Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul til TMX? Erfaringer med vinteregenskaper?

Startet av geear, mandag 07. august 2017, klokken 21:09

« forrige - neste »

geear

Siden du spør om det er ok pris; Jeg hadde aldri tatt PH Turbin for å spare noen små tusenlapper kontra originalt, for jeg syns ikke de ser bra ut, men det er særdeles subjektivt.

I tillegg bør du gå for original dekkdimensjon, TMX har mindre rulleomkrets foran enn bak.

jlan

265/45R20 skal være OK foran og bak, men det er lite klaring til felgene foran, så pass på at felgbredde og innpress er riktig. Jeg mener det skal være 20x9 ET35 og vektrating minst 50% av oppgitt aksellast.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

o.b.lix

Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 15:01
Jeg hadde aldri tatt PH Turbin for å spare noen små tusenlapper kontra originalt,

For det første er originale ikke noe spesielt god kvalitet, og for det andre ikke er de fine heller. PH Turbin i gunmetal er faktisk finere...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. september 2018, klokken 08:13
Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 15:01
Jeg hadde aldri tatt PH Turbin for å spare noen små tusenlapper kontra originalt,

For det første er originale ikke noe spesielt god kvalitet, og for det andre ikke er de fine heller. PH Turbin i gunmetal er faktisk finere...

Det er vel bare to ting som taler for originale felger;
1. Ekstra trygghet ift garanti. Jeg har aldri opplevd problemer med dette selv om jeg har kjørt primært uoriginalt, men det hender man hører om ansatte som ikke vet hva de driver med.
2. Smak

Kvaliteten som du påpeker har ikke vært særlig god på Teslas originalfelger. Videre har Teslas standard 20" felger en idiotisk dyp renne rett bak eikene som samler mye møkk som forstenes. Jeg slet med det etter få måneder. Når de i tillegg er veldig dyre og etter mitt syn kjedelige er det ingen grunn til å kjøpe dem.

Eneste fordelen prismessig er at det er en god del som ikke vil ha dem. Det gjør settene billige på Finn, så det er relativt lett å sikre seg felger og dekk til en gunstig pris.

Jeg hadde PH Turbin 2 på 19" vinterfelger på S`en. Kvaliteten synes jeg virket svært god etter å ha brukt dem en vinter. Og møkk og bremsestøv var lite synlig på de grå felgene sammenlignet med sølvfargede. Dvs lur farge på vinterfelger!
Med PH Turbin 2 fikk jeg også dekk som passet bedre til bilen (CVC6) for mitt bruk enn jeg ville fått med originalfelger (Nokian R2).

Jeg skal hjelpe faren min nå med å kjøpe vinterhjul til hans nye X75D. Han droppet å kjøpe de originale hjulene fra Tesla og ender antakelig opp med grå PH Turbin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Som sagt, særdeles subjektivt. Jeg sier ikke at slipstream er de kuleste i verden, og renna bak eikene er elendig design, men jeg får ilinger hver gang jeg ser PH Turbin i gun metal. Tror det er et eller annet med lakkeringen som gjør at det ser så jalla ut.



Og skulle det skje et eller annet, så er jeg ganske sikker på at en stiller sterkere med originalfelger enn uoriginale. Felgene får ganske heftig belastning på en Model X.

Øyvind.h

Liker det litt skarpere inntrykket til PH Turbin 2.
Men usikker på om jeg føler det samme i 22"

Her er min S med 19".

På X har Tesla byttet en del av understellet uten et knyst, selv om jeg kun kjører uoriginalt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Naits

Står foran et valg på vinterdekk jeg også.
Har takket nei til leveranse av 19" originale med R2, og tenker egentlig å legge CVC på sommerfelgene når vinteren kommer.
Spørsmålet er dimensjonen...
Bør man legge staggered, slik det originalt er på sommerhjul?
Da blir det vel 275 bak, er det veldig stort (/farlig) å ha på vinterhjul?

Eller bør man legge lik dim foran/bak?

Takk for alle råd/hjelp :-)

o.b.lix

Jeg la CVC6 på på 20-originalfelgene, og da i staggered. Funker kjempeflott.

(La sommerdekk på PH-turbin)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

vegarr

Sitat fra: Naits på fredag 07. september 2018, klokken 10:56
Står foran et valg på vinterdekk jeg også.
Har takket nei til leveranse av 19" originale med R2, og tenker egentlig å legge CVC på sommerfelgene når vinteren kommer.
Spørsmålet er dimensjonen...
Bør man legge staggered, slik det originalt er på sommerhjul?
Da blir det vel 275 bak, er det veldig stort (/farlig) å ha på vinterhjul?

Eller bør man legge lik dim foran/bak?

Takk for alle råd/hjelp :-)

Det ble til at jeg bestilte meg CVC7 med lik fram og bak (265) på 20". Så får man se hvordan det blir. Dekkforhandleren sa at han hadde levert dette på flere TMX.

pkk77

Hei! Lurer på å gjøre det samme på min x75. Hvilken pris fikk du og hvilken forhandler/kjede bestilte du fra?

vegarr

Dekkmann, med PH Turbin 20" og CVC7 265/45R20. kr.21000,-

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

vegarr

Har vel avtale, men usikker om den ble brukt når jeg fikk prisen

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA