Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konstruktiv kritikk Kia Niro EV

Startet av aasen90, søndag 24. juni 2018, klokken 15:59

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.

AppleKnocker

TB har altså ikke sagt at e-Niro er bedre enn PHEV på støy.

Den PHEVen jeg testet hadde Michelin sommerdekk. Ikke noe å juble for.

Hvis man ser TB sin PHEV lydnivåtest på youtube så passerer den 80db ved 120 km/t. Det er jo episk høyt desverre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hELgenen

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.

Tja - piggdekk er best på ren,blank is - hvilket du finner flere steder i Sør Norge (altså sør for Trondheim) i oktober
Vi hadde aldri klart oss uten piggdekk de årene vi skulle hente jentungen i barnehagen ute på bygda (naturbarnehage) - hvert år lå det strødd biler i grøfta langs veien av SUV og 4WD biler med piggfritt.  Kjører en bare hovedveier så går det jo bra med piggfritt  - og det er også å foretrekke mhp. støy, men når det kommer til sikkerhet og fremkommelighet så kan det faktisk være et nødvendig onde iblant.

Kårepåsporet

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 17:14
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.

Tja - piggdekk er best på ren,blank is - hvilket du finner flere steder i Sør Norge (altså sør for Trondheim) i oktober
Vi hadde aldri klart oss uten piggdekk de årene vi skulle hente jentungen i barnehagen ute på bygda (naturbarnehage) - hvert år lå det strødd biler i grøfta langs veien av SUV og 4WD biler med piggfritt.  Kjører en bare hovedveier så går det jo bra med piggfritt  - og det er også å foretrekke mhp. støy, men når det kommer til sikkerhet og fremkommelighet så kan det faktisk være et nødvendig onde iblant.

SUV er overrepresentert i ulykker på glatta, så det er ikke til forsvar for piggdekk. Hadde bilførere med piggdekk holdt samme hastighet som bilførere med piggfrie dekk hadde en nok oppnådd økt sikkerhet ved glatt føre. Hvis.....

Hva når dekkene er kjørt en halv-en sesong? Hvor svekket er grepet på is til piggdekkene da ift piggfrie?
Hvis en starter med nye piggdekk hver sesong, evt bare kjører på snø og isføre, da kan nok piggdekk fungere utover en sesong.
Har kjørt piggfritt siden -99 og vi er en svært aktiv familie på ski vintersdag. Og ha da 2-4 årstider på vei til fjells.....
Kniper det tar det fem minutt å sette på hurtigkjettinger.....

AppleKnocker

Typisk piggfrifanatiker som tenker at det handler om fremkommelighet.

Hvor lang tid tar det å sette på hurtigkjetting den dagen du må nødbremse på vinterføre? Aldri i verden om jeg gir fra meg den sikkerhetsmarginen. Piggfritt kan i enkelte tilfeller være like bra som piggdekk, men aldri bedre. På hardpakket snø og på is er snakk om titalls meter lenger bremselengde med piggfritt.

Et annet favorittargument er at piggdekk er for uerfarne sjåfører. Som f.eks de som kjører utrykning i Politiet eller ambulansetjenesteb, taxisjåfører og livvakttjenesten...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

#65
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 20:42
Typisk piggfrifanatiker som tenker at det handler om fremkommelighet.

Hvor lang tid tar det å sette på hurtigkjetting den dagen du må nødbremse på vinterføre? Aldri i verden om jeg gir fra meg den sikkerhetsmarginen. Piggfritt kan i enkelte tilfeller være like bra som piggdekk, men aldri bedre. På hardpakket snø og på is er snakk om titalls meter lenger bremselengde med piggfritt.

Et annet favorittargument er at piggdekk er for uerfarne sjåfører. Som f.eks de som kjører utrykning i Politiet eller ambulansetjenesteb, taxisjåfører og livvakttjenesten...

Et alternativ er å kjøre etter rådende forhold. Tror du alle som kjører piggfritt er mer utsatt for skader? For egen del så har jeg unngått både skader og nesten ulykker med piggfrie dekk. Siden 1999.
Kommer aldri til å gå tilbake. Da er det større sjanse for å gå tilbake til fossilbil enn å gå tilbake til piggdekk.

lirekassa

Jaaa, så...

Er det slik at man skal slippe mva på vinterdekk om man kjøper det sammen med nybilen? Kan kanskje starte egen tråd etter hvert.

Bjoris

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 07:57
Det er tydeligvis svært forskjellig oppfatning av plagsom dekkstøy.
Jeg lånte en Niro PHEV en helg. Jeg la aldri merke til nevneverdig støy. Ville sannsynligvis heller aldri tenkt over dette i det hele tatt...

Bilen koster tross alt under halvparten av en e-tron / model X / I-pace. Forventer folk å få en premiumbil til lavpris?
Ser for øvrig heller ikke at folk sammenligner komfortnivået i en Toyota Yaris med BMW 5-serie...
To forskjellige prisklasser = ulikt nivå av komfort og støy!

Jeg hadde PHEV hjemme og kjørte en løype på 10 km med hver bil, her er både grov, fin asfalt og litt grus pga veiarbeid. Det er rett og slett mye mer støy i Niroen enn i Leafen, så dette har ikke noe med premium å gjøre, frister å vente på Leaf pluss om det er så ille

Cral

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.

Du er klar over at vegvesenet ønsker at 10% (tror jeg det var) av bilene kjører med piggdekk, da dette medfører at man får spor i isen, slik at de piggfrie dekkene får bedre grep.

Og ja, det er flere biler som kjører med piggdekk allerede nå, noen er på hytta på fjellet, hver helg, for å gjøre den klar til til vinteren, og det har vært noen uker nå, hvor det har vært anbefalt å kjøre med vinterdekk om du skal på fjellet...

Og noen har hentet ny bil, og fått levert den med vinterdekk...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

AppleKnocker

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 24. oktober 2018, klokken 07:08
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:35
TB har altså ikke sagt at e-Niro er bedre enn PHEV på støy.
Jeg var en av de som hevdet dette i en annen tråd. Jeg tok feil. Tvert imot sier han at støynivået er omtrent likt. Dette fra en tråd på e-Nirogruppa på fjesboka. Beklager!
Jeg håpet at du og de andre som hevdet dette hadde rett, men kunne ikke finne den uttalelsen fra TB i noen av videoene.

Men veldig ryddig av deg å korrigere eget innlegg. Står respekt av det :+1:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

Sitat fra: Cral på onsdag 24. oktober 2018, klokken 08:21
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.

Du er klar over at vegvesenet ønsker at 10% (tror jeg det var) av bilene kjører med piggdekk, da dette medfører at man får spor i isen, slik at de piggfrie dekkene får bedre grep.

Og ja, det er flere biler som kjører med piggdekk allerede nå, noen er på hytta på fjellet, hver helg, for å gjøre den klar til til vinteren, og det har vært noen uker nå, hvor det har vært anbefalt å kjøre med vinterdekk om du skal på fjellet...

Og noen har hentet ny bil, og fått levert den med vinterdekk...

Jeg jobbet sammen med en som hadde hytte på fjellet, så han måtte ha piggdekk. Litt senere kjøpte vi campingvogn, for å få brukt vogna på vinteren så fikk vi vintereplass samme sted som kollegaen min.
Jeg kjørte fortsatt med piggfrie dekk....så det er muligens en sammenheng: de som har hytte trenger piggdekk, mens vi andre klarer oss med piggfrie?
Kjører nå på niende året bobil til fjells. På piggfrie.
Men avpasser selvsagt farten etter føret.....

Limodriver

[quote author=Kårepåsporet link=topic=40166.msg724089#msg724089 date=

Jeg jobbet sammen med en som hadde hytte på fjellet, så han måtte ha piggdekk. Litt senere kjøpte vi campingvogn, for å få brukt vogna på vinteren så fikk vi vintereplass samme sted som kollegaen min.
Jeg kjørte fortsatt med piggfrie dekk....så det er muligens en sammenheng: de som har hytte trenger piggdekk, mens vi andre klarer oss med piggfrie?
Kjører nå på niende året bobil til fjells. På piggfrie.
Men avpasser selvsagt farten etter føret.....
[/quote]

Litt off topic, men de som MÅ ha piggdekk blir som snekkeren som bygget hytter på Hafjell for en del år siden da det var nytt og hot å kjøpe hytte der. Han kjørte en bakhjulsdrevet Volvo 240. Han fikk spørsmål av en av de mannlige frustrerte fruene som kjørte en bil som var så stor og høy at han nesten trengte stige for å komme opp i den -"hvordan klarer du deg uten firehjulstrekk". Det var da det ubetalelige svaret kom "du skjønner jeg kjører så sjelden innafor (les i Oslo) at jeg trenger ikke firehjulstrekk".

aasen90

#72
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.

Det at man foreslår avgifter som ikke berører en selv, viser bare hva slags tankegang en person har.

De første 7 km jeg må kjøre på vei til jobb er ikke prioritert av kommunen når det kommer til brøyting eller strøing. I de periodene det snør mye, så brøyter de veien bare i bare en retning. Brøytebilen kjører da i midten, og legger seg inn hver gang han møter på trafikk.
Det betyr at piggdekk er en ekstra garanti for at jeg skal komme meg på jobb.

Avsporende personangrep.  Det er tatt bort.

MODERATOR
Vi forsøker å holde oss for god til å gjøre slike personangrep.
MVH
Moderator

Trond.m

Denne diskusjonen har vel etterhvert veldig lite med e-Niro å gjøre, bortsett at at hjulstøy med pigg kan bli sjenerende. Men dette får vi vel ikke klarhet i før de første kundebilene er ute på norske veier (med piggdekk)

Limodriver

#74
Sitat fra: aasen90 på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:25

Avsporende personangrep.  Det er tatt bort.

Moderator


Nå er jeg motstander av personangrep her inne, men utsagnet ovenfor indikerer ikke sterke kognitive egenskaper hos forfatteren.

Jeg er faktisk selv av den oppfatningen at piggdekk burde være dyrere å bruke enn det er nå. Vi har for stor piggdekkandel som sliter på veiene. Vi trenger nok piggdekk til å "rufse opp isen", ikke noe mer. jeg har selv kjørt piggfritt i over 20 år i alt slags føre uten nevneverdige problemer.

Beskrivelsen av vanskeligheter på grunn av manglende brøyting er ikke noe argument for piggdekk. Piggfrie dekk er bedre på alt annet enn stålis og våt is. På andre underlag er piggfrie dekk bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA