Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navigasjon i Tunell

Startet av Thor2014, tirsdag 11. september 2018, klokken 21:34

« forrige - neste »

Thor2014

Det ble byttet den store skjermen på min bil for en tid tilbake. 2015 mod.
Etter det "faller navigasjonen ut" i tuneller.
Når jeg kjører i tuneller som den etter Drammen, mot Kongsberg (Strømsåstunellen),  Nordbytunellen ved Tusenfryd eller Oslofjordtunellen begynner bilen å navigere på veier på utsiden av tunellen.
Det har ingen spesiell praktisk betydning da den finner tilbake til rett vei når jeg kommer ut, men fra tid til annen finner bilen ut at veien jeg "kjører på" har en lavere fartsgrense enn den inne i tunellen.
Da bremser den automatisk ned med de gledene det byr på, spesiellt når det ligger biler bak rett bak.

Jeg har ikke opplevet dette med noen annen bil enn min egen. Ingen andre merker heller for den saks skyld.

De tror de har byttet gyro board, men noen mente at de ikke hadde fått det inn og andre tror det er byttet.
Ettersom bilen ikke rapporterer feil, er det ikke feil.
Tesla på sin side har forsøkt å rette det, men har nå kommet til konklusjonen at det er helt normalt siden bilen mister satelittdekning inne i tunellen.

Opplever dere det samme med deres biler?

What-a-watt

På andre biler brukes bl. a. ABS-sensorene for å overta for GPS i tunneler og steder uten GPS-dekning. Mulig Tesla ikke har implementert dette? Har det virket tidligere? (Har ikke Tesla før om en uke  :D)

Spinner

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 11. september 2018, klokken 21:34
Når jeg kjører i tuneller som den etter Drammen, mot Kongsberg (Strømsåstunellen),  Nordbytunellen ved Tusenfryd eller Oslofjordtunellen begynner bilen å navigere på veier på utsiden av tunellen.

Opplever dere det samme med deres biler?
Jeg kjører i en del av disse tunnelene selv, og det skal ikke være sånn. Bilen skal vite bortimot akkurat hvor den er uten GPS dekning.

GOS


Jeg har hatt dette problemet nå de siste 4 månedene etter at Tesla prøvde å løse ett annet problem. Min bil har alltid (tror jeg) vært slik at dersom jeg kjørte med navigasjonen aktiv så fortsatte den ofte å tro at den var inne i tunellen lenge etter at den hadde kjørt ut. Ofte viste den først at den var kommet ut av tunnelen etter at den hadde kjørt igjennom neste tunnel eller at det var tatt til høyre/venstre i ett kryss etter at en hadde kjørt utav tunnelen. Tesla prøvde å justere / tune noen greier men det førte stort sett bare til at den nå tror at den er utenfor tunnelen lenge før den er kommet ut.....og da leter den tappert etter andre veier den tror den kjører på.....
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

1000kwh

Har vært alltid vært så hos oss. Det er klønete.

Model S 75D 2017

aness

Det går begge veier, jeg har opplevd at bilen trodde den var parkert nede i operatunnellen.
Den sto heldigvis trygt oppe på bakken når jeg kom tilbake  :)

Tidligere har jeg også opplevd at kartet mener at jeg kjører ved siden av tunneller, godt inn i fjellet.

Jeg har en mistanke om at det som skjer er at bilen innimellom tror at den er for langt unna tunnellen til at den er inne i den, og at den derfor velger nærmeste vei i henhold til hvor den tror den er.

Klykken

Vår får noen fornemmelser om at den kjører 50-100m vest for bilens egentlige posisjon en gang i blant. Ute i skog og mark. Tunneler går imidlertid fint.
Skal ta det med SC da jeg skal dit for å få oppgradert til 4G-modul i oktober.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman


What-a-watt

Dette ordet kan skrivast på to måtar, som begge er rette. Tunnel var lenge den einaste offisielle skrivemåten, men frå 2005 vart tunell innført som jamstilt form ved sida av tunnel i rettskrivinga både for bokmål og nynorsk. Bakgrunnen for denne endringa var eit ønske om å få betre samsvar mellom skrivemåten og uttalen av ordet i norsk. Skrivemåten tunnel med dobbel n høver godt når ein legg trykket på første stavinga i ordet, som i ord som ferdsel, sykkel og pensel. Men vi veit at det kanskje er vel så vanleg å uttale ordet med trykk på siste stavinga, og då høver det betre med skrivemåten tunell med dobbel l, etter mønster av ord som duell og parsell. 

Thor2014


Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA