Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatic Emergency Braking uten Autopilot/CruiseControl ??

Startet av xderia, fredag 14. september 2018, klokken 08:50

« forrige - neste »

xderia

Noen som har EAB: Automatic Emergency Braking uten Autopilot/CruiseControl påslått? Hos meg kommer det bare alarm om jeg nærmer meg en bil for fort, ingen bremsing. Hvorfor er ikke dette implementert?
70D Deep Blue

What-a-watt

Hvis du tør, så kan du ha større fart mot bilen og komme deg enda nærmere. Men hold deg fast. Det bremser skikkelig!

1000kwh

Er ikke tanken mer at man skal redusere skadeomfanget? Da skal det noe til før det bråbremser.

Har vel og merke kjent at bilen tar tak i rattet på trange veier med dårlig rekkverk/fjellknauser.

Det er ikke et hjelpemiddel ala adaptiv cruisekontroll.

What-a-watt

De fleste (alle?) nye biler har dette. Ref. NCAP. Men vær fornøyd om du aldri merker noe til den.

georglu

Sitat fra: Whatwatt på fredag 14. september 2018, klokken 09:16
De fleste (alle?) nye biler har dette. Ref. NCAP. Men vær fornøyd om du aldri merker noe til den.

Den reagerer med bråbrems veldig mye senere enn man tror. Jeg har aldri prøvd den i en Tesla, men fikk (ufrivillig) prøve den i min forrige bil, en 2015-modell Toyota. Jeg glemte meg under køkjøring og skvatt til når bilen bråbremset og stoppet bare cm fra bilen foran. Jeg var ganske glad for at jeg slapp å kjøre inn i rumpa på bilen foran. Kunne fort blitt dyrt osv. Jeg har for øvrig fått en del advarsler (early warnings?) og de kommer gjerne tidlig nok til at man kan rekke å gjøre noe selv (enten slippe gassen og/eller bremse litt).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Øyvind.h

Kona har opplevd dette en gang. Holdt på å treffe en som først akselererte foran henne i akselerasjonsfeltet, og akkurat når hun snudde seg for å sjekke dødvinkel bråbremset bilen foran i feltet selv om det var langt igjen. Bilen hadde akkurat begynt å nødbremse når hun startet sin reaksjon.

Jeg har aldri opplevd at den har gjort annet enn å alarmere, men kun opplevd falske varsler såvidt jeg kan huske. Derimot opplevde jeg nylig nødbremsassistenten hvor jeg hev meg på bremsen for å nødbremse for noe bilen ikke hadde sett. Merket da at bilen la til ekstra bremsekraft og trykket pedalen lengre og raskere inn enn meg. Må si det var en glede å merke at bilen hugg til ekstra ut over min reaksjon og kraft.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

SitatKona har opplevd dette en gang. Holdt på å treffe en som først akselererte foran henne i akselerasjonsfeltet, og akkurat når hun snudde seg for å sjekke dødvinkel bråbremset bilen foran i feltet selv om det var langt igjen. Bilen hadde akkurat begynt å nødbremse når hun startet sin reaksjon.

Dette er vel en klassiker de fleste har opplevd  :D

rsomby

har torpedert en pga en lignende situasjon, bare 2 sekunder med blikket til venstre i et lyskryss hvor jeg skal til høyre for å se om det kommer bil, noe det ikke gjør så jeg aksellerer, men bilen foran har uansett stoppet og venter på noe annet. Bang  :+1:  :police:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA