Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Negative ting ved Nissan Leaf

Startet av daggad, tirsdag 04. oktober 2011, klokken 10:51

« forrige - neste »

daggad

Kanskje vi her kan samle de negative erfaringene brukere har hatt med Leaf. Bilen er utvilsomt bra, men helt sikkert ikke perfekt. Jeg og sikkert mange har lest mye på utenlandske sider og fått noe info der.

Rekkevidde.
Dette er jo en essensiell en. Leaf er oppgitt til ca 17 mil men de færreste får noe i nærheten ved normal bruk. Et byrå i USA har testet og Leaf har fått en offisiell rekkevidde på 73 miles eller ca 12 mil. Men brukere rapporterer om både større og mindre rekkevidde enn dette. Indikatoren/instrumentet for rekkevidde kaller de humoristisk for GOM (Guess-O-Meter eller gjettometer) og er på det meste en svak indikasjon. De rapporterer at Leaf med vilje viser mindre rekkevidde enn reelt spesielt når det nærmer seg slutten.
På den andre siden så jeg en video der de kjørte en Leaf på bane i 35mph (56kmt) fra 100% til den til slutt stoppet etter 132 miles. Det er over 21 mil det !
Vi skal heller ikke glemme at de kjører i høyere hastigheter der borte, noe som trekker mye strøm. Ei heller at vi her har mer bakker, berg snø og kulde..

Interiør
Det er jo hvitt da.. Mange kjøper setetrekk o.l. for å unngå at det blir skittent. Flott å se på men praktisk....neppe.

Oppstart
Leaf har en navigasjons og informasjons/radio/musikk skjerm. For hver gang bilen startes må en trykke på en knapp på dette bildet om en ønsker å bruke det eller ikke. Dette holder på å gjøre enkelte galne, og jeg kan se meg selv som en av disse. Man har da i praksis 2 startknapper før man er i gang. Det andre er oppstartlydene. Man kan velge mellom en 3 stk som alle er like stygge, men dette kan heldigvis deaktiveres til stillhet.
Noe annet de klager over er at varslingslyden for fotgjengere er på som default. Men dette har vel med sikkerhet å gjøre og høres det ikke inne i bilen så er det vel uten betydning.

Støy
Hva !? Støy i en Leaf ??
Nei ikke direkte bråk, men en del rapporter kommer på at det under visse turtall/hastigheter er en irriterende høyfrekvent hvinelyd fra motor/driverk. Nå er det ikke så rart at det i en så stille bil vil bli uvante lyder som skaper støyforurensning, men dette høres ikke bra ut.
Skurring og gniksing i cocpiten er også rapportert i en del tilfeller. Igjen, når det er stille fra før så hører en kanskje nye lyder og det setter enda høyere krav til støydemping.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Kan føre opp designet utvendig under denne posten  ;D
Nissan Leaf

RuneW

Designet tror jeg alle forstår. Det er nok mer de "skjulte" tingene daggard er ute etter og jeg tror han har tatt de 3 mest irriterende tingene (høyfrekvent lyd, idiotisk farge på setetrekk++ og tåpelig oppstarts-sekvens).

Er det forresten på det rene at vi må gjennom det samme TULLET i Norge?

I tillegg til dette kan det virke som bilen har alt for mange "modes". Bilen er ikke av eller på, men har 4-5 forskjellige nivåer av "på". Dette er visstnok svært forvirrende og hvis man har klart å "rote seg inn" i en viss modus, så kan man risikere at bilen blir stående og tappe 12V-batteriet. Ja, det er i alle fall en av forklaringene til en del tilfeller av døde Leafer som bare har stått parkert og tilsynelatende AV.

Jeg vet med 100% sikkerhet at undertegnede kommer til å få ALL skyld om dette skulle skje med min kone...  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Trond.Strom

#3
På støy har jeg hørt rykter om at det er noen karer på østlandet som har en kombi rust/støy beskyttende skumbehandling spesifikt rettet mot asiatiske biler som har mere dekkstøy enn europeiske. skal vistnok gi 5-6db lavere kupestøy

Skal prøve å finne mere nøyaktige detaljer

Da må du ta direkte kontakt med Alf Thomassen hos Gjersjøen Antirust å høre om han er villig til å utføre dette på din bil, tlf.66800129 eller epost:gjersant@online.no

rust+støy behandling til 8000 kroner

De utfører det på Mitsubishi ASX med gode resultater. men er vel ingen som har behandlet Leaf slik enda :)

Jeg har sent ham en forespørsel på pris/muligeht for støydemping på leafen, oppdaterer med svaret jeg får

RuneW

Denne høyfrekvente lyden har, så vidt jeg vet, ikke noe med dekkstøy å gjøre.

Men det er klart - all type støy blir jo mer merkbart i en Leaf, så reduksjon av dekkstøy er sikkert ikke å forakte det heller...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

elektrolux

Lading!

Et stort problem på Leaf'en.

Den kjører supert de første milene, men stakkers den som så trenger å fylle på for en ny strekkning. At den på toppen av det hele leveres med en 10A ladeledning gjør bare vondt værre.

Bilen burde hatt mulighet til lading med innebygget eller extern 3 fase lader.

En portabel Chardemo lader koster over 100000 NOK, og er ikke et godt alternativ.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joachim

Lading? Den lader jo til 80% på en halvtime. Det holder for meg når jeg skal på hytta...

Aspiranten

Sitat fra: Joachim på torsdag 06. oktober 2011, klokken 10:47
Lading? Den lader jo til 80% på en halvtime. Det holder for meg når jeg skal på hytta...

Bare på hurtigladeren som få eller ingen av oss har råd til å smekke opp hjemme.
Nissan Leaf

Joachim

Og som få eller ingen har behov for å smekke opp hjemme.

eivisa

Har kjørt en saxo i 9 år no (over 160000km på original batterier) og har ladet med 10amp. hele tiden. Har ikke hatt noe behov for å lade noe hurtigere. Greier stort sett greit å nå de områdene jeg har behov for når jeg kjører. Siden vi med elbil stort sett kjører i "nærområdet" der vi er kjent med kjørelengder og ladeplasser, så greier de aller fleste seg med en vanlig ladekabel på 10 amp. Har foresten en leaf i bestilling! ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

el-snorre

Nissan bør vel strengt tatt få lov til å levere et større parti til Norge før man skal se på de negative tingene med Leaf, alt annet blir teoretisering.

Ønsker man ikke lyst interør får man velge en annen bil eller setetrekk, Leafen er ike alene om den problemstillingen.
GPS og display er ikke Nissan Leaf heller alene om, Toyota har vel tilsvarende for å få tilgang til funksjonene.


Støy, all støy blir fremtredende når det er stille, men igjen vi får se på de norske erfaringene fra erfarne elbilister når bilene ruller.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

daggad

SitatNissan bør vel strengt tatt få lov til å levere et større parti til Norge før man skal se på de negative tingene med Leaf, alt annet blir teoretisering.
Nja helt teori blir det vel ikke da bilen har snart rullet et år i USA. Samtidig kan det være greit å vite om også de negative sidene for de som sitter på bestillingsgjerdet.
Men det er klart at det sikkert kommer til å bli noen særnorske problemer som dukker opp etterhvert. Spesielt på rekkevidde/temperaturer og denslags.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på torsdag 06. oktober 2011, klokken 11:51Samtidig kan det være greit å vite om også de negative sidene for de som sitter på bestillingsgjerdet.

Ja, negative reviews er som regel mer interessante enn positive, da det er lett å skryte av funksojner man liker. Det er mer interessant å se hva andre ikke er så fornøyde med (enten produktet er en (el)bil, mobiltelefon eller stavmixer til kjøkkenet), slik at man på forhånd kan vite om man vil støte på problemer eller begrensninger man ikke kan leve med.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 06. oktober 2011, klokken 11:58Ja, negative reviews er som regel mer interessante enn positive [...]

Enig. Når jeg leser slike brukererfaringer hopper jeg alltid glatt over de positive. Det er de negative erfaringene som er interessante (og som imho har mest verdi).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Sitat fra: RuneW på torsdag 06. oktober 2011, klokken 13:05
Sitat fra: cra på torsdag 06. oktober 2011, klokken 11:58Ja, negative reviews er som regel mer interessante enn positive [...]
Enig. Når jeg leser slike brukererfaringer hopper jeg alltid glatt over de positive. Det er de negative erfaringene som er interessante (og som imho har mest verdi).

Nemlig. Og litt av gleden (i alle fall til å begynne med) er jo å gjøre de positive erfaringene selv. Oppdage nye features og måter å få ting til på osv. Etter en stund kan man lese seg opp på de tingene man ikke oppdager selv. :)  Nesten som når det kommer nye spill på XBoxen; jeg spiller alltid gjennom uten hjelp, på leting etter Cogtags og items og hva det nå måtte være. Minst en eller to ganger på egenhånd, før jeg googler hvor jeg kan finne det siste våpenet etc. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA