Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

God elbil på vintersføre

Startet av cmartin, onsdag 12. september 2018, klokken 23:14

« forrige - neste »

cmartin

Hei,
I dag har jeg en citroen c-zero som fungerer glimrende til å kjøre fram og tilbake til jobb om sommeren. Det vil si at jeg syntes den er skikkelig dårlig å kjøre om vinteren. På nysnø lar vi den bare stå, for da kommer man seg nesten ingen vei. Den spinner omtrent på bar bakke med noen par cm med snø.

Nå er det duket for en ny elbil i circa samme størrelse ( dvs liten kompakt bil med 4 eller 5 seter, ikke Tesla).
Mitt spørsmål er hvilke elbiler har gode kjøreegenskaper på vinteren (tenker da ikke på lengde, men på fremkommelighet i snøen/ på glatta)?

Vollis47

Skjønner ikke at det er problem. Vi hadde tidligere en Peugeot iOn og jeg syntes den var veldig god på forskjellig vinterføre. Nå har vi en Kia Soul og en Tesla, men disse har jeg ikke så mye erfaring med på vinterføre. Bare litt med Kiaen og det virket bra.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Crown

Sitat fra: cmartin på onsdag 12. september 2018, klokken 23:14
Hei,
I dag har jeg en citroen c-zero som fungerer glimrende til å kjøre fram og tilbake til jobb om sommeren. Det vil si at jeg syntes den er skikkelig dårlig å kjøre om vinteren. På nysnø lar vi den bare stå, for da kommer man seg nesten ingen vei. Den spinner omtrent på bar bakke med noen par cm med snø.

Hvilke dekk har du?

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Ebe

Dekk har vel mer å si for akselerasjon- og bremsegrep på snø, enn hva biltype/modell har? (Om man ser bort i fra 4wd)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Trekkoppbil

#4
Hakka R2 biter godt i nysnø.

Det er litt smak og behag om man vil ha FWD eller RWD.  Leafen sparker fra seg om man rygger oppover bakken, men den har dårlig sikt bakover.  Leaf med Hakka R2, 195/65/15, kan brukes som ventepølse til man får 4wd. Men det er ikke alle 15" felger som passer på Leaf, da de kan krasje med kaliper.

CitB59EL

Vi har selv C-Zero og ja den "danser med rumpa" på vintern-men jeg er imponert over hvor bra den tar seg fram! Vi har Conti dekk (175/55-15) på bilen som fungerer fin fint.  C-zero er bedre enn min E berlingo på vinter føre ihvertfall selv om den har Nokian R2 (195/60-16) og er framhjuls trekk. Noe av Trikset på C-zero er å bare holde gassen inne evt slå av ESP-men da må en passe på så en ikke snurrer-anbefales ikke for nybegynnere! Anti spinn vil begrense bilen kraftig noen ganger.   

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

Har hatt Soul, har Ioniq, null problem på glatta. På den gamle fossilbilen står det noen jalla piggfrie dekk av ukjent fabrikat, tenkte at de måtte jeg bytte, men de duger som bare det.
Vi kjører til fjells ofte, både på skitrening med barna og skiturer ellers.....

bromm

#8
BMW i3 - den absolutt beste vinterbilen jeg har hatt (både inni og utenpå), den kommer frem overalt !!! (slik som bobla i sin tid - også med bakhjulstrekk/motor bak)

Elbil fundamentalist

Skift til nye vinterdekk. Kanskje det heller er bedre å kjøpe rimelige vinterdekk med gode testresultater, som gir mulighet til å skifte oftere. Det gir over tid en bedre totalsikkerhet (og fremkommelighet) for pengene, enn å hale ut en eller to ekstra sesonger av slitte dyre premiumdekk.

Kan selvfølgelig bytte til ny bil også, så sparer men dekkpengene på den utgående.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA