Håper at det fortsatt er noen eksperter aktive på forumet :-)!!
Jeg ser på en 2010 nytype buddy, som har mange fysiske skavanker på fjæringer/ dempere/ bremser.
Største bekymring er at det kommer det en sterk tikkelyd fra motor/gearkasse. Lyden varierer med hastighet/turtall på motor. Det er svakere tikkelyd når man triller ned en bakke.
Lyden minner meg om da vi laget "motor" på trøsykkelen i barndommen - vi festet papp inn mot eikene på sykkelen.
Den ene caliperen bak hang innpå og det var varme i felgen etter 3-4 km, men jeg fikk presset den tilbake manuelt.
Da jeg testet litt på en parkeringsplass, virket det som at re-gen hang på idet buddyen startet å trille, men det løsnet etter 50 meter. Men det virket som at re-generering ikke slo seg av på slutten av turen (ca 8km) - da måtte jeg alltid ha gasspådrag (bremsene hang ikke på).
Buddyen har gått 50.000 km. Motor har vært byttet for 3 år siden. Jeg har ikke åpnet og sett på børster. Det er 2-4mm slakke (inn/ut) i høyre drivaksel, og litt på venstre.
Leste denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5759.0Der nevnes det en tikkelyd og der var problemet (brent) motor.
Hva er sannsynlige årsaker? Er det gearkasse/aksling eller motor ?
Og ikke minst, hva kan/må gjøres ?
Jeg har en 2007 classic buddy jeg kan plukke deler fra. Kan jeg evt. bruke motor&gearkasse fra den på denne 2010 NiMh-utgaven ? (Merk at jeg trenger ikke å måtte ha re-generering).