Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pålitelighet

Startet av Pilot, mandag 10. september 2018, klokken 15:33

« forrige - neste »

Pilot

Nå har jeg fått en overdose av skrekkhistorier fra forumer om Tesla X eiere som har trøbbel. Noen skriver at de måtte sende helt ny bil til verkstedet og kjøre fossilbil i flere måneder i påvente av reparasjon.

Er det riktig så ille? Jeg vet - de som  opplever feil klager mest, osv. Bare fikk inntrykk av det var så mange.

Tenker å bestille denne uken, men begynte å svette nå litt. Kanskje jeg bør stoppe med å lese forumer.

1000kwh

Dette ble veldig nylig tatt opp (samme dilemmas): https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41196.0

Model X har noen svakheter som alle andre biler. Det meste er vel blitt bedre.

Vhagar

Jeg kjøpte vel min mer eller mindre på impuls! Og det ble noen hektiske dager/kvelder/netter med lesing her på forumet frem til dato for avbestilling uten tap av depositum. Ble mer og mer usikker jo mer jeg leste og var svært så usikker når timene tikket mot deadline for avbestilling.

Men av alle biler solgt så er det et svært lite antall som er representert her på forumet. Og relativt få av de igjen som har noe svært negativt å si. I hvertfall såpass at en vurderer å ikke kjøpe eller heve kjøpet.

Jeg vurderte det til at jeg fikk ta sjansen. Men i ventetiden på levering så ble jeg jo mer og mer skeptisk. Og listen over feil/mangler å sjekke ved utlevering ble urovekkende lang.

Så kom bilen. Med sine grove feil og mangler. Det meste ble notert ved utlevering og i den følgende tiden etterpå. Alt dokumentert ved bilder i mail til service senteret. Time har jeg fått og hver gang har jeg fått S/X som lånebil. Litt uenig har vi vært, men det har stort sett gått greit. Noe småtteri gjennstår men om jeg får gjennomslag for det vet jeg ikke.

Er jeg 100% fornøyd? Nei. Angrer jeg? Tidvis, såpass at heving av kjøpet har vært i tankene. Men jeg innser at det er på småting som mer irriterer meg at er feil (knirk og skjeve fwd som de aldri får til) enn er kritiske mangler.

Jeg er der at jeg nå kan leve med bilen så fremt de bare fikser siste småtingene, men det dukker stadig opp nye småting så håper det slutter før garantien løper ut.

Anbefaler jeg andre å kjøpe Tesla? Tja, med forbehold og med full informasjon om alle feil og mangler og erfaringer jeg har med service slik at de får gjort seg opp en mening selv. Det er i hvertfall ikke slik at jeg løper rundt smilende og sier at Tesla er feilfri. Men en kan være heldig. Og de fleste er mindre kresen enn meg og er solgt bare de får satt seg inn i bilen og slutter aldri å glise etter å ha fått kjøre en liten tur.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

#3
Fordi en Tesla koster det samme som en Bentley så er det lett å gjøre den forferdelige feilslutningen å tro at du med dette har kjøpt deg luksusbil. Det har du ikke. Sannheten er at du har kjøpt deg inn i et nerdete framtidsretta utviklingsprosjekt ingen av oss har peiling på hvor ender. Om du har mer lyst på gammeldags luksus i ny innpakning er det nok smart å sette seg på en av bestillingslistene til en av de gammeldagse bilprodusentenes elbilprosjekter.

Her kan du se en video med "the nerdy engineer" si på teip det jeg nettopp skrev: https://www.youtube.com/watch?v=-5KkR1puv6Y&t=8s

PS. Jeg hakke peiling på hva en Bentley koster.


o.b.lix

Sitat fra: Pilot på mandag 10. september 2018, klokken 15:33
Nå har jeg fått en overdose av skrekkhistorier fra forumer om Tesla X eiere som har trøbbel. Noen skriver at de måtte sende helt ny bil til verkstedet og kjøre fossilbil i flere måneder i påvente av reparasjon.

De første modellene av X har hatt justeringsfeil på FWD (Falcon Wing Door), bakdørene. = tilbakelagt kapittel
Var en batch som hadde feil på sensorer når de byttet underleverandør på sensor, disse er også tilbakelagt kapittel.
Så var det noen som fikk amerikansk AC-væske på europeisk bil, noe pakningene ikke tåler, disse måtte inn å få byttet til europeisk AC-væske og får nye pakninger. Dette er også et tilbakelagt kapittel.
Så var det noen som bulket bilene og knuste vinduene som måtte vente på time og deler.

Men alt dette er historie. Tesla har nå fått knekken på etterslepet på service og logistikk. Snakket med et øyevitne som var oppe på en av verstingplassene Kokstad i Bergen) på lørdag, der var det helt tomt for biler som stod på vent!

Så svaret er: Det er trygt å kjøpe, det er 99% sjangs for at bilen er feilfri, og er den ikke det, så har nå servicesenterene kapasitet til å fikse det ganske umiddelbart.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

z4rd

Tesla er så gøy at du glemmer de problemene som eventuelt måtte oppstå, satt litt på spissen :)

Hilsen en som ikke har hatt noen problemer med sin TMX ifm levering eller nå etter 20 000 km.

For øvrig, godt oppsummert av o.b.lix.

Lykke til!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Pilot

Takk for beroligende svar.

Har kjørt BMW siste 10 år:
320d - etter 30 000 måtte hele girkassen byttes
525dx (F10) - alle 4 bremseskiver måtte byttes etter 10 000. BMW mente at jeg bremset for mye i underkjølt regn. Dette var midt i sommeren med 25C+
BMW i3 - driftstans og bilen måtte slepes fra garasjen (skyldtes bug i software mente BMW)

Så jeg tror jeg bør være litt mer opened minded :)

Tellus

Høres ut som om du har hatt skikkelig uflaks.

Siste 12 årene har jeg hatt/har 6 forskjellige biler (hvorav to elbiler). Kun en av bilene har vært innom verksted utenom ordinær service. Det var en Volvo.

Bilene var alle kjøpt nye og det lengste jeg har hatt en bil er fem og et halvt år.

Nye biler skal normalt ikke innom verksted utenom service etter min mening. Når jeg leser om de problemene mange teslaeiere har hatt så får jeg frysninger i nakken. Det var en av mange grunner at jeg droppet reservasjonen jeg hadde på en Model X.

Om noen uker får jeg neste nye bil. En Jaguar I-Pace. Denne gangen har jeg senket listen en smule og er mentalt forberedt på å måtte besøke verkstedet en gang utenom service. Blir likevel enormt skuffet hvis jeg må inn gjentatte ganger for å fikse større og mindre ting.

Gordon Retriever

Sitat fra: Tellus på mandag 10. september 2018, klokken 22:12
Siste 12 årene har jeg hatt/har 6 forskjellige biler (hvorav to elbiler). Kun en av bilene har vært innom verksted utenom ordinær service. Det var en Volvo.

Ingen av de seks siste bilene jeg har hatt har klart seg uten ekstra verkstedbesøk i garantitiden.
Den desidert beste måtte på verksted én gang i løpet av 3,5 år.  (Bytte av injektor - kjent problem pga. dårlig kompabilitet med prosentandel innblandet biodiesel.)  Flere av de andre bilene har vært rene katastrofer.

Filip86

Vi nektet jo å hente vår nye model x, men jeg føler det er litt som å spille i lotto, men med litt bedre odds.
Har sett mye på alternative biler, men da blir prisen for tilsvarende bil (tenker da xc90, x5, q8) noe høyere, pluss drivstoffutgifter og andre fossile utgifter (tenker da høyere slitasje på bremser, andre ting som må byttes i forventet levetid på bilen).
Model x er en helt nydelig bil å kjøre med, selv om dekkstøyen med fordel kunne vært lavere i en «premium» bil som dette.
For oss er det ikke noe annet alternativ, spesielt slik renta på billånet er nå.
Hadde jeg kjøpt en ny i dag? Kanskje (mest sannsynlig), de er veldig service orienterte når man er på service senter, eneste som irriterer meg er at de tar inn bilen og lar den stå i flere dager før de begynner på den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA