som leser alt om software skal byttes til noe annet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Frivillige moderatorer fungerer ganske godt på andre entusiastforum, men det krever litt føringer.

SMF-installasjonen elbilforumet kjører på trenger dog en del TLC før den er 100%, men utover det så er ikke SMF-baserte forum en uting i seg selv, og discourse er ikke nødvendigvis en reell oppgradering.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA