Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av MrSoul, fredag 14. september 2018, klokken 18:40

« forrige - neste »

hanche

Hmm, interessant. Men tabellen kom visst ikke med. Forumtrøbbel?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Positron

yepp, ny på forum :-) Nå bør tabellene komme med.

hanche

Forumet er fullt av (host, host) ... «tekniske utfordringer».  :(

Og det er null vedlikehold her. Se en dertil egnet tråd i forumet «Viktig melding» for mer informasjon.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

MrSoul

Har logga ny lading nå. Ladet fra 50 - 100% i dag. Ble 18,3 kwh. Jeg har i dag kjørt 9 mil fordelt på 9 turer. Grovt regnet er det 2 kwh/per mil som jeg må lade. Synes det er ganske greit. Tror nok ikke min gamle dieselbil hadde kommet så godt ut av det

Roy Aasen

Jepp...jeg er oppe på det nivået også.
Regnestykket mitt viser også at jeg sannsynligvis selger elbilen igjen. Selv med 40000 km/år så er besparelsen over den gamle dieselvogna knappe 11000kr/år. Dette sett mot bakdelen med elbilen..ladeklunder underveis, begrenset kjørelengde.

Rent bortsett fra at jeg kjører ihjel en ny bil på kort tid.

MrSoul

Roy Aasen : Det var liten forskjell på 40 000 km. Trodde det skulle være mer uansett dieselbil. Hvordan ser regnestykket ut?

Roy Aasen

Regnestykket er nok mer komplisert enn som så, men likevel så blir det gammelbilen som vinner. Denne er betalt for over 10 år siden. Forbruket sommer er 4,3l/mil, vinter 5,4l/mil.
Jeg regner 0,5/mil og 14,00/l diesel.
Strøm er 2kw/mil. Strømpris nå er 1,77/kwt. (Tendens synkende). Jeg regnet med 1,5kr/kwt.

Så er det avskrivning som koster mye, i tillegg noe rentekost. Forsikring er ca det samme/år.

Rep på gamlevogna, det vesle som er, gjør jeg stort sett selv, så den posten er ikke stor. Er ikke plaget med bompenger hvor jeg bor.

Regnestykket blir ikke så pent :-\.

Kost for Soul'n over 3 år er da ca 200000,00. Kost for gamle dieselvogna er ca 130000,00/år.

Merkostnad /måned i disfavør av nybil bli da ca 2000,00/mnd. Eller 24000,00/år.

Dette er mitt personlige regnestykke, som for mange andre ikke vil passe. F.eks repkostnader, bilen MÅ på verksted, noe som kjent ikke billig. Nybil har bare "kun" servicekostnader på +5000,00/år.

Eeeeller...man har en ny bil som koster alt i alt 2000,00/kr mer/mnd. Som jo heller ikke er å forakte ;).
(Som nevnt før: Bilen blir hardt kjørt på tildels dårlig veg, så understellet får mer en rikelig juling, det gjørt litt vondt med en nybil.)

Sånn for ett kjapt regnestykke har jeg brukt denne: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil


MrSoul

Det er klart når dieselbilen er nedbetalt, så blir jo regnestykket i disfavør Soul. Kjører du 40 000 km i året med en bil som er 10 år pluss, så ser jeg for meg at det blir noen kroner i deler selv om du skrur selv. Men økonomisk sett så trumfer gammel nedbetalt bil belånt bil.

Roy Aasen

Hvis vi ser bort fra regnestykket ellers, så er besparelsen på drivstoff kun 11000/år. Det er småpenger.
Jeg glemte forøvrig hurtiglading; "drivstoffet" derfra koster det samme som diesel.

Gitt bakdelene med elbil, jeg vil ikke råde noen til å kjøpe elbil hvis de ikke samtidig kan spare bompenger.

Om en 5 til 10 års tid så kommer det muligens noe som er aktuelt som nybilkjøp for "folk flest",type ordentlig stasjonsvogn. Utviklingen går da fremover, om ikke akkurat  med stormskritt.

Ps:
Deler til gamle vogna pr år er typisk 2 til 4000kr. Det er på en bil som passerer 500000km i disse dager. (Den har forøvrig samme rekkevidde idag som for 18år siden

_OE_

Lading med 6.3A gir dårlig utnyttelse grad av OBC i Kia Soul

Roy Aasen

@OE

Har du tilfeldigvis samme måling også på 16A?

_OE_

Ikke prøvd foreløpig Zapcharger Pro'n er ikke configurert/koblet til ZapCloud enda... Skal prøve når den er i drift... Foreløpig går den bare i nødmodus som er 6A

MrSoul

Roy aasen : nå spørs det hvordan en ser på det tror jeg. Jeg har hatt min gamle bil som har gått 250 000 på verksted og brukt masse penger på den opp igjennnom. Det hadde vært billigere for meg å hatt en soul fra starten. Jeg med rundt 15 - 20 k km og uten bom synes bilen er genial. Jeg ser ingen større ulemper for min bruk. Nå som niro kommer så tror jeg elbil blir mer for hvermansen. Hvem trenger mer enn 30 - 40 mil per påfylling. De aller fleste trenger ikke det. Tenk også på vedlikehold. En elbil har minimalt med vedlikehold av motor, du slipper olje, regreim, vannpumpe og resten av den lange listen.

_OE_

Her er bilen koblet til UMC

Usikker

Et lite uklipp fra ladeloggen via OBD /Torque
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA