Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vintermodus

Startet av TTwhin, søndag 14. oktober 2018, klokken 17:58

« forrige - neste »

TTwhin

Hei
Ser at i menyen i infodisplayet så er det mulighet for å slå av vintermodus.

Dette betyr at man kan slå av vintervarming av batteriet, kan slås av hvis man kjører bare korte turer for å spare strøm.
Slås på igjen den dagen man trenger lade batteriet eller skal på langtur og trenger full kapasitet.

Er det for tidlig å be om info til hvilken tempratur den aktiviseres? Skulle hvert kjekt å vite

Trond.m

Sitat fra: TTwhin på søndag 14. oktober 2018, klokken 17:58
Dette betyr at man kan slå av vintervarming av batteriet, kan slås av hvis man kjører bare korte turer for å spare strøm.
Slås på igjen den dagen man trenger lade batteriet eller skal på langtur og trenger full kapasitet.
Det er sikkert samme funksjonen som Kona har. Varme på batteriet under kjøring vil ikke gi økt rekkevidde, men ladefarten ved hurtiglading blir raskere.
Oppvarming av batteriet mens du er tilkoblet strøm vil derimot øke rekkevidden både på korte og lange turer, men totalt strømforbruk vil ikke reduseres. Men hvis du sparer en hurtiglading eller lader raskere så vil det gi en reel besparelse i kroner siden hurtiglading er kostbart.

TTwhin

Her er en video som viser at kaldt batteri minsker rekkevidden, det er kapasitet som rett og slett ikke blir tilgjengelig

https://www.youtube.com/watch?v=mw7Ua1Q1EYc

Trond.m

Hvis du tilfører energi til batteriet gjennom oppvarming fra ekstern strømkilde så øker naturligvis rekkevidden. Hvis du tapper batteriet for energi, for å tilføre det energi så er det vanskelig å se for seg at rekkevidden øker:

Her er hva Hyundai skriver om dette:

""You can select or deselect the Winter mode.
The Winter mode is efficient during the winter time when the high voltage battery temperature is low. This mode is recommended to improve driving and DC charging performances during winter by raising the battery temperature to an adequate level. However, the driving distance may be reduced as the energy is required to increase battery temperature"

Cowboystrekk

Winter mode vil være en å veie plusser mot minuser. På mye kortkjøring vinterstid ville jeg skippa winter mode da man bruker masse strøm på å varme opp batteriet uten å egentlig oppnå noe. Å få brukt bremseskivene litt er heller ikke dumt. Skal man på langtur og skal lade underveis vil Winter mode være smart da ladehastigheta blir høyere. Skal du langt uten lademuligheter ville jeg skippa winter mode og heller lada bilen fram til avgang for å få litt batteritemp.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

elekTrond

Haha, Hr. Winther. De burde blitt komiker, De, min gode mand! (https://hooktube.com/watch?v=mw7Ua1Q1EYc&t=335 fra tesla videoen over her : )

Forøvrig er det jo "bare" å kjøre ofte og daglig, for å holde en liten lunk i batteriet. Det skal sies at trillingen min hadde dårlig matlyst da det var -25°C i været i februar 2018 og batteriet hadde fått minimalt med mosjon på ei uke eller to.
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA