Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vs. konkurrenter

Startet av Pilot, lørdag 15. september 2018, klokken 08:07

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emmern

Det er jo latterlig da, at en bil som kommer om 2 år er dårligere enn en bil som kom for 3 år siden.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

#107
De to flinke programlederene kom ikke med så mye nytt. Det ble sagt at Audi kunne laget en raskere bil, men at Audi var redd for å kanabalisere sitt eget bilsalg. Det nye for meg, var når man pekte på, at tyskerne mistet mange dieselkunder som gikk over til bensin, som igjen førte til mindre Nox men mer CO2!
Og EU vil ha ned CO2 nivåene! Derfor hadde de tyske bilprodusentene nå enda dårligere tid med å få elbilen ut i markedet. Dieselgate in your face, "FudderMockers". ;D

Litt fin harselering, om at sjefen i Audi ikke kunne vise frem elbilen, siden han satt i fengsel :+1:
Og at folk ikke kunne være merkelojale når elbilene ikke kom på flere år..(2020,2021)

Edit; Tesla kom fint ut av det ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

o.b.lix

Sitat fra: emmern på onsdag 26. september 2018, klokken 08:58
Det er jo latterlig da, at en bil som kommer om 2 år er dårligere enn en bil som kom for 3 år siden.

Porsche "presenterte" mission E i 2012, og skal selge den i 2020.

Tesla presenterte model 3 i 2017, og startet salg i 2018.


Porsche sitt tempo har vært den normale i bransjen. Mange påstår det er for å gjennomprøve bilen, stemmer nok ikke, for stort sett er "faceliftene" av bilmodellene mye bedre sammenskrudd en førsteutgavene.

Derfor er det ikke rart at biler som kommer på markedet om to år allerede er avlegs...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Huskestue

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 26. september 2018, klokken 09:28
Sitat fra: emmern på onsdag 26. september 2018, klokken 08:58
Det er jo latterlig da, at en bil som kommer om 2 år er dårligere enn en bil som kom for 3 år siden.

Porsche "presenterte" mission E i 2012, og skal selge den i 2020.

Tesla presenterte model 3 i 2017, og startet salg i 2018.


Porsche sitt tempo har vært den normale i bransjen. Mange påstår det er for å gjennomprøve bilen, stemmer nok ikke, for stort sett er "faceliftene" av bilmodellene mye bedre sammenskrudd en førsteutgavene.

Derfor er det ikke rart at biler som kommer på markedet om to år allerede er avlegs...

Ikke uenig at både Audi og MB sine kandidater var skuffende, kanskje mest på rekkevidde og at de ikke klarer å få en skikkelig frunk og bedre pakking som gir bedre bagasje plass også bak.

Når det er sagt så ble ikke Model 3 lansert i 2017 men 31. mars 16:


https://youtu.be/wqMJeR1Yvm4


Cobos

Nå startet jo Tesla salget av M3 sommeren 2017 så sånn sett består året. Men gitt at det de solgte i høst, tidlig vinter 2017 var prototyper hos andre produsenter kan jeg være med på at skikkelig produksjon for M3 først startet i Q1-18 eller Q2-18.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Huskestue

Mision e var lansert som konsept bil i frankfurt 2015 (The Porsche Mission E is the internal designation for an all-electric 4-door coupe from Porsche, which was unveiled as a concept car at the 2015 Frankfurt Motor Show. fra WIKI https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_Mission_E).

Dvs ikke 2012.

4 år fra konsept til produkt er det vanlige produsenter trenger for modne frem en modell fra protype/konsept til ferdig utestet og masseprousert model.

Tesla gjør det ikke på den måten. Jeg hadde vurdert Tesla igjen hvis de hadde gjort det!


JorEl

Sitat fra: Huskestue på onsdag 26. september 2018, klokken 20:10
4 år fra konsept til produkt er det vanlige produsenter trenger for modne frem en modell fra protype/konsept til ferdig utestet og masseprousert model.

Tesla gjør det ikke på den måten. Jeg hadde vurdert Tesla igjen hvis de hadde gjort det!
Ok. Men jeg er fornøyd med at TM3 kommer raskest mulig, og at jeg ikke (og ingen andre i Norge) står først i køen. Nå jobber Tesla på spreng mens de lærer og lage bilen bedre og bedre. Tenk hvor mange 10-tusner av biler som er produsert, før du i det hele tatt kan konfigurere din.

Altenativt kan man jo bestille fra en annen produsent som har brukt lengre tid å utvikle bilen sin, og som ikke har tenkt og lage særlig mange...Og som ikke engang gjør det frivillig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

georglu

Sitat fra: JorEl på torsdag 27. september 2018, klokken 09:45
Sitat fra: Huskestue på onsdag 26. september 2018, klokken 20:10
4 år fra konsept til produkt er det vanlige produsenter trenger for modne frem en modell fra protype/konsept til ferdig utestet og masseprousert model.

Tesla gjør det ikke på den måten. Jeg hadde vurdert Tesla igjen hvis de hadde gjort det!
Ok. Men jeg er fornøyd med at TM3 kommer raskest mulig, og at jeg ikke (og ingen andre i Norge) står først i køen. Nå jobber Tesla på spreng mens de lærer og lage bilen bedre og bedre. Tenk hvor mange 10-tusner av biler som er produsert, før du i det hele tatt kan konfigurere din.

Altenativt kan man jo bestille fra en annen produsent som har brukt lengre tid å utvikle bilen sin, og som ikke har tenkt og lage særlig mange...Og som ikke engang gjør det frivillig.

Problemet med måten andre bilfabrikanter gjør det på er at du sannsynligvis får 5 år gammel tech på bilen din fordi den ble designet 5 år før du fikk den i stedet for at den kontinuerlig blir oppdatert med det nyeste nye. En fordel kan være at tech er gjennomtestet og fri for de aller fleste bugs, men det er en marginal fordel og vi har også gang på gang sett biler med fatale feil tross bruk av gjennomtestet tech.

Ulempel med Teslas modell er at man få lite gjennomtestet tech i bilen, men det aller meste av dette kan løses med OTA updates så snart feilen er identifisert. Det finnes ingen andre Tesla som gjør dette i dag og sammen med kontinuerlig forbedring av hardware er dette noe som gir Tesla et stort fortrinn i konkurransen med de etablerte bilmerkene.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Sjøhyene

Det at så mange nå kommer med elbiler er det beste som kunne skje tesla. Det gir konseptet legitimitet og først nå kan man begynne å spise markedsandeler fra fossilt. Alene hadde det gått alt for tregt for tesla. De trenger å vokse raskt og for at det skal gå må elbil markedet doble seg mange ganger de neste ti årene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA