Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vs. konkurrenter

Startet av Pilot, lørdag 15. september 2018, klokken 08:07

« forrige - neste »

erikf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. september 2018, klokken 19:54
Sitat fra: erikf på tirsdag 18. september 2018, klokken 19:40Når bilene får større batterier som dette vil vel tiden hver bil står og hurtiglader gå ned, og altså også køen på hurtigladerne?
En slik Audi vil kunne lade med 50kW i f.eks 10 minutter og få det en 2015 Leaf må stå 30 minutter for å få.
Nei tiden går opp. Bilene brukes over lengre distanser, har høyere forbruk og krever dermed mer energi. Eierne vet de trenger en del og vil da plugge i og unne seg lange gode pauser. Inntil 2 timer med Etron.
Ok så hvis vi sier at de nye bilene matcher leafen og står like lenge, 30 min. Så vil de ha ladet ca 3 ganger så mye. Jeg har fortsatt troen på at siden større batterier sluker kWt fortere så går gjennomsnittlig ladetid pr km kjørt ned.

Ser det at forbruket går opp og at man helt klart vil kjøre lenger før man plugger i, og trenger å lade flere kWt pr stopp. Vi er vel litt over i spådomsbransjen her men jeg tror folk vil tilpasse seg og ikke ta så lange stopp pga prinsippet "gjør slik du ønsker de andre skal gjøre" som blir trigget når du kommer i en ladekø der mange står lenge, som kanskje vil skje på populære ladesteder.  Mulig jeg er litt naiv her.
Og siden du stopper på ferre stopp vil det bli flere ledige ladestasjoner.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Øyvind.h

#31
En Leaf som plugger i og lader 30 minutter på en 50kW lader vil få inn snaut 20kWh.
En ny Audi E-Tron som plugger i og lader 30 minutter på en 50kW lader vil få inn snaut 25kWh.
For at E-tron skulle fått inn tredobbel effekt måtte Leaf`en hatt snitteffekt på 15kW. Dvs 2 timers ladetid fra tom til full.

Når det gjelder pause - den varer så lenge den varer. På langtur tar jeg både korte og lange pauser. Det hadde vært flott om alle bare stod minimalt på lader og gjorde slik at de fikk høyest mulig effekt, men det tror jeg kun entusiaster gidder. Folk flest plugger i når de tar pause og lader så lenge pausen varer, dernest så lenge ladebehovet varer. Og med stort batteri og begrenset effekt vil pausen vare lenge.

Skal man spise en times tid blir bilen fort stående en times tid. Har man behov for fullt batteri kan pausen fint vare et par timer.

Det som kommer til å skje nå er at biler med store batteripakker og stort energibehov vil bruke både lynladere og hurtigladere avhengig av hvor de står og hvordan det passer med pausebehov. Ladetiden og ladekøene vil øke til dels kraftig. Eierne vet de trenger strøm og har ikke noe incentiv for å prøve å ha korte pauser. Når de får kapret en lader er det bare å ta lang pause.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Det er selvfølgelig en mulig effekt, men når elbilen får lenger rekkevidde, så blir det også flere som kan komme seg dit de vil uten å lade i det hele tatt. De fleste har noen faste steder de drar. Hytta, familie etc. Stadig flere vil kunne oppleve at de kommer seg frem og tilbake der de vil uten å trenge å lade.

OlaM

E-tron er bekreftet til å kunne lade med 150 kW nå. VAG har jo finansielle muskler, til tross for dieselbøtene, til å sette i gang utbygging av slike ladere, Ionity er jo godt i gang. De trenger ikke replikere hele Teslas nettverk over natten, bare begynne der det er størt etterspørsel og dele betalingssystem med de andre nettverkene, New Motion og ChargeNow og jeg vet ikke hva. Så vil jo neste generasjon e-Golf muligens komme med 60 kWh batteri med 90 kW lading og snøballen vil virkelig begynne å få fart på seg.

e: men relatert til det jeg sa tidligere om konkurranse, jeg ser på en E-tron med 150 kW lading som en større trussel mot fossilbiler i samme klasse enn Tesla.
'21 3LR

mthoring

Godt i gang og godt igang.. Hvor mange 150kw ladeplasser finnes det i Europa igjen? Hvor mange åpnes hver uke?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

OlaM

Sitat fra: mthoring på onsdag 19. september 2018, klokken 12:24
Godt i gang og godt igang.. Hvor mange 150kw ladeplasser finnes det i Europa igjen? Hvor mange åpnes hver uke?

9, 16 under bygging, 400 til 2020. Noen er 350, vet ikke om det er alle. https://ionity.eu/en/where-and-how.html
'21 3LR

romeoS

#36
Alt dette er hobbyforskning og grovt avrundet. Tallene tas fra husken etter å ha kikket litt på insideevs monthly stat, Tesla Model 3 order tracker og elbilstatistikk. Jeg ønsket å få en grov oversikt over planlagt produskjonskapasitet nye modeller vs estimert produksjonskapasitet Tesla og utviklingen av markedet. Markedet fra insideevs på verdensbasis 2014/2015/2016/2017/2018: 300k/500k/700k/1200k/1600k(ca utfra ytd). Tallene inkluderer hybrid så neste anslag blir gjetning utfra utvikling av mix phev/bev og ev. Min gjetning phev/bev utvikler seg lineært og ev mere eksponentielt, så fra lav mix ev nærmer den seg 50 % (veldig røft anslag). I USA er det 3 merker ev som bidrar så det monner, Chevrolet, Nissan og Tesla. Min slutning er at verdensmarkedet EV 2018 ca 500-800k og det er sterkt produksjons/leveringsbegrenset, og er anslagsvis 800 K og økende fra år 2019 og fremover

Tall jeg har lest for produksjonskapasitet for nye konkurrenter nærmeste år er varierende, men gi det en feilmargin (det slår likevel ikke så kraftig ut i sluttregnskapet.) Audi e-tron 20k, jaguar i-pace 15 K,Hyundai Kona 40k, Nissan Leaf 120k, chev bolt e-golf/i3/Kia Soul/Renault zoe/Kina div. 200k. La oss grovt anslå alle utenom Tesla 400k.Pr 3.kvartal 2018 er det fair å anslå Tesla produksjonskapasitet 2019 og fremover til 400k.

Dette går også i hop med tallene for ww sale, og samme anslag som andre har gjort tidligere 50/50 mellom Tesla og «de andre».

Slutning verdensmarkedet er begrenset av produksjon, og nye konkurrenter er ikke begrensende faktor for Tesla salg, utfra det jeg kan tolke, Tesla begrensninger er evt. egne produksjon/leverings begrensninger.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

romeoS

Også verdt å ta i betraktning, Tesla modell 3 levering USA ser ut til å levere lik eller bedre enn Tesla egne anslag for q3, 50-55k, på folkelig språk, salget går som en rakett. Videre er tall for rekkevidde Tesla 3 bemerkelsesverdig gode (effektivitet på Hyundai nivå?), både utfra EPA og brukerrapporter. Sammenligner en med Tesla S60 med ca samme batteri størrelse er det opp fra 208 miles til 310 miles. Jeg velger å tolke dette til at det er mere enn vekt og luftmotstand som ligger bak 30% forbedring. Kan det være 2170 batteriet og eller effektivitet i både drivlinje og batterypack, har i tilfelle Tesla en stor og enkelt tilgjengelig oppside på range i både S og X modellen når de kommer med facelift og 2170 teknologi. Så de har nok endel å svare med vs nye konkurrenter. Blir spennende EV utvikling uansett. All ære til Tesla og Nissan/Renault/GM som har tvunget fram dette, og en bitte liten honnør til de andre som endelig kommer etter.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

mthoring

Sitat fra: OlaM på onsdag 19. september 2018, klokken 13:33
Sitat fra: mthoring på onsdag 19. september 2018, klokken 12:24
Godt i gang og godt igang.. Hvor mange 150kw ladeplasser finnes det i Europa igjen? Hvor mange åpnes hver uke?

9, 16 under bygging, 400 til 2020. Noen er 350, vet ikke om det er alle. https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Ja, så de har altså 9 steder med lynlading i hele Europa i dag, er det 2 stalls/ladere per lokasjon? *Hvis* det er snakk om 27 lokasjoner ferdig eller under bygging med ~8+ ladere på hver, så skal jeg holde med deg at det er en god start. Hvis det er snakk om 27 ladere til sammen så er jo det mindre enn hva Tesla tilbyr på Nebbenes alene.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

OlaM

Sitat fra: mthoring på onsdag 19. september 2018, klokken 15:39
Ja, så de har altså 9 steder med lynlading i hele Europa i dag, er det 2 stalls/ladere per lokasjon? *Hvis* det er snakk om 27 lokasjoner ferdig eller under bygging med ~8+ ladere på hver, så skal jeg holde med deg at det er en god start. Hvis det er snakk om 27 ladere til sammen så er jo det mindre enn hva Tesla tilbyr på Nebbenes alene.

Sukk.

"Det er en høne og egg situasjon."

"Neida, her er noen egg."

"Njæ, ikke mange nok!"

Det er hvv fire og seks ladere på de stasjonene. Bilen/hønen er jo ikke levert ennå, så eggene har endel tid til å mangfoldiggjøre seg. Jeg tror ikke dette nettverket blir like stort like fort som Tesla sitt, målet på sikt er jo et økosystem av kompatible biler og ladere, ikke ett nettverk for hver fabrikant.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: romeoS på onsdag 19. september 2018, klokken 14:55
Sammenligner en med Tesla S60 med ca samme batteri størrelse er det opp fra 208 miles til 310 miles. Jeg velger å tolke dette til at det er mere enn vekt og luftmotstand som ligger bak 30% forbedring. Kan det være 2170 batteriet og eller effektivitet i både drivlinje og batterypack, har i tilfelle Tesla en stor og enkelt tilgjengelig oppside på range i både S og X modellen når de kommer med facelift og 2170 teknologi.
De har hentet mye på nye invertere og annen type motor. Inverterteknologien er vel allerede tatt i bruk i S og X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

romeoS

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. september 2018, klokken 19:03
Sitat fra: romeoS på onsdag 19. september 2018, klokken 14:55
Sammenligner en med Tesla S60 med ca samme batteri størrelse er det opp fra 208 miles til 310 miles. Jeg velger å tolke dette til at det er mere enn vekt og luftmotstand som ligger bak 30% forbedring. Kan det være 2170 batteriet og eller effektivitet i både drivlinje og batterypack, har i tilfelle Tesla en stor og enkelt tilgjengelig oppside på range i både S og X modellen når de kommer med facelift og 2170 teknologi.
De har hentet mye på nye invertere og annen type motor. Inverterteknologien er vel allerede tatt i bruk i S og X.

Ser flere rapporterer 230 Wh/miles, tilsvarende 143 Wh/km, bedre enn vektforskjellen skulle tilsi, model 3 LR ca 1750 kg.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

JorEl

Sitat fra: romeoS på onsdag 19. september 2018, klokken 14:55
Kan det være 2170 batteriet og eller effektivitet i både drivlinje og batterypack, har i tilfelle Tesla en stor og enkelt tilgjengelig oppside på range i både S og X modellen når de kommer med facelift og 2170 teknologi. Så de har nok endel å svare med vs nye konkurrenter. Blir spennende EV utvikling uansett. All ære til Tesla og Nissan/Renault/GM som har tvunget fram dette, og en bitte liten honnør til de andre som endelig kommer etter.
:+1:
Jeg har lenge tenkt for meg selv, at Tesla har en avtale med Panasonic der man vil bli kvitt de "gamle" batteriene som er i S og X. Videre at når konkurransen hardner så kan Tesla "lett" ha minste-batteri på 100kwt.
Er det noen som vet hvor lenge Tesla skal lage 18650batterier? Superhemmelig?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emmern

Kort sagt: Det er elbiler, og så er det Tesla. :)

Tesla er noe HELT for seg selv. Det kan ingen ta fra dem. Det spørs hva folk hva folk mener med "Tesla-killer". I rene salgstall har Leaf solgt mer.

På rekkevidde vil Kona og Niro hevde seg. Men de har ikke den kjøregleden, looken og performance som Tesla har, og ikke minst ladenettverket.

Lykke til med å stå i ladekø på de 50% av laderne som er drift (de andre 50% er i ustand). Så hvis du er heldig finner du en lader som yter 80 kW, men de er det flere lysår mellom. Ser for meg ladekøer og frustrerte folk som stopper oftere for å lade framfor å sitte i over 1 time ett sted. Hva er da 60 kWh verdt? Det er kun verdt noe hvis du "destination"lader hjemme / dit du skal.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA