Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vs. konkurrenter

Startet av Pilot, lørdag 15. september 2018, klokken 08:07

« forrige - neste »

xyzzy

Forbrukere har forskjellige behov. Vi er dessverre ikke der i dag at det finnes mange fabrikanter med store modellrekker. I dag er det f.eks. at noen "må" ha Tesla om de skal dra båt eller ha plass til 7 stk i bilen. For andre (inkludert meg) er disse tingene fullstendig irrelevant.

Mine tanker rundt temaet - jeg har en Ioniq i dag, men har planer om å bytte til noe annet, og har undersøkt noen alternativer.

Generelle fordeler Tesla


  • Supercharger-nettverket. I Norge finnes det ladere nesten overalt, men man skal ikke lenger enn til Sverige før det blir langt mellom dem. Stadig oftere kø (spesielt i Sverige). I tillegg må man ha et stadig voksende antall brikker og apper for å benytte dem. Supercharger-nettverket lader raskere, det er (slik jeg har forstått det) mindre kø, det er plug and play og det er integrert med navigasjonssystemet.
  • God rekkevidde og energieffektivitet på bilene. Kombinert med punktet over kan man uten problemer dra på bilferie dit man vil, nesten overalt.
  • Tesla er gode til å legge til features etter at bilen er solgt - løsningen blir bedre i mange år, akkurat som en iPhone.
  • God bagasjeplass foran og bak i alle modeller.

Generelle ulemper Tesla


  • Kvaliteten på selve bilene er amerikansk - mye problemer
  • Serviceorganisasjonen ser ut til å være et fullstendig katastrofeområde. Kombinert med første punkt er det noe som gjør det vanskelig å velge Tesla for meg.
  • Kvaliteten på interiøret er amerikansk, ikke europeisk.
  • Infotainmentsystemet er noen år gammelt, og mangler grunnleggende features som Apple CarPlay og Android Auto.
  • Utstyrslisten mangler nyttige ting som er blitt standard på premiumbiler de siste årene, og også har kommet i billigere biler. 360-kamera, Matrix-lys og HUD er eksempler her.
  • Tesla er vel det eneste bilfirmaet som selger pakker totalt uten faktisk innhold...

Utover det... Model X er for stor for garasjen og kan ikke ha skiboks og Model 3 er forut for sin tid - dvs. førermiljøet er tilpasset full selvkjøring, og det har den ikke nå, ikke neste år og neppe de neste 5. Om en bil noensinne hadde skreket etter en HUD er den den. Men alle konkurrentbilene har jo også sine egne sett med ulemper - Hyundai/Kia mangler fortsatt app, det er mye støy og har eviglange ventelister, Leaf har tatt endel snarveier mtp. forbruk og batteriløsning, VW venter egentlig på e-Golf erstatteren, DS ser fristende ut men har ikke så lang rekkevidde og er fransk, Jaguar har ikke begynt å levere ennå,  Opel Ampera lages jo egentlig ikke av Opel - i tillegg til at den mangler ACC og har amerikansk kvalitet på interiøret

Counterpointer

Mye fornuftig der, men noen anmerkninger;
Leaf har rapidgate
Tesla SuC er raske, men bare på halvparten av laderne når det er kø. 150 kW biler (Etron) blir raskere. Kona og Jaguar har 100 kW lading.
Jaguar leverer ut biler fortløpende nå, vi snakker om hundrevis av biler

steekmo

Sitat fra: xyzzy på søndag 23. september 2018, klokken 21:08
*Snip*

Synes Tesla får ufortjent dårlig omtale når det kommer til service.

Man må faktisk se realiteten i hele produksjonen/leveransen/service for å forstå at den situasjonen de har vært i/delvis er i, skal mye til for å unngå.

Det er nærmere 27.000 Tesla'er på veiene i Norge, hvor jeg tror man kan anslå at minimum 10.000 av disse går i Oslo/Akershus om ikke mer. Fordelt på 4 servicesentre, tilsvarer 7 biler om dagen som de må håndtere, uten å trekke ifra helligdager etc. Du kan jo legge på dele tilgang, diagnostisering, demontering, montering, så ser man fort at det regnestykket ikke går opp.

Ser man også på produksjonstiden, etterspørsel og krav fra investorer om å levere enkelte tall for å ha en positiv oppgang, da er det ikke rart at Tesla ender opp med ekstreme voksesmerter. Alle forstår jo at man forventer mer til en bil som koster for én million, men når de er så banebrytende og med tanke på dagens click-bait bruk, er det særdeles lett å snakke ned om Tesla.

Jeg tror kun Audi E-tron vil være den eneste virkelige konkurrenten til Model X, basert på størrelse, batteri og utseende.

I-Pace er for "liten" og Mercedes EQC, vel... håper han som tegnet bilen fikk en annen jobb. Det kan i hvert fall bli interessant å høre klagene på lyd under superlading når alle konkurrenter hevder lading langt over 1C. De fleste Tesla eiere har vel kjennskap til "jagerfly" lyden når det kjøles under SuC eller ved "Max Battery Power".

Når det kommer til Model S er det vel ingen, annet en Porsche Taycan. Og her vil kun Porsche "vinne" på et fåtall av punkter som: Kvalitet, trackday funksjonalitet og eventuell ladehastighet - her vil man kanskje få en problemstilling i forhold til å lade så mye over batteriets kapasitet? Kan jo hende de har funnet en god løsning som har med deres banekjøring å gjøre.

Model 3 har jo drøssevis med konkurranse, så blir spennende å se hvordan den sammenlignes med disse når vi får den til Norge, hvor den får prøvd seg i norske forhold.


Hodetelefoner

Teslas superchargere er gamle.
Sent i år lanserer Tesla en ny versjon.
Ikke tro verdens kuleste bilprodusent lanserer noe dårligere enn de andre.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. september 2018, klokken 22:32
Tesla SuC er raske, men bare på halvparten av laderne når det er kø. 150 kW biler (Etron) blir raskere. Kona og Jaguar har 100 kW lading.
Ja, dette stemmer, men er ikke så mye av ett problem som du ser ut til å tro. Husk at de fleste av bilene begynner å trappe ned på ladefarten pluss/minus femti prosent. Men Tesla burde indikert hvilken stolpe som er best å velge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 24. september 2018, klokken 05:34
Teslas superchargere er gamle.
Sent i år lanserer Tesla en ny versjon.
Ikke tro verdens kuleste bilprodusent lanserer noe dårligere enn de andre.
Har forventninger til v3 SuC, men husk at dette skjer i «elontime», dvs vi vet ikke når det skjer. Har jo vært meldt en god stund. Foreløpig er situasjonen at konkurrentene kommer (veldig) sakte med 150/350, og v3 lar vente på seg.
Nåværende versjon av SuC holder seg jo utrolig bra i forhold til alder når en får en lader alene

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. september 2018, klokken 06:33
Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. september 2018, klokken 22:32
Tesla SuC er raske, men bare på halvparten av laderne når det er kø. 150 kW biler (Etron) blir raskere. Kona og Jaguar har 100 kW lading.
Ja, dette stemmer, men er ikke så mye av ett problem som du ser ut til å tro. Husk at de fleste av bilene begynner å trappe ned på ladefarten pluss/minus femti prosent. Men Tesla burde indikert hvilken stolpe som er best å velge.
Er helt enig i at «problemet», i den grad det eksisterer, er begrenset. Men det er på de store utfartsdagene på de mest belastede stedene det opptrer, dvs når en trenger det aller mest.

Synes bare det bør tas med i totalvurderingen, som et lite punkt.

1000kwh

Sitat fra: xyzzy på søndag 23. september 2018, klokken 21:08
Forbrukere har forskjellige behov. Vi er dessverre ikke der i dag at det finnes mange fabrikanter med store modellrekker. I dag er det f.eks. at noen "må" ha Tesla om de skal dra båt eller ha plass til 7 stk i bilen. For andre (inkludert meg) er disse tingene fullstendig irrelevant.

Mine tanker rundt temaet - jeg har en Ioniq i dag, men har planer om å bytte til noe annet, og har undersøkt noen alternativer.

Generelle fordeler Tesla


  • Supercharger-nettverket. I Norge finnes det ladere nesten overalt, men man skal ikke lenger enn til Sverige før det blir langt mellom dem. Stadig oftere kø (spesielt i Sverige). I tillegg må man ha et stadig voksende antall brikker og apper for å benytte dem. Supercharger-nettverket lader raskere, det er (slik jeg har forstått det) mindre kø, det er plug and play og det er integrert med navigasjonssystemet.
  • God rekkevidde og energieffektivitet på bilene. Kombinert med punktet over kan man uten problemer dra på bilferie dit man vil, nesten overalt.
  • Tesla er gode til å legge til features etter at bilen er solgt - løsningen blir bedre i mange år, akkurat som en iPhone.
  • God bagasjeplass foran og bak i alle modeller.

Generelle ulemper Tesla


  • Kvaliteten på selve bilene er amerikansk - mye problemer
  • Serviceorganisasjonen ser ut til å være et fullstendig katastrofeområde. Kombinert med første punkt er det noe som gjør det vanskelig å velge Tesla for meg.
  • Kvaliteten på interiøret er amerikansk, ikke europeisk.
  • Infotainmentsystemet er noen år gammelt, og mangler grunnleggende features som Apple CarPlay og Android Auto.
  • Utstyrslisten mangler nyttige ting som er blitt standard på premiumbiler de siste årene, og også har kommet i billigere biler. 360-kamera, Matrix-lys og HUD er eksempler her.
  • Tesla er vel det eneste bilfirmaet som selger pakker totalt uten faktisk innhold...

Utover det... Model X er for stor for garasjen og kan ikke ha skiboks og Model 3 er forut for sin tid - dvs. førermiljøet er tilpasset full selvkjøring, og det har den ikke nå, ikke neste år og neppe de neste 5. Om en bil noensinne hadde skreket etter en HUD er den den. Men alle konkurrentbilene har jo også sine egne sett med ulemper - Hyundai/Kia mangler fortsatt app, det er mye støy og har eviglange ventelister, Leaf har tatt endel snarveier mtp. forbruk og batteriløsning, VW venter egentlig på e-Golf erstatteren, DS ser fristende ut men har ikke så lang rekkevidde og er fransk, Jaguar har ikke begynt å levere ennå,  Opel Ampera lages jo egentlig ikke av Opel - i tillegg til at den mangler ACC og har amerikansk kvalitet på interiøret
Du må gjerne utdype hva som er amerikansk kvalitet. Og i såfall, hva er galt med amerikansk interiør?

Som eier av Tesla opplever jeg interiøret som akkurat like «europeisk». Kanskje du tenker på amerikanske veteranbiler?:p

Serive har hatt et dårlig år eller to, men har tatt seg opp betrakelig.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. september 2018, klokken 06:47
Er helt enig i at «problemet», i den grad det eksisterer, er begrenset. Men det er på de store utfartsdagene på de mest belastede stedene det opptrer, dvs når en trenger det aller mest.

Synes bare det bør tas med i totalvurderingen, som et lite punkt.
Helt klart. Men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er stolpedelingen som forårsaker problemer, men overbelastning av trafo, feil (slitasje) på stolper m.m.

Dette er jo problemer Ionity ikke er fritatt for.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. september 2018, klokken 06:52
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. september 2018, klokken 06:47
Er helt enig i at «problemet», i den grad det eksisterer, er begrenset. Men det er på de store utfartsdagene på de mest belastede stedene det opptrer, dvs når en trenger det aller mest.

Synes bare det bør tas med i totalvurderingen, som et lite punkt.
Helt klart. Men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er stolpedelingen som forårsaker problemer, men overbelastning av trafo, feil (slitasje) på stolper m.m.

Dette er jo problemer Ionity ikke er fritatt for.
Ionity er foreløpig en enhjørning, har sett bilder men er ikke sikker på om de eksisterer

Espen Hugaas Andersen

#70
Delingen av superladerne er en fordel, ikke en ulempe. Det reduserer kø, ettersom det øker utnyttelsen av infrastrukturen.

To tilsvarende installasjoner i forhold til nettlinje og likerettereffekt vil være f.eks 4 stk 145 kW superladere med to ladepunkter hver vs 4 stk 150 kW CCS. Om da det f.eks kommer fire biler med kaldt batteri og som kun klarer å lade med 30 kW, så vil 80% av kapasiteten til CCS installasjonen være ubrukt og utilgjengelig for andre biler. Mens på superladerne er det fortsatt mulig å plugge inn ytterligere fire biler som kan lade med 115 kW hver.

Det at CCS installsjonen er mindre robust i forhold til utnyttelsesgrad vil gjøre at det på et mye tidligere tidspunkt enn på superladerne vil hope seg opp med biler som venter på lading og man får lengre og lengre køer. Dette forverres av at det finnes CCS-biler som selv i beste fall ikke klarer å utnytte mer enn ~40 kW. Altså med en gang en slik bil plugger inn er i beste fall ~73% av installert kapasitet til laderen ubrukt og utilgjengelig for andre biler.

Så fremt man ikke er en fan av å stå i kø, så bør man være overlykkelig over at Tesla har implementert lastdeling på superladerne.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på mandag 24. september 2018, klokken 06:49
Serive har hatt et dårlig år eller to, men har tatt seg opp betrakelig.
Skal vi se, 2015,2016,2017,2018. Det blir fire på mine fingre. 2013 og det meste av 2014 var service super. Rett skal være rett, jeg har fått bra service det siste året og, men ventetiden er i overkant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pilot

#72
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. september 2018, klokken 06:47

Er helt enig i at «problemet», i den grad det eksisterer, er begrenset. Men det er på de store utfartsdagene på de mest belastede stedene det opptrer, dvs når en trenger det aller mest.

Synes bare det bør tas med i totalvurderingen, som et lite punkt.

Min bekymring er hvor skal de alle nye elbilene lade? Kia, Hyundai, Jaguar, Mercedes, Audi, Nissan, i tillegg til eksisterende elbiler. Ser ikke for meg at de he noe mye valg enn å stille seg i kø på samme ladenett, særlig på utfartsdagene.

Allerede nå er situasjonen ganske dårlig. Har kjørt i3 siste årene og opplever stadig ladekø, ikke fungerende ladere (til tross for at appen viser at de er OK), ladebrikker/app som ikke virker, ICE parkert på ladeplasser, maks 4 ladere per plass (ikke glem at chademo tar opp CCS plass og vice versa under lading), osv.

Med mindre ladeleverandører ekspanderer betydelig raskere enn p.t. kan jeg ikke se hvordan ladekø skal unngås, med mindre ingen benytter bilen i en radius mer enn 150-200km fra huset. I så fall er det noe svak business case å kjøpe en bil til 650+ med så begrenset bruksområde.

hELgenen

Sitat fra: 1000kwh på mandag 24. september 2018, klokken 06:49
Du må gjerne utdype hva som er amerikansk kvalitet. Og i såfall, hva er galt med amerikansk interiør?

Jeg bryter inn her og forsøker å utdype litt slik jeg ser det. Amerikansk interiør og kvalitet er en betegnelse som vi i min ungdom (hvilket er noen år siden), benyttet på biler der (harde) plastdeler var litt løse, overganger mellom design elementer var litt så som så - ja rett og slett om biler der all fokus var på stor motor, og ingenting, absolutt ingenting annet. Mye av dette har jo vært oppe i f.eks programmer som top gear med Jeremy clarkson så sånn sett burde det kanskje være kjent stoff. Tesla, og det er bare å innrømme det, har også slike elementer. F.eks dørhåndtak på X modell som IKKE er 100% linet opp (de burde jo være det!) - og fwd som gnager på lakken. Mye hardplast sett i relasjon til pris og konkurrenter. OG i likhet med tidligere amerikanske biler har du en motor som overgår det meste mhp. ytelser. Men som en bilselger sa til meg en gang: hestekrefter selger

Counterpointer

Sitat fra: Pilot på mandag 24. september 2018, klokken 07:13
Min bekymring er hvor skal de alle nye elbilene lade?


De grønne boblene er kun hurtiglading........

( er enig i at stabiliteten til en del ladestasjoner kunne vært mye bedre og antall ladere på hver lokasjon kunne vært flere, men antallet 50 kW ladere er så stort at for meg med 60 kWh batteri er det ikke noe jeg tenker på lengre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA