Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurra, jeg er fossil igjen :)

Startet av Charlie, mandag 10. september 2018, klokken 19:45

« forrige - neste »

Charlie

I 2014 solgte jeg min S85, og var lykkelig deretter. Da var det slutt med småtterier som ikke funket, driftsstans pga nedkjørte bakdekk etter 2 måneder + Drive unit noen måneder etter det igjen som ga havarert bil på høyfjellet. Ladeangsten var ikke så stor, men uff, alt det småtteriet som funket/ikke funket.

Nå er jeg igjen lykkelig. Borte er X100 etter ett år, selv om alt stort sett alt fungerte. Jeg var en av de heldige som fikk feilfri bil, og lite feil tilkom i det 1. året. Men nærmest halvert rekkevidde om vinteren skremte meg litt, samt svært lang ventetid på service (som heller ikke fikk fikset alt småtterier på 2 servicebesøk). Jeg ble plaget med nokså høyt innvendig støynivå, dieselgolfen til kona opplevdes faktisk både mer stille og mer komfortabel enn X´en. Så var jeg litt bekymret for ladekø når M3 nå kommer, og EM fremstår som ustabil. Jeg orker ikke vedde på om han klarer kjempesatsingen sin, kanskje, kanskje ikke. Men konkurrentene rykker stadig nærmere, og den eneste store fordelen Tesla nå egentlig har, er ladenettverket. Men, som sagt, M3 kommer i tusentall, så hvordan skal dette gå?

Solgte X´en med ikke alt for stort tap, investerte i ny D5 XC60, samme nypris som X´en. Gleder meg til vinteren jeg, og savner ikke X´en, kun ved forbikjøringer (og når jeg fyller diesel på tanken).

Jeg kjører mest i Midt-Norge, så selv om diesel ikke er god politikk lenger, så er jeg fornøyd.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RonnyØ2

Godt du er fornøyd..

Gjorde noe tilsvarende kromspring her. Solgte Tesla og kjøpte halvsprek bensin BMW.. Jeg har gjort mye dumt i mitt liv, men det her toppet alt. Kjenner jeg blir dypt misunnelig hver gang jeg ser en elbil. Blir nok mitt korteste bileierskap.

1000kwh

Huff. Hvordan er infotainmentsystemet i forhold?

Eirikvestfold

Gratulerer med ny bil. Den er fin, vi kikket på den vi og. Det som dro ned var blant annet at det ikke er plass til noe av betydning i bagasjerommet. Og etter å ha opplevd enkelheten interiøret blir selv nye biler gammeldagse.

Men folk er forskjellig heldigvis :-)

HKS

Ja, ja.
Siden du faktisk har postet her i dette forumet så skal du få min mening.

Trist at du tydeligvis biter på den FUD'en som er ute i media. Du har i min bok gjort en kraftig nedgradering, og kjøpt en bil som kommer til å tape seg mye fremover. Har kjørt elbil siden høsten 2013 og kunne selv aldri byttet tilbake til gammel teknologi igjen.

Nå ha jeg ikke kjørt Volvo XC60, men hadde Volvo S90 som leiebil i USA i fjord høst, og var ikke spesielt imponert.
Uansett, du får ha lykke til videre! Så får du "nyte" fossilbil mens du kan! :)
Tesla Model 3 Long Range

geear

Halvert rekkevidde høres ut som brukerfeil eller feil på bil. Jeg mister kanskje åtte mil. Du kan umulig ha gått fra feks 240 til 480Wh/km? På småkjøring kan det se stygt ut, men bruk forvarming eller hiv den i range mode slik at den ikke varmer batteri for fem minutters kjøretur.

Personlig syns jeg konkurrentene ligger lenger bak enn de burde. De lanserer fortsatt nye biler nå som ikke slår gamle Teslaer verken på rekkevidde, ytelser eller ladefart...

Hilsen tidl XC90-eier som måtte skifte klimaunit, instrumentpanel, girkasse, bremsedeler i fleng, pedalstell (ja!!), og sikkert en haug til.

z4rd

Jeg snittet på like under 240 i hele vinterperioden på min TMX. Nå i sommermånedene har jeg hatt like over 200 i snitt. Totalt ca 20 000 km. Dette taler ikke akkurat for en halvering. Det er lov å være litt mer presis i uttalelsene selv om man har gått over til fossil :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: z4rd på tirsdag 11. september 2018, klokken 07:20Jeg snittet på like under 240 i hele vinterperioden på min TMX. Nå i sommermånedene har jeg hatt like over 200 i snitt. Totalt ca 20 000 km. Dette taler ikke akkurat for en halvering. Det er lov å være litt mer presis i uttalelsene selv om man har gått over til fossil :)
Ganske likt for meg. 200 Wh/km på sommeren og 260 Wh/km på vinteren. Altså ca 475 km rekkevidde på sommeren og ca 365 km på vinteren.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Eirikvestfold

Litt utenfor temaet, men om man snitter rett under 240 på vinteren, hvilken rekkevidde vil en 75 få?
Beklager avsporing.

1000kwh

#10
Sitat fra: Eirikvestfold på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:00
Litt utenfor temaet, men om man snitter rett under 240 på vinteren, hvilken rekkevidde vil en 75 få?
Beklager avsporing.

Edit: Ble noen feil i utregningen først.  :-[ Men du forbruker 0,24 kwh/km.

Deler du 70 kwh (ca) på 0,24 kwh/mil får du ca 290 km.

krl

Med kulde, motvind og slaps på motorvei, så kan du fint se forbruk opp mot 400 Wh/km over relativt lange strekk. Det skjer imidlertid ikke ofte, jeg har vært borti slikt fire-fem ganger på drøyt tre år. Normalt vinterforbruk på motorvei for min del er rundt 270 Wh/km.

Nå i helga lå forbruket godt under 200 Wh/km på en 400-km tur. Men uten motorvei og bare litt regn. Det som er mest positivt er at bilen knapt nok har tapt noe rekkevidde på snart 90.000 km. Estimert rekkevidde er 3-5 km kortere enn når bilen var ny, og den har vært stabil i over et år nå.

Øyvind.h

For å få et reelt forbruk over 400Wh/km på motorvei må du enten pushe 200km/t+, hekte på campingvogn eller kjøre oppover en fjellside i kraftig motvind.
Model X bikker 300Wh/km i rundt 140-150km/t. Jeg har kjørt mye på motorvei i allslags vær med både S og X og har aldri vært i nærheten av å kunne nå 400Wh/km uten at forbruket tar med mer enn bare kjøringen på motorvei.

Dvs en kan teoretisk passere 400Wh/km, men ikke uten å gjøre situasjonen så spesiell at den er helt uvesentlig. Småkjøring med batterivarmer aktivert derimot kan gi skyhøyt forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Har en tur jeg kjører ofte, og der jeg passerer 400 Wh/km i forbruk vinterstid. Strekningen er på 50 km og starter ved havnivå og ender opp ved ca. 1000 moh. Med litt frisk kjøring og -27 grader på toppen klarte jeg å bruke ca 430Wh/km. Startet med forvarmet bil, så kunne nok klart ennå høyere forbruk om det var målet. På sommer ligger jeg stort sett på ca 370-380 Wh/km på samme turen, så ca 15% ekstra forbruk på vinteren.

Ellers hadde jeg forbruk på ca 480 Wh/km i sommer med sterk motvind, campingvogn på slep og cruise control på 94 km/t.

Har kjørt 41000 km, 20000 km på vinterhjul, 21000 km på sommerhjul, ca 6000 km med tilhenger, og 2500 km av de med campingvogn. Snittforbruk siden bilen var ny er 229 Wh/km. Kjører forøvrig X100D med original 20" sommerhjul og uoriginale felger med 19" piggfrie vinterhjul. For moroskyld kan jeg nevne at snittforbruket på de 2000 km med vinterdekk lå på 227 Wh/km, så forbruket på sommer er høyere enn på vinter for min del, men det skyldes selvfølgelig at campingvogna drar opp sommersnittet ganske mye (ca 380 Wh/km i snitt over 2500 km).

På langtur vinterstid har jeg nok ei komfortabel rekkevidde på 35-40 mil, sommerrekkevidde 40-47 mil. De høyeste tallene krever nok lite motorveihastighet. Uansett er motorveikjøring ganske uproblematisk siden superladerne ligger veldig tett der jeg ferdes langs motorveier.

Kjører av og til eksosbiler i jobbsammenheng, og hver gang jeg har hatt en slik tur så er jeg enda mer sikker på at jeg ALDRI skal ha annet enn elbil til privat bruk igjen. (Hvis det ikke dukker opp noe som er overlegen elbilen i framtida en gang selvfølgelig...)

Er jo klar over at andre har mer krevende bilbruk enn meg, og at elbil ikke fungerer for alle. Selv kjører jeg kun 40000 km pr år, der 10-15% av km er med tilhenger, og har kun en bil. Er jo så heldig å bo innerst i en fjord på Vestlandet, og det er jo allment akseptert at det ikke finnes noe sted som har bedre utbygd elbil-ladeinfrastruktur enn vestlandskysten. Hadde jeg bodd i Finnmark, så hadde jeg nok sannsynligvis måtte krype til korset og ha en livbåt i form av en gammel eksosbil i tillegg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Nuvolari

Dieselbiler kommer til å ha et prisfall de neste 3 årene man aldri har sett maken til. Jeg får vondt i lommeboken av å tenke på merkosten dette bytte vil koste deg.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA