Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade på supercharger istedenfor hjemme?

Startet av xerxes, torsdag 13. september 2018, klokken 11:03

« forrige - neste »

xerxes

hei  8)

spm: med gratis superlading er det lov/mulig å lade der istedet for hjemme, dersom man bor i nærheten av en? er klar over at det tar ca 20 min, og at det tas betalt for «okkupasjon» av plass etter endt lading.

har kort vei til jobb og å høre 20 min på lydbok ved supercharger en gang i uka for å spare 500 kr i mnd på strøm er jo en mulighet for de av oss som har lite å «rutte» med utover faste utgifter?

tipper er mulig, men kanskje ikke «verdt» innsatsen, da det å ha en fulladet bil på morgenen ofte er verdt mer enn dagsprisen man betaler i strøm hjemme?

ps: er det 80 eller 90 prosent som er best å lade til dersom man sjelden bruker mer enn 20% av rekkevidden per dag?

jorgen.jevne

Så vidt jeg har forstått er det vel ikke anbefalt å hurtiglade på fast basis ift belastningen på batteriene.

Amoss

Først og fremst: Joda, det er MULIG. Om det er "lovlig" er en litt lengre debatt :p   Men nei, du blir ikke arrestert eller bøtelagt for det.

Superladerne er bygget for å gjøre langkjøring mulig med elbil, ikke for å dekke det daglige ladebehovet. Men de har siden åpnet for at det kan være mulig å bruke det slik du foreslår dersom man ikke har noen annen mulighet for å lade hjemme.

Men så til besparelsene du forventer. Om du sitter der 20 minutter 4 ganger i måneden kan du *teoretisk* lade maks 160kWh på bilen, som vel tilsvarer cirka det samme i kroner grovt regnet. I praksis vil du nok heller "spare" nærmere en hundrelapp i måneden, da du neppe vil få "full pupp" på ladehastigheten hele tiden hver gang.

Dernest kommer kommer det Jorgen nevner over her - at det er mulig at superlading belaster batteriet ditt mer enn normal lading, og at det teoretisk vil koste deg mer i slitasje enn det du sparer i strømkostnader  :p

Så ja, å lade på superlader istedet for hjemme vil gi deg en svært lav - potensiell negativ - "timelønn". Sånn bortsett i fra at det regnes som dårlig kotyme, og at du potensielt okkuperer en ladeplass andre kanskje venter på å få bruke for å komme seg hjem (eller til jobb). Du skal ikke lese mye her på forumet før du leser om folk som banner disse "hjemmeladesnikene" som skaper kø eller reduserer ladehastighetene på enkelte superladere.

Så mitt råd er: Glem det!
Bruk superladerne når du trenger det, men ikke ellers.

Model S 85D

tibber73

Å lade på superlader for å spare penger er teit.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

GOS

Sitat fra: xerxes på torsdag 13. september 2018, klokken 11:03
hei  8)

spm: med gratis superlading er det lov/mulig å lade der istedet for hjemme, dersom man bor i nærheten av en? er klar over at det tar ca 20 min, og at det tas betalt for «okkupasjon» av plass etter endt lading.

har kort vei til jobb og å høre 20 min på lydbok ved supercharger en gang i uka for å spare 500 kr i mnd på strøm er jo en mulighet for de av oss som har lite å «rutte» med utover faste utgifter?

tipper er mulig, men kanskje ikke «verdt» innsatsen, da det å ha en fulladet bil på morgenen ofte er verdt mer enn dagsprisen man betaler i strøm hjemme?

ps: er det 80 eller 90 prosent som er best å lade til dersom man sjelden bruker mer enn 20% av rekkevidden per dag?

Om du gjør dette så bryter du intensjonen med superladerne, altså er det ikke lov. (Se Tesla sine sider) Du vil også svekke batteriet ditt etter hvert med hele tiden å superlade og du vil etter hvert få en nedstrupet hastighet fra Tesla siden du misbruker den. Det er da kjedelig de gangene du er på langtur og helst skulle hatt god lade-hastighet.

Videre vil du få masse sinte/skuffede Tesla-eiere "på nakken" da om alle skulle tenke som du gjør så ville det hele tiden vært kø ved superladerne. Superladerne er der for å muliggjøre langveisturer.

Tesla tillater ikke at Superlader brukes som "hjemmelader", men de sier at det er akseptabelt at du bruker den som det i en kort periode til du får ordnet med andre lademuligheter hjemme. (Eventuelt begynner å bruke vanlige betalbare ladestasjoner dersom det fysisk er umulig å etablere lademulighet hjemme)

Jeg vil være en av de "sinte/skuffede" om jeg oppdager at du hjemmelader på Superlader. Lier er typisk en plass hvor dessverre mange "hjemmelader" og dermed skaper kø for de som kommer langveis fra.
Håper Tesla snart setter opp "City-ladere" (eller hva det var de kalte dem) også i storbyene i Norge for da kan "hjemmeladere" lade der (og betale for det). Jeg tror de på Lier må da omdøpes til "City-ladere"
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øggen

Sitat fra: xerxes på torsdag 13. september 2018, klokken 11:03
hei  8)

spm: med gratis superlading er det lov/mulig å lade der istedet for hjemme, dersom man bor i nærheten av en? er klar over at det tar ca 20 min, og at det tas betalt for «okkupasjon» av plass etter endt lading.
Skal ikkje dømme, men for mykje Superlading e ikkje bra for batteriet.

Sitat fra: xerxes på torsdag 13. september 2018, klokken 11:03
ps: er det 80 eller 90 prosent som er best å lade til dersom man sjelden bruker mer enn 20% av rekkevidden per dag?

Om du berre bruka rundt 20%, hadde ej kun ladda til 70. Det holde til mitt bruk også, og om det e behov for meir, så kan Supercharger brukes til å toppe opp.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vhagar

Har selv ikke bruk for 90% standby kapasitet hver dag og anbefalingen var vel ned mot 80% og noen nevner 70% Selv så har jeg bilen alltid tilkoblet TWC og satt limit på 60% siden det dekker småkjøringen fint (ligger da mellom 40-60%) og når jeg vet at jeg trenger litt mer så øker jeg bare til 80-90% alt ettersom via app'en kvelden før eller tidsnok. Det største forbruket vil da ligge mellom 40-80%

Om det er det beste for batteriet? Tja, kommer helt an på hvem man spør og det er der jeg har valgt å legge meg inntil noen har bedre argumenter.

Innimellom får den da en tur opp til 90% og utlading ned til 20-25% så håper jeg det er nok til å holde "kalibreringen" i sjakk. Men her er jeg helt blank på hva som er det optimale. (100 til 0% er urealistisk for min del)
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

I bil og app er 50-90% markert som "daily", så jeg har limit på 75% og kjører den sjelden under 50%.

Mazzbot

#8
Tesla har ikke juridisk lov til å nekte deg å lade så mye du vil på superlader . Hvor mye av livet du vil kaste bort med å sitte å lade er opp til deg , batteriet blir også dårligere .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Vhagar

Sitat fra: Mazzbot på fredag 14. september 2018, klokken 23:22
Tesla har ikke juridisk lov til å nedgradere

Nedgraderingen her, være seg enten i ladefart eller batteriets kapasitet er jo ikke noe Tesla gjør "for gøy". Ladefarten senker de nettopp for å ta vare på batteriet når eieren selv ikke har mulighet til det. Og degenereringen av batteriet er jo bare helt naturlig. Så skjønner ikke "ikke juridisk lov til" her.

Om Tesla ikke skulle hat "juridisk lov til" å senke farten så lurer jeg på hvorfor alle mobiltelefoner og laptop'er og annet ladbart utstyr gjør det samme uten at de får noen juridiske problemer rundt det. Forskjellen er at de andre gjør det fra dag 1, Tesla gjør det etter en periode med supercharging.

Og lykke til med å gi naturen forbud mot degradering. Også noe som er likt for alle de andre nevnte.

Andre del av setningen din er litt greiere, dersom bilen er solgt med gratis superlading så har de ikke tatt med noen begrensning på hverken antall eller hyppighet helt konkret. Men de har gitt helt klare fair use rettningslinjer, som at de egentlig er til for å muliggjøre langturer og ikke nærkjøring rundt laderene. Brudd på fair use kan Tesla håndtere som de vil og har full mulighet til å overvåke.

Ellers helt enig i den andre setningen din.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Lindberg

Det høres jo ut på trådstarter som at h*n faktisk har mulighet til å lade hjemme..? Står ingenting i innlegget om "jeg er nødt til å lade på superlader, fordi jeg bor et sted uten lademuligheter, eller jeg venter på elektrikeren som først kommer i desember..."

Lade kun på superlader for strømregningen hjemme sin skyld høres helt høl i huet ut spør du meg. Tid er penger, - gjør noe fornuftig (pant flasker eller no) mens bilen din saktelader hjemme.

I tillegg;
1. Mye hurtiglading skader batteriet (som allerede nevnt)
2. Superladenettverket er bygget for Teslaer på langtur, ikke for de som (tilfeldigvis eller heldigvis) bor i nærheten av en

Jeronan

#11
If you spend 500 NOK a month extra on Electricity, that means you save at least 3500-4000 NOK a month on Fuel if you were to drive an ICE car instead.

I don't see the logic here.

You can afford a 700k NOK car, but then struggle to pay 500 NOK extra a month in electricity and then going to waste many hours of your precious free time each month at a Supercharger?
Loosing that much precious free time each month just to save a couple hundred NOK is really not worth it in my book.

This just baffles me and shows how many people can't seem to control their own economy and continue making such huge expensive investments, like a 700k NOK car, they in reality actually really can't afford.

So how are you going to financially deal with the upcoming increases in interest rates on bank loans?

Not to mention abusing the supercharger network it was never meant for, just for personal gain.  :-1:
Because of that we now have queues at various Superchargers now with long queues each day, preventing people to charge when they really need it.

Like others already said, it's also terrible for the longetivity of the battery and will increase degradation. You will also be permanently speed limited at the Supercharger after a while.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Apache

Mange tror at alle bor i et villa strøk med egen garasje og har mulighet til å lade bilen hjemme. Det stemmer ikke. Noen bor faktisk i en høyblokk med parkeringsplass uten lade mulighet. Jeg har mulighet til å lade i gate på kommunal ladeplass når den er ledig, eller av og til på jobb.
Allikevel ønsker jeg å ha muligheten til å bruke en elektrisk bil i stedet for en fossil bil som er dyr i drift +++
Nå bor jeg i Oslo så det er ingen SC her i nærheten men hvis det var så ville jeg brukt den nå og da.

Jeronan

Sitat fra: Àpache på torsdag 27. september 2018, klokken 17:09
Mange tror at alle bor i et villa strøk med egen garasje og har mulighet til å lade bilen hjemme. Det stemmer ikke. Noen bor faktisk i en høyblokk med parkeringsplass uten lade mulighet. Jeg har mulighet til å lade i gate på kommunal ladeplass når den er ledig, eller av og til på jobb.
Allikevel ønsker jeg å ha muligheten til å bruke en elektrisk bil i stedet for en fossil bil som er dyr i drift +++
Nå bor jeg i Oslo så det er ingen SC her i nærheten men hvis det var så ville jeg brukt den nå og da.

Ehmm... maybe you should read the actual OP.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

emurof

Sitat fra: xerxes på torsdag 13. september 2018, klokken 11:03ps: er det 80 eller 90 prosent som er best å lade til dersom man sjelden bruker mer enn 20% av rekkevidden per dag?

Ingen av delene. Heller nærmere 50%, men jeg mener å huske at 30-70% er omtrent ideelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA