Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2014 i3 får kun 5,1kw ladeeffekt - defekt/strupet KLE

Startet av Jon Braathen, tirsdag 11. september 2018, klokken 16:30

« forrige - neste »

Jon Braathen

Vi kjøpte nettopp en brukt i3, en 60Ah 2014.
På vei hjem synes jeg at den ladet litt tregt på DC (ca 29kw) selv om vi stoppet lading ved ca 80%.
Da vi kom hjem på kvelden plugget jeg den inn i ladestasjonen hjemme og oppdaget at den kun trakk 5,1kw (22A) fra 32A ladestasjonen.
Ladestasjonen er fra Schneider Electric er på 22kW (3fas 32A 400V).
Begge innstillingene i bilen står på max.

Etter litt research på facebook gruppa fant jeg ut at de første 2014 modellene hadde en feil på lademodulen som førte til overoppheting av ombordladeren ved lading på 32A..   Dette ble "fikset" med en sw-update som strupet ladeeffekten til 22A.
Deretter har BMW utbedret designen på ombordladerne og etter det jeg har forstått skulle alle de berørte bilene få ny ombordlader (KLE) på garanti (tilbakekalling).

spm 1:Er det flere her med 2014 modeller som ikke får 7,4kw på AC?

spm 2:Dersom vi får ny ombordlader, vil de nye fra 2017 modellene med 11kW passe i en 2014? (betaler gledelig noen kr for å få 3fas lading på den gamle bilen hvis KLE modulen allikevel må byttes..)

mvh Jon
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Caravelle

Har selv en tidlig 2015 i3 som vi er meget fornøyd med.
Når det kommer til DC lading så varierer denne effekten veldig med temperatur på batteripakke
så høres ikke ut som om det er noe galt med bilen din.
Vedr. KLE unit så feilet denne på vår bil for vel ett år siden og den ble etter mye feilsøkning byttet på garanti.
Har ikke merket noen forskjell på ladehastighet og den trekker <30A under ideelle forhold.
Vær oppmerksom på at lading begynner noe forsiktig og girer sakte men sikkert nedover når du passerer 80%.
SW-update som du refererer til har jeg dessverre ingen direkte kjenskap til.

Orbit

Ref spm 2: KLE for 11kW er ikke plugg-kompatibel med 7.4kW (se tegning på steg 17, kontakt nr 9):

Du kan jo prøve å spore det litt videre, men det ser ut som kabling til ladekontakt og EME er litt forskjellig mellom de to KLE variantene. I tillegg må nok selve ladekontakten byttes. Det er også en endring av innfestingen av ladekabelstammen før og etter 12/2014.

Kort sagt: Jeg tror dette drar på seg så mye ekstra kostnader at det ikke kan forsvares økonomisk. Du får nok "oppgradert" til 11kW og 94Ah (nr 2) ved å bytte hele bilen, til en lavere pris enn oppgradering av KLE+kabler+kontakter på en 60Ah.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jon Braathen

Sitat fra: Caravelle på tirsdag 11. september 2018, klokken 23:15
Har selv en tidlig 2015 i3 som vi er meget fornøyd med.
Når det kommer til DC lading så varierer denne effekten veldig med temperatur på batteripakke
så høres ikke ut som om det er noe galt med bilen din.
Vedr. KLE unit så feilet denne på vår bil for vel ett år siden og den ble etter mye feilsøkning byttet på garanti.
Har ikke merket noen forskjell på ladehastighet og den trekker <30A under ideelle forhold.
Vær oppmerksom på at lading begynner noe forsiktig og girer sakte men sikkert nedover når du passerer 80%.
SW-update som du refererer til har jeg dessverre ingen direkte kjenskap til.

Jeg kjenner til temp issue ved hurtiglading.. har selv en 94Ah og kjenner bilen godt;)
Det ser ut som at det kun er biler produsert tidlig i 2014 som har/hadde denne feilen på KLE modulen (ombordladeren). siden du har 2015 har du nok den "nye" versjonen av KLE-modulen
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Jon Braathen

#4
Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. september 2018, klokken 23:18
Ref spm 2: KLE for 11kW er ikke plugg-kompatibel med 7.4kW (se tegning på steg 17, kontakt nr 9):

Du kan jo prøve å spore det litt videre, men det ser ut som kabling til ladekontakt og EME er litt forskjellig mellom de to KLE variantene. I tillegg må nok selve ladekontakten byttes. Det er også en endring av innfestingen av ladekabelstammen før og etter 12/2014.

Kort sagt: Jeg tror dette drar på seg så mye ekstra kostnader at det ikke kan forsvares økonomisk. Du får nok "oppgradert" til 11kW og 94Ah (nr 2) ved å bytte hele bilen, til en lavere pris enn oppgradering av KLE+kabler+kontakter på en 60Ah.

Takk for info!
- kan det være at connector 9 bare er en ekstra-plugg for L2 og L3 fra kontakten i ladeluken?
Slik jeg tolker tegningen så er 8 = L1 og 9 er litt bredere og kan da være L2+L3..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

pberg

Drar opp denne igjen.

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 11. september 2018, klokken 16:30
Vi kjøpte nettopp en brukt i3, en 60Ah 2014.
På vei hjem synes jeg at den ladet litt tregt på DC (ca 29kw) selv om vi stoppet lading ved ca 80%.
Da vi kom hjem på kvelden plugget jeg den inn i ladestasjonen hjemme og oppdaget at den kun trakk 5,1kw (22A) fra 32A ladestasjonen.
Ladestasjonen er fra Schneider Electric er på 22kW (3fas 32A 400V).
Begge innstillingene i bilen står på max.

Etter litt research på facebook gruppa fant jeg ut at de første 2014 modellene hadde en feil på lademodulen som førte til overoppheting av ombordladeren ved lading på 32A..   Dette ble "fikset" med en sw-update som strupet ladeeffekten til 22A.
Deretter har BMW utbedret designen på ombordladerne og etter det jeg har forstått skulle alle de berørte bilene få ny ombordlader (KLE) på garanti (tilbakekalling).

spm 1:Er det flere her med 2014 modeller som ikke får 7,4kw på AC?


Har nå etter at jeg fikk satt opp easee-lader på 32A-kurs funnet ut at jeg ikke får mer enn ca 5kW lading på min tidlige 2014 modell. Har ikke sett på problemstillingen tidligere, siden jeg ikke har hatt lader som a) gir 32A og b) viser hvor mye bilen trekker... Sendte en mail til Bavaria og spurte om de kjente til en aksjon på dette, men dette hadde de aldri hørt om. De har forøvrig aldri hørt om noen kjente feil med noen av sine biler, noensinne...

Er det noen som har fått byttet KLE for dette her i landet?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

pberg

Ja, det gjelder nok den. Men Bavaria kunne ikke svare på om det var noe som gjaldt min bil... De måtte ha den inn til diagnose..
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

Da har jeg fått testet laderen med en Tesla, og da gav den 32A både på 1- og 3-fase.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Samco

Får 7kw på min 60ah i3 med Easse lader. Koblet som 3fas 230v og står på auto i appen.

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Samco


pberg

Er det noen som vet at denne problemstillingen også gjelder norske biler fra tidlig 2014? Bavaria har aldri hørt om dette, og BMW Norge kan ikke sjekke, og henviser til Bavaria. Som må ha bilen inn på diagnose som jeg selfølgelig må betale for. Noe jeg jo ikke er interessert i å betale noe for, siden min påstand er at bilen har vært slik siden den var ny.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Bgk

Det er vel et kjent problem med ladeproblemer på 2014 modellen, hadde problemer med min 2014 modell også. Når jeg koblet den til Easee lader med 32a på 230 volt startet den å lade med 22-24a. Men datt etter noen minutter til 6a.Bavaria hadde aldri hørt om noe problemer med ladingen på 2014 modellen. men ga seg til slutt etter å ha hatt bilen inne flere ganger og byttet hele ombordladeren ca en mnd før garantien utløp.

Jeg tror dette er noe forhandlerne har vært klar over men har latt være å gjøre noe med før folk har klagd.
Mange som ladet med nødladeren hjemme de første årene og man merket ikke problemet før man koblet til en veggboks med større kapasitet.

Var en veldig stor jobb å bytte ombordladeren da halve bilen måtte demonteres, tror de brukte nærmere 2 dager på min bil, så de var nok ikke veldig lystne på å få inn alle 2014 modellene som var solgt i Norge

pberg

Garantien på min er jo utgått, og jeg er jo passe uintressert i å betale noe for dette...

Vet du hvem som skrudde på din bil?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA