Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vs. konkurrenter

Startet av Pilot, lørdag 15. september 2018, klokken 08:07

« forrige - neste »

Pilot

Ser flere nye poster i andre forumer og grupper som fremhever at Tesla blir snart slått ut på markedet, eller at det blir vanskelige tider for Tesla.

Dette tema er tygd til det uendelige, men jeg har behov for å dele mine synspunkter. Så får de bare oversees som lite interessant lesning :)

Ja, konkurrentene kommer, men tror ikke det er så sort-hvit bilde.

Jeg har valgt å gå for Tesla, med mindre mirakuløse ting presenteres under e-tron lanseringen. De andre konkurrente har, etter min mening, allerede diskvalifisert seg.

Mine vurderinger:
- Ladenettverket - Ionitiy har sagt 400 innen 2020. P.t. 5-6 aktive og 11 under utbygging. De andre aktørene er heller ikke racere på utbygging. Med mengde (i antall biler) av «low-cost» konkurrenter, har jeg vanskeligheter for å ikke se lange ladekøer.
Er vel kun Audi som har kommet med forenklet betalingsløsning, men de må også stille seg i kø.

Mange som sier at superchargers brukes sjeldent. For min del er det uaktuelt å betale 700-900knok for en bil som jeg vegrer meg til å ta på langtur i frykt av kø/betalingshelvete/manglende oversikt på ladertilstand.

- Fit & finish - ja, Jag har en grei karroseri fit&finish, men interiøret (lister, setesømmer, osv) er langt under forventet for en så dyr bil. Audi kommer sikkert til å være ledende på denne fronten. «Low-cost» er plastic fantastic. Tesla X som jeg prøvde i går, er overraskende bra på fit&finish. Mye bedre enn de i 2017 og på nivå med konkurrentene.

- Infotainment - trenger jeg å skrive noe her? Mulig Audi kommer med noe fancy.

- Pålitelighet - har ingen erfaring med drifting av Tesla, men hvis jeg skal basere det på to turer a 250+km, så virker det lovende. Ingen knirking, ingen feilmeldinger. Tesla er i det minste utprøvd teknologi og løsning. De andre er nykommere og antar de får også noen barnesykdom.

hELgenen

Sitat fra: Pilot på lørdag 15. september 2018, klokken 08:07
- Infotainment - trenger jeg å skrive noe her? Mulig Audi kommer med noe fancy.

Bjørn Nyland,som jo er kjent i Tesla kretser, har visse negative kommentarer vedrørende
en del av funksjonaliteten på infotainment systemet i Tesla. Det kommer f.eks frem i hans omtale
av Niro :

https://www.youtube.com/watch?v=LZY4hgelxNE

Personlig liker jeg løsningnene vw/audi leverer bedre enn den Tesla leverer
Sitat
- Pålitelighet - har ingen erfaring med drifting av Tesla, men hvis jeg skal basere det på to turer a 250+km, så virker det lovende. Ingen knirking, ingen feilmeldinger. Tesla er i det minste utprøvd teknologi og løsning. De andre er nykommere og antar de får også noen barnesykdom.

2 turer på tilsammen 500 km eller noe der omkring sier ingenting - i tillegg til mange km må en også eie bilen over et par år, gjennomføre serviceprogrammet osv. Det er først da det vil vise seg om Tesla holder mål sammenlignet med konkurrentene. Jeg ville være forsiktig med å kalle Tesla utprøvd teknologi - det er fortsatt en del glitcher her og der - det er fortsatt kvalitetsproblemer på bilene som leveres - service teknikerene som skal fikse bilene gjør fortsatt blundere fordi de ikke kan jobben sin osv. Men det går forhåpentligvis fremover. Det er også stor usikkerhet rundt Tesla om dagen - vi snakker tross alt om et
selskap som pr. dd. ikke har klart å levere profit. Mange av konkurrentene har bevisst valgt å vente med å levere elbiler - latt selskaper som Tesla drive teknologiutvikling slik at de selv kan unngå de største feilene og sikre stabil drift. Konkurrentene ønsker å ha en langsiktig strategi som sikrer seg selv og kundene - som innovatør i bransjen har Tesla tatt en råsjans. Mange tror at Apple f.eks drev bleeding edge teknologiutvikling og derfor lyktes så godt ,men fakta er at det fantes flere selskaper som var mye,mye lenger fremme enn dem teknologisk sett, men som pga. sin satsing og timing gikk dunken.
Jeg tror konkurrentene kommer sterkt, men MÅ du ha bil i dag og slippe å vente 1-2 år på noe som KAN levere like bra på størrelse,rekkevidde,ladenettverk osv..som Tesla, ja så kjøper du Tesla

JorEl

La oss si at det kommer 10 verdige konkurrenter til Tesla. De produserer 50k hver i året. Da blir det Tesla mot resten av verden, i elbil verden.
Tror Tesla produserer 500k av S, X og TM3 neste år, eller mer eller mindre ??? :)
De etablerte kan jo levere sine ICE-versjoner med batteri-drift, men det blir ikke det samme. Godt skrudd sammen, men ikke feilfrie.
TM3 f.eks. med sitt herlige, enkle design, blandet med "guts og fremtids-optimisme" + data integrering..
For meg virker mange av de "nye elbilene" gammeldagse i forhold til Tesla.
Elon sin Roadster er jo "out of this world".. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

rsomby

#3
"My two cents..."

Forøvrig, jeg kjører nå en egolf 2018 og er godt fornøyd med denne selv om jeg savner spotify integrert, 4hjulstrekk, og plassen de gangene en trenger den. Men det er sjeldent. Vi er en liten familie på 3 og model s var upraktisk stor veldig ofte men en utrolig flott bil så lenge alt funket.

Sitat fra: Pilot på lørdag 15. september 2018, klokken 08:07
- Ladenettverket -
Jeg tror veldig mange overvurderer bruken av dette, men jeg skjønner godt at det føles godt og trygt å ha. Jeg har selv brukt det mindre enn ventet og såklart mest hjemmelading. Men tror også det vil bli flere bilturer fremover pga ungene blir større.

- Fit & finish -
De er godt under par her, typisk usa finish. Og du nevner tesla x, jeg syntes denne er ekstra støyete pga alt glasset. Har testet flere ganger og kjenner godt forskjellen når jeg setter meg inn min egen bil.

- Infotainment -
Ok, ikke mye mer. Men det at spotify er integrert er meget bra. Andre som baserer seg på car play er som oftest avhengig av kabel for dette.

- Pålitelighet -
90.000km under beltet. bil på service utallige ganger over 75 døgn i året. Grunnen til at mine tesla er solgt og jeg har beveget meg videre...

turfsurf

Konkurentene bygger elbiler som de bygger fossiler. Ikke noe plass under panseret. Startknapp. Ingen virkelig OTA. Grill i fronten. Kontinuerlig utrulling av nye (halvferdige) funksjoner.

Dette er det som er spesielt med Tesla. Noen år fremover så vil det og fortsette ledelsen på ladenettverk. Så får vi se om kvaliteten blir bra nok til å fortsette salget, eller om salget daler og garantikostnader stiger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

#5
Tesla vs Lucid-Looser :P
https://electrek.co/2018/09/17/lucid-motors-1-billion-investment-saudi-arabia-ev-factory/
Looser er vel å ta litt hardt i. Pen bil. Men først må den lages og få en ok pris. Lykke til.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

#6
https://www.side3.no/motor/audi-e-tron-pris-rekkevidde-hengerfeste-og-levering-i-norge-4453215

Ser ut til at e-tron ikke blir spesielt bedre priset enn Model X. Model X starter på 55k mer, men den er en del større, har mer hengervekt, mer utstyr standard, bedre ytelser, raskere saktelading og superladernettverket. e-tron har trolig noe bedre rekkevidde, mens Model X trolig har noe bedre forbruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

#7
Hva er det du mener er bedre utstyrt med Tesla sine?

Når jeg går inn og konfigurerer Audien så synes standaren å være ganske godt utstyrt, legger til det meste og kommer opp i 81.000 USD (eventuelt 85 om en tar utgangspunkt i topputgaven). Jeg synes dette setter press på Tesla sine S og X priser. Er dog en del usikkerhet på hva den rekkevidden og effektiviteten blir i forhold til Tesla.

EDIT: Ser at premium stereoanlegget som er listet som standard på US sidene hverken er nevnt i e-mailen vi fikk fra Audi tidligere idag eller på den norske siden. Kanskje de i Norge har tenkt å ta seg ekstra betalt for det. Bilen er jo i utgangspunktet priset høyere i Norge enn i US.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

1000kwh

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:18
https://www.side3.no/motor/audi-e-tron-pris-rekkevidde-hengerfeste-og-levering-i-norge-4453215

Ser ut til at e-tron ikke blir spesielt bedre priset enn Model X. Model X starter på 55k mer, men den er en del større, har mer hengervekt, mer utstyr standard, bedre ytelser, raskere saktelading og superladernettverket. e-tron har trolig noe bedre rekkevidde, mens Model X trolig har noe bedre forbruk.
Ser jo ganske bra ut. Litt skuffende at de ikke drar designet lengre vekk fra dagens modeller. Feks fjernet grillen.

JorEl

Det som var en tøff elbil, var mercedes sin konseptbil..Skal man ha ekte elbil er det Tesla som "ruler".
Etron er ok, men ikke spennende. Men det er kanskje intensjonen til Audi, slik at ICE-kunder skal føler seg mer sikker og trygge. Grillen ser jo ut som en reklameplakat for OL.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på tirsdag 18. september 2018, klokken 08:30Hva er det du mener er bedre utstyrt med Tesla sine?

Når jeg går inn og konfigurerer Audien så synes standaren å være ganske godt utstyrt, legger til det meste og kommer opp i 81.000 USD (eventuelt 85 om en tar utgangspunkt i topputgaven). Jeg synes dette setter press på Tesla sine S og X priser. Er dog en del usikkerhet på hva den rekkevidden og effektiviteten blir i forhold til Tesla.

EDIT: Ser at premium stereoanlegget som er listet som standard på US sidene hverken er nevnt i e-mailen vi fikk fra Audi tidligere idag eller på den norske siden. Kanskje de i Norge har tenkt å ta seg ekstra betalt for det. Bilen er jo i utgangspunktet priset høyere i Norge enn i US.
Jeg gikk utifra denne listen over standardutstyr:

· Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
· Regulerbar luftfjæring foran og bak
· Forberedelse for Audi Trådløs Lading
· Cruise control
· Parkeringssensorer foran og bak
· 19 tommers aluminiumsfelger
· Audi Connect
· To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
· Virtual cockpit
· Elektrisk bakluke
· Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
· LED frontlys

Model X har alt standard, unntatt trådløs lading og muligens virtual cockpit, litt utifra hvordan man definerer det. Model X har 20" standard.

Utover dette har Model X masse mer standard - blant annet:

- LED kurvelys
- HEPA filter
- Oppgradert lydsystem
- Elektriske front- og bakdører
- Selvpresenterende dører foran
- Vinterpakke (kanskje standard på e-tron, men ikke på listen)
- Panorama frontrute/glasstak
- Hengerfeste (kanskje standard på e-tron, men ikke på listen)
+++
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men jeg må gi Audi all mulig honnør for å ha laget den første produksjonsbilen som kan sammenlignes med Model X uten at det blir veldig rart. i-Pace er for langt unna størrelsesmessig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. september 2018, klokken 09:13
Men jeg må gi Audi all mulig honnør for å ha laget den første produksjonsbilen som kan sammenlignes med Model X uten at det blir veldig rart. i-Pace er for langt unna størrelsesmessig.
:+1:
Jo flere jo bedre. Kanskje Tesla tom gir oss bedre biler eller priser, for å svare på konkurransen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OlaM

Sitat fra: JorEl på mandag 17. september 2018, klokken 20:52
Tesla vs Lucid-Looser :P
https://electrek.co/2018/09/17/lucid-motors-1-billion-investment-saudi-arabia-ev-factory/
Looser er vel å ta litt hardt i. Pen bil. Men først må den lages og få en ok pris. Lykke til.

Hvis du tar hardt i, så blir noe looser (løsere).  :P "Taper" skrives loser. Beklager for veldig kjedelig pirking, men vi sliter mye med loser/looser her til lands.
'21 3LR

automat

Skal bli spennende å se hvordan e-tron påvirker salget av mod-x. De som står på venteliste har nok uansett valgt bort Tesla, så det vil nok ta litt tid før vi får se utslag.

Eller vil e-tron spise av fossilsegmentet istedet?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA