Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

X 75 eller 90

Startet av imperium, lørdag 15. september 2018, klokken 20:13

« forrige - neste »

imperium

Hei. Er helt fersk og noob her :) Vi har veldig lyst å kjøpe Tesla Model X. VI har i dag en bensinslukende Audi (3.2l) og en dieselslukende Chevy Suburban 6.5td). Vi regner med at vi kommer til å spare en god del i drivstoffkostnader. Og det ser vi virkelig frem til. Vil heller bruke pengene på dyrere bil enn bensin, diesel pluss andre "statlige kostnader".

Slik vi ser det har vi to valg..
1: 2017mod X75D med 10-30k km på telleren uten gratis lading.
2: 2016mod X90D med 30-70k km på telleren med gratis lading.

Hva vil være smartest, best å velge?

Setter stor pris på forklarende og seriøse svar. Har selvsagt mest lyst på 90 med fri lading og litt mere "punch".. Men hvor mye er det egentlig å spare på fri/gratis lading og lengre rekkevidde sammenlignet med litt nyere billigere 75 med færre km og ikke fri/gratis lading?  Utstyret vil være ca det samme.

Ellemelle

X90 er vel bare marginalt bedre enn X75. Hvorfor ikke bare kjøpe en litt eldre X75 slik at du får med gratis lading på den også?

Husk også at nyere biler har AP2 mens de eldre har AP1. Jeg vil påstå at AP2 er mer verdt enn gratis lading, men det optimale er selvsagt å få både AP2 og gratis lading.

Øyvind.h

#2
14kWh, dvs ca 70km ekstra.
Raskere hurtiglading, raskere aks.
Jeg har x90d med AP1 men kjører s100d med ap2 denne helgen pga 40000 service.
AP1 er fortsatt bedre. Mer stabil og behagelig. Skal teste ap2 på 500km langtur i morgen på en strekning jeg kjører mye. Da får jeg sammenlignet skikkelig. Men foreløpig liker jeg AP1 bedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Personlig hadde jeg valgt den nyeste. Vært mange hardwaremessige endringer og forbedringer på TMX etter juni 2017 f. eks.

Men det handler jo til slutt om totalen, feks pris/utstyr.

Gratis superlading ville jeg ikke ha vektlagt så mye, men dette må du selvfølgelig se litt ann opp mot bruksmønsteret ditt. Er ingen fasit her. Spørs på dine behov. Du blir uansett mer fornøyd med en TMX :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vhagar

Antar at de er lik i pris siden de sammenlignes? Husk også at noen nevner at 90 batteriet degenereres fortere så det kan jo være noe å tenke på når man sammenligner reell rekkevidde mellom de 2.

Gratis supercharging er kjekt å ha, når man skal på langtur. Da merker man fort besparelsene. En ferietur hvert år hvor man kan slippe utgifter til drivstoff vil gjøre feriebudsjettet mye romsligere. Men, dersom bruken tilsier mest hjemmelading eller kjøring som krever lading på type2/chademo så er det ikke sikkert at gratis supercharging teller så mye.

AP2 er fremtiden i forhold til AP1 uansett, softwaren kommer seg sakte men sikkert. Men noen kjøper Tesla for teknologien og "nerder" litt på det, andre kjøper den fordi det er elbil og ferdig med det. Så hvor mye det teller kommer helt an på hvilke funksjoner du krever at bilen skal ha.

Personlig så hadde jeg ikke klart å velge mellom de 2 du har listet opp. Rett og slett pga fordelene og ulempene er i så sterk kontrast i forhold til hva JEG ville valgt. 90 pga gratis cupercharging eneste, 75 pga resten. Samtidig som gratis supercharging kanskje ikke dekker opp for raskere degenerering. Men det er meg og mitt behov.

Ville jaktet litt til og sett om jeg fant en 75 med gratis supercharging om det er viktig. Alternativet er 100 og ikke 90 pga batteriet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Nasatech

Begge ser ut som veldig fine biler som du helt klart blir veldig fornøyd med, men sier som resten her: ikke legg så mye vekt på gratis lading. Om du da ikke kjører veldig mye.

Jeg har X90D, kjører til DK noen ganger i året og til hytta på Beito ca. 10-15 ganger i året.

Bruker 2 ladere på veg til DK og da er det snakk om 40-60kWh totalt. Ikke mye å betale for.

Skal man nedover Europa så er det noe annet. Der går det fort litt kW grunnet autobanen.

Kort oppsummert: kjører du sjelden nedover Europa så velg 75D.

geear

Ser du nevner "punch", hvis du kjøper X75 som er inntil et år gamle, så har de 0-100 på 5,2 mot 90 sine 5,0. Før dette kan det være noen som har 6,2, men noen har også fått oppgradert ytelsen i ettertid. Fordel med disse innen et år gamle er at de har en del andre endringer også som du får med, som nedleggbar andre seterad dersom du kjøper 7-seter, mer utstyr inkludert som standard, AP2.5...

Øyvind.h

Elektriske tiltbare monopost seter og en velfungerende stødig autopilot er ikke bare negativt. En del vil nok anse det som en fordel, så det blir preferansestyrt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

imperium

Takk for tips :) De 90 vi ser på er 2016mod til ca 760-800k. X75`ene er 17mods til 700++k

Syns gratis lading høres veldig kjekt ut. Vet ikke hva det vil si i rene cash å lade opp en 75 til 80-90%.. Virker bare veldig fristende å kunne kjøre fra Bodø til Oslo og videre nedover i EU uten å bruke en krone i lading :)

Alle de 75 vi har sett på har 332hk. Høres litt lite ut, hmm..

Leser at det er motstridende meninger angående AP1 og AP2. Hva er det TeslaBjørn har i sin X?

Tenker at det er viktig at man enda har noen km igjen på garantien. Bilen burde vel ikke rullet noe mer enn 60-70k og gjerne mindre?

Er det stor forskjell på 16 og 17mod?

Øyvind.h

Ap2 har klart større potensial og er mer fremtidsrettet. Hvorvidt du får oppleve vesentlig forskjell på AP1 og 2 i nærmeste fremtid er jeg mer usikker på. Men potensialet er større. Spørsmålet blir om AP1 holder, om AP er interessant overhodet eller om du er veldig gira på å få enda bedre ap i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Teslabjørn har en founder XP90DL med AP1.
Husk at dette er en performanceversjon som ikke kan sammenlignes med en vanlig X90D.

AP1 er trolig best her og nå, men Musk har lovet å introdusere ny AP2-spesifikk funksjonalitet allerede nå i høst, og fra og med da tror jeg AP2 vil gå forbi AP1. Husk at AP1 i praksis aldri mer vil bli oppdatert, mens AP2 knapt er kommet over startfasen.

Som en annen allerede har nevnt, er det minimale forskjeller i aksen på X90 og X75 etter at de uncorket X75-bilene.

Når det gjelder penger brukt på superlading, kan du trolig regne med cirka 30 øre pr kilometer.
Skal du kjøre Bodø-Spania t/r blir det fort 10000 km, og det koster da cirka 3000 kroner i superlading.

Notinyousanymore

#11
For at du skal finne ut hva du velger å gå for burde de tenke på preferanser i forhold til hva du liker av teknologi og utstyr.

Som nevnt tidligere er det endel "bedre" utstyr og teknologi som følger med en nyere modell blant annet AP 2/2.5 (Som i dag er dårligere enn AP1 - men vil på et senere tidspunkt forhåpentligvis være bedre.)

Når det nevnes at batteriet til 90D vil ha et større/raskere tap, så er det også noe som forbindes med at batteriets kapasitet er større enn ved 75D. Du må nok nærme deg 300.000km får å oppnå et tap på 10%. De første 100.000km kan du regne med 5% tap. Da har du 77,7kWh (90D) og 68,9kWh (75D) igjen etter 100' på telleren.

Med 90D vs 75D så vil du uansett ha nærmere 10kWh mer(faktisk kapasitet).  Da må du fort oppnå et tap på 10% av batteriet for å få tilsvarende rekkevidde som en splitter ny 75D.

AP er et flott tilskudd i en ellers fantastisk bil, men absolutt ikke noe MÅ med mindre du skal kjøre nærmere 8+ timer i strekk. Her har alle sin egen mening, så du må egentlig tenke hva som passer deg best. Hvor lang tid tar det f.eks for deg før beinet ditt blir trøtt av å holde et jevnt press på pedalen?

Jeg ville sagt at du burde gå for maks rekkevidde (90D), du vet aldri når du skulle plutselig få behov for dette. Samt at ladehastighet er betraktelig høyere over lengre tid pga større batteri.

Liten avsporing.
Model S 75D og P85D har også en lignende situasjon i forhold til pris som du nevner her med splitter ny X75D og brukt X90D.

Valget mitt falt på P85D og jeg har nå en loaner 75D med 3000km på telleren, jeg ville aldri valgt å bytte ut min P85D for den uansett. Utallige folk som anbefaler ny 75D fordi det er bra rente, nyere utstyr, ditt og datt. Men 75D er rett og slett kjedelig i forhold. Kan ikke sammenlignes i form av kjøreglede og smilefaktor.

Brukt bil har mindre tap - og høyere risk/reward i form av at du kan gjøre et bedre kjøp, men også dårligere kjøp. Ved å kjøpe ny så får du bare et midtpunkt utifra det.

Øyvind.h

#12
90 har ca 14kWh mer kapasitet.
Og det er da anvendelig kapasitet. Dvs du må kjøre med samme margin nederst ift å ikke gå tom på langtur, så de 14kWh gir en vesentlig økning i rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

imperium

Hmm.. det er så mange for og imot begge biler at det blir vanskelig å bestemme seg, hehe :)

Her oppe i midt nord norge (like sør for Bodø) er lademulighetene få, så er vel greit med lengst mulig rekkevidde?

Km.stand og rest garanti kan vel være viktig..
Vet ikke om det er lov, men her er link til bilene det kan være snakk om:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129352107

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128995966

Beklager hvis jeg bryter noen rettningslinjer her.

geear

Ikke tenk på oppgitte effekter. Oppgitte 0-100 på Tesla er høyst reellt og repeterbart. Også med X75, sltså 5,2 sek. Med fem meter tom boggi 6 sekunder og med samme henger med høy last og totalvekt 1,5 tonn gjorde den samme øvelse på 7,6 sek. I følge Linkmytesla er den oppe i 341kW på disse maksdragene. Det går "helt greit", men vet som sagt ikke om alle X75 er "uncorked", hvis ikke har de 6,2 sek.

Er ikke 100 oppgitt med samme effekt?

Spørsmålet ditt er ellers ganske vanskelig. Hadde ønsket meg det nye som følger de nyere modellene, men om jeg bodde i Bodø og skulle mye nedover hadde jeg også ønsket maks rekkevidde, vinteren tar mye. Ny 100 er vinner, løp og kjøp? ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA