Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgulp, eder og galle fra en Kona EV tekstil-kunde.

Startet av trykkertor, fredag 14. september 2018, klokken 17:25

« forrige - neste »

trykkertor

Disclaimer.
Dette er en sytetråd. Så for dem som er strålende fornøyd finnes det sikkert en eller flere Kona-tråder hvor lykken skinner.

For det første. "Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!"


Etter å ha stått i evig kø på Ampera-e som skulle vise seg å kunne produsere min bil Q4 2019, meldte jeg meg på interessekø til Kona EV forrige sommer.
Med lavt kønummer, 304 tenkte jeg mulighetene for tidlig bil var gode.
Jeg og noen få andre gjorde bare en STOR bommert.
Vi bestilte vår bil med tekstilseter, noe som skulle vise seg at vi ble henvist til plasser mye lenger bak i køen. Og dette uten at noen ville informere oss om det eller være ærlige/åpne rundt det.
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil.

I epost av 31.mai skriver Hyundai Norge.
SitatHyundai Motor Norway har bestilt de aller første bilene allerede, med en god miks av både farger og utstyrsvarianter. Vi vil ikke publisere hvilke biler som er bestilt så langt da vi oppfordrer kunder til å bestille bil i henhold til sine ønsker fremfor å forsøke å spekulere i tidlig levering.
Men de ønsket altså ikke å informere oss kunder om at tekstilseter ikke var bestilt i det hele tatt.
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!

Videre skriver de:
Sitat
SitatVi har kjørt en så åpen prosess som mulig siden vi først åpnet interessentlisten 13. juni i fjor...
Bullshit Hyundai Norge, bullshit! Se punktet over.


Den 21. juni skriver Hyundai Norge:
SitatHyundai Motor Norway vil i dag (21.6.2018) sende ut fullstendige lister med forventet leveringstid for alle som har lagt inn ordre, til våre forhandlere. Alle kunder vil deretter bli kontaktet av sin forhandler i tur og orden, og særlig kunder med høyt kønummer bes om å være litt tålmodige.
Dette vet mange av oss ikke har vært tilfelle. Men jeg var en av de "heldige", for dagen etter får jeg følgende epost:
SitatHei igjen Tor,

Da har vi fått leveringstid på den nye bilen din, og den er satt til båt 2.
Bullshit Hyundai Norge, bullshit!
Båt nummer 2 har både ankommet og seilt igjen. Det har mest sannsynlig også båt nummer 3, 4, 5 og kanskje flere også gjort.
For 2 uker siden spurte jeg om VIN på min bil.
Det var fortsatt ikke i databasene. Da sa jeg til min forhandler at "min bil nok ikke er produsert enda".
"Ånei....den er helt sikkert produsert. Bare ikke oppdatert i systemet."
Vel, vi har jo fått bekreftet de siste dagene at flere tekstilkunder har fått vite bilen er produsert forrige uke.
Altså velger jeg å tro min påstand ovenfor selger var korrekt for 2 uker siden.

Siden jeg tidlig i juli skjønte jeg hadde bestilt "feil farge" og liker Acid Yellow langt bedre, har jeg fått beskjed om at det ville sende meg minst 4 måneder bak i køen.
Hvorfor er det ikke mulig å endre fargevalg på en bil som ikke er produsert engang??
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!

Pressetalsmann for Hyundai Norge, Christian Stenbo, var aktiv i sosiale medier og kunne svare på mye rundt Kona EV før utrullingen startet.
God stil Hyundai Norge, god stil!

Men etter de første kundebilene kom, så har det ikke vært mulig å få noe som helst respons fra godeste pressetalsmann. Ja, med mindre du jobber som journalist. For han har uttalt seg i media hele perioden. Så sent som flere ganger denne uken.

Jeg har sent 2 eposter til kunderservice@hyundai.no og tagget Christan Stenbo på facebook med spørsmål rundt oss som har bestilt tekstilseter.
De har ikke besvart disse epostene, til tross for at jeg ser de har besvart andre sine kunders spørsmål rundt Kona EV. Men da gjeldende helt andre emner.
Og det eneste Stenbo har bidratt med på FB etter leveringene startet var en lenke til en "spørsmål og svar"-side hvor vi visste svarene fra før.
De stikker med andre ord hodet i sanden ovenfor oss som har bestilt tekstilseter.
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!

For å dra en analogi hvordan "køen" (køen....haha) føles for noen av oss.
En pølsekiosk åpner, og ber alle stille seg i en lang enkelt kø.
Lompe = tekstilseter
Brød = skinnseter
Brød og stekt løk = skinnseter og takluke

Køen står og venter, men pølsene er ikke helt gjennomvarme enda.
Så er vi klare. Alle har levert inn sin bestilling, og nå skal det deles ut pølser.
"De som har bestilt pølse i lompe" blir hele tiden forbigått av pølseibrød-køen.
Ingen forklaring. Etter hvert skjønner lompegjengen at de har ikke lomper på lager.
Vi i lompegjengen får ikke lov å redefinere vår bestilling til pølse i brød, men må la køen sige forbi.
Nei vent!......du kan skifte fra lompe til brød, men må da rykke 4 måneder bak i pølsekøen.
Herlig rettferdighet og tolkning av hvordan en kø fungerer.
Men husk.....ikke si noe om lompesituasjonen. Hold godt kjeft og håp det går over.
Dårlig stil Hyundai Norge, dårlig stil!

Kona EV skulle være familiens første elbil. Vi har ventet lenge på en elbil med akseptabel rekkevidde, for oss, som ikke koster en årslønn.
Men jeg har surnet såpass mye de siste ukene på Hyundais måte å holde kjefte og stikke hodet i sanden, at vår Kona EV blir en 50km flippe på finn-bil.
Så hvis selgeren leser dette. Ikke gjør noe ut av vår overlevering med sløyfe eller stas. Legg nøklene i resepsjonen, så skal jeg signere "mottatt" og kjøre innen få minutter.
Det blir feil av meg å sløse med deres tid og ressurser på en bil jeg ikke skal beholde.
Og det blir lett å formulere annonsen.
"Bil selges på grunn av endret behov.
Vårt behov er å kunne forholde oss til en seriøs, åpen og ærlig bilimportør"

Men....en skal ikke kritisere uten å komme med løsningsforslag.
Prøver meg på noen:

1. Kommuniser med kunden for pokker. Dere vet hva som foregår.
Det kan da umulig være en stor overraskelse å stikke hodet inn på båt nummer 2 og finne ut "det var ikke noen biler med tekstil her heller".
Greit nok. Men så vær ærlig og informer da. Svar på henvendelser og spill med åpne kort.
Mye lettere å vise forståelse ovenfor noen som sier hvordan situasjonen er.

2. Det hadde vært mye lettere for meg å svelge at bilen ikke er produsert, hvis den pillen kunne blitt sukret med, "du får i det minste mulighet for å endre farge som du har ytret ønske om siden tidlig juli, siden bilen ikke er produsert enda".

3. Det mest riktige ville vært å fortelle tekstilkundene allerede i starten av juli at
"Vi har dessverre ikke tekstilbiler på vei, ønsker dere å endre bestillingen til skinn?"
Og refordelt bilene ut fra det. Tross alt var jo bilene fortsatt langt ute på de 7 hav.

4. Svar i det minste på henvendelser og spørsmål. Dere har vist dere aktiv på sosiale medier, og besvart kunder på epost. Men spørsmål rundt tekstilmysteriet, har dere fullstendig valgt å tie i hel.
Barnslig holdning!


Informasjon og ærlighet er nøkkelen til forståelse hos den annen part.
At dere ikke har valgt å benytte dere av denne nøkkelen får meg til å lure hva annet dere har behov for å holde tett om.


Jeg kan i hvertfall trøste meg med at Acid Yellow ville blitt "feil" farge på meg likevel, gitt situasjonen.
Forestiller meg det blir lettere å flippe min bestilte bil enn Acid Yellow.
Men aller helst ville jeg bare hatt min bil levert nogen lunde innenfor min plass i "køen" slik at vi kunne tatt den i bruk, blitt glad i den, og nytt vår første elbil.
Nå gir jeg sjansen videre til KIA, og håper de ikke kuker til leveringsrekkefølgen, og rettferdighetsfølelsen.

So long Hyundai. So long......


P.S. Vår Hyundai Sonata kjørte vi i 18 år. 386.000km og var langt mer fornøyd med leveringssituasjonen, bilholdet og service underveis.

birgerdammen

En god oppsummering og gode forslag til hva som ville gjort situasjonen bedre. Selv gjorde jeg om min bestilling fra stoff til skinn etter å ha lånt en ionic med ventilasjon i «trikkeskinna» . Rein skjær flaks. Hentet min bil i dag.

Counterpointer

#2
Jeg skjønner veldig din frustrasjon og lurer også på hvorfor Stenbo som holdt så høy profil plutselig er «usynlig».

Men, som en faktainnvending. Har det ikke vært en bil på Finn med tekstilseter, evt en eier på Face som har fortalt om dette?

Det endrer lite for din del, men det kan bety at det var noen få med tekstil som var i de første ladningene med biler.

Jeg lurer på om Huyndai nå går over i stille modus fordi leveringene stopper opp og går over i samme frekvens som Ioniq. Ventetiden på den er jo fremdeles 6-9 mnd sågar opp mot et år.........

Mine kilder/ tolkning sier 1500 -2000 biler i 2018 og 3-4000 i 2019, det er basert på den samme tolkningen som gjorde at jeg var sikker på at grå/skinn ville komme i ekstremt større antall enn acid/stoff i de første leveransene.

Det er ingen trøst men en blir skaltet og valtet med i alle køsystemene. Dette vet jeg godt fordi jeg nå har fått flere biler tidlig og står i mange køer. Den som er værst i mitt hode er Porsche og tildels Tesla som er helt lukket på hvordan køen egentlig fordeles. Tesla ivaretar sine egne interesser og Porsche prioriterer folk med kontakter.

Roy Aasen

#3
Er vel typisk når det er bare udugelige folk som driver. Jeg personlig kunne ikke i min viileste fantasi handle med slike firmaer. Jeg var inne på tanken for en tid siden, men den er forkastet. Som kunde må jeg ikke finne meg i noen verdens ting, det finnes da heldigvis andre hvor man kan henvende seg.

Edit sier: Hyundai er ment.

bno

#4
Jeg er ikke noe glad i skinn, men jeg ønske bil fort så jeg valgte å konfigurere maks. For å få bilen fort med kønr 236 fikk jeg det. Jeg valgte altså strategisk vekk stoff og tenkte heller på annenhåndsverdien for dette er ikke den bilen jeg til slutt ender opp med for å si det slik. S kan jeg si som en digresjon at jeg tenkte på I-pace og var å prøvde den forleden. Pris for stoffseter tillegg NOK 51000,- ja Kroner 51000 Så derfor snudde jeg i døra der.

Tillatt en digresjon (om trådstarter har innsigelser slettes den umiddelbart)da det går litt på at den som venter på noe bra osv. osv.:
Så vil jeg legge til at i går ar jeg innom Tesla og snakket med kontakten min der vedr. TM3, jeg sa hva jeg kjørte for tiden som ventebil. Han ville se den og ble med ut og inn i bilen. Han ble veldig overrasket over det han fikk se og da jeg sa at den hadde et 62+ Kw batt. ble han betenkt, men enda mer nyskjerrig og ville gå gjennom bilen i mer detalj. han ble imponert. jeg tro faktisk han fikk lyst på en slik selv.  :D

trykkertor

Hehe.... Jeg valgte tekstil "strategisk" fordi jeg tenkte få andre velger det, og da er jeg "sikret" bil i tidlig leveranse.
Jamfør at Hyundai skrev :"Hyundai Motor Norway har bestilt de aller første bilene allerede, med en god miks av både farger og utstyrsvarianter."
Tydeligvis var ikke tekstil en del av det spekteret.

burn on me!

arthur

Dette går begge veier ser det ut til. Satte meg på venteliste i september i fjor og fikk mail fra Hyundai som takket for min interesse og ga meg mitt kønummer; 2745 (totusensyvhundreogførtifem). Etter purring fra forhandler skrev jeg kontrakt 30.juni i år og fikk oppgitt forventet levering i oktober i år. Jeg skrev under, gikk hjem og sjekket innom forumet her og tenkte at ja, ja, kanskje får jeg bilen før påske (2019).
Sendte så en mail til forhandler og stilte meg undrende til at jeg kunne få bil i oktober med mitt kønummer basert på hva alle andre her oppga. Per mail fikk jeg til svar at; nei, mitt kønummer var 343 (trehundreogførtitre). Javel tenkte jeg, men valgte naturlig nok å holde kjeft og å se det an.
Mandag 10.september (denne uken) fikk jeg så mail fra forhandler om at bilen var klar til utlevering og om det passet å hente bilen i slutten av denne uken!

Joda, bilen var der den, og fikk den utlevert i går!

Ikke spør meg hva som har skjedd. Bilen er ceramic blue med skinn uten soltak.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

bno

Jo dyrerer bil desto tidliger er man tilbøyelig til å få bilen. Maks konfig gir uttelling. Plain uttelling det. Når i.pace har tillegg for stoff på 51000,- som nevnt underbygges det av fokus på rasjonell (economy of scale) produksjon der stoff ikke er ønskelig for det er rusk i maskineriet og man tjener for lite. Simple as that? JA!

JorEl

Heldige de som får Kona :+1: Var det ikke en produksjon på 30k i året til hele verden og 20k på venteliste i Norge? Mange flotte alternativer til Tesla om de bare hadde produsert nok.... :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

Sitat fra: arthur på lørdag 15. september 2018, klokken 06:10
Sendte så en mail til forhandler og stilte meg undrende til at jeg kunne få bil i oktober med mitt kønummer basert på hva alle andre her oppga. Per mail fikk jeg til svar at; nei, mitt kønummer var 343 (trehundreogførtitre). Javel tenkte jeg, men valgte naturlig nok å holde kjeft og å se det an.

Hadde du skrevet at du hadde fått kønummer 304 nå, så hadde denne tråden virkelig blitt interessant :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

arthur

Kan faktisk gjøre det litt interessant for da jeg hentet bilen på fredag så kikket han på skjermen og mitt kønummer var faktisk ikke lenger 343, men et lavere tall! Nei, tøyser ikke.

Forøvrig er bilen allerede solgt igjen så nå blir det å vente på en Niro ved årsskiftet eller noe sånt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

e-curious

@bno:  Stoffene til Jaguar er ikke akkurat standard stoff, de er i utgangspunktet dyre stoffer som er ment å være eksklusivt og hakket over det meste.

bno

#12
Joda, forestår det og fikk kjenne på stoffet. Samme stoff som jeg har hatt i flere bmw og audi før i tiden da jeg var ice kjører )og det er så lenge siden at jeg har helt glemt hvordan det var heldigvis), men ikke for 51000 laken i tillegg.

Gordon Retriever

Dette med 51.000 i tillegg kan nyanseres litt:  Dette kommer i tillegg til vanlige skinnseter, som er et tilvalg til ca 30.000 for i-Pace S.  Imidlertid får du ikke tekstilseter i S, men må derfor gå for SE som koster 100.000 mer enn S før du kan legge til 51.000 kroner for seter med tekstil fra danske Kvadrat.

Jeg kjøpte nylig ny sofa med tekstil fra norske Innvik, og dette koster rundt 1000 kroner pr. løpemeter.  Regner med Kvadrat-stoffet er noe lignende, men med diverse bil- og Jaguar-tillegg. :D

bno

Det er helt korrekt for da jeg konfigurerte og tok en dialog med selger på i-pace så kom da dette opp-Når jeg da konfigurerte for SE så ble det hel uinteressant. Ble mer enn jeg ønsker å betale for en bil. fremt il jeg få. Da blir det Kona som ventebil på TM3 og den må være veldig bra om jeg skal skifte ut for Kna`en er veldig bra den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA