Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Danmark

Startet av Zoe240, mandag 10. september 2018, klokken 14:22

« forrige - neste »

Zoe240

Hei, bare litt info:

Tok med Zoe 240 til Danmark i år igjen, og hadde mer plunder med lading nå enn i fjor. Da kjøpte jeg Clevers ladekort i Hirtshals, og hadde null problemer noe sted med unntak av i Skagen der det bare er Eon-ladestasjoner.

Uten å sjekke i år, satset jeg på å kjøpe kortene i Hirtshals, og gikk rett på ei blemme. Disse kortene eksisterer visstnok ikke mer, derimot måtte jeg bestille en brikke som det tar flere dager å få. Dermed lastet jeg ned Easyparks app, som fungerer helt greit hvis ladestasjonen er koblet opp mot dem.

Problemet var imidlertid at flere av disse ikke har noe med Easypark å gjøre, og da måtte jeg ringe kundeservice for å få dem til å åpne ladestolpen. Det kostet 249 d.kr. hver gang, uavhengig av hvor mye jeg trengte å lade. Dessverre måtte jeg gjøre det to ganger, ved to andre anledninger traff jeg hyggelige servicemedarbeidere som lot meg lade gratis, og to ganger betalte jeg 99 kroner.

Ved hjelp av et dansk adapter med jording (fra Biltema etc) ladet jeg også via hotellrommets veggkontakt. En annen sak jeg la merke til nå, er at det er svært langt mellom hver utekontakt i Danmark. Norske hoteller, bedrifter, garasjeanlegg etc har flust med dem, men i Danmark fant jeg aldri slike.


minibiti

As far as I understand, you should be able to use the EasyPark app with the Eon chargers, at least some of them.
I see in the app that I can start the charge at at least one location in Skagen. The cost is then around 5 DKK/kWh.
But I did not test all this personally...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Electrix

Kjipt, det er en veldig god ide å sjekke dette forumet for råd før drar i stedet for å ta ting på sparket. Da ville du ha bestill et gratis clever ladekort fra clever Sverige i god tid for så å bli fakturert for det du har ladet, i stedet for å betale masse for lading som du kanskje ikke bruker. Jeg har ett clever kort liggende i bilen siden jeg av og til er i Sverige og Danmark, har ikke fått behov ti å benytte det ennå, men det gjør at jeg kan slappe av og lade dersom det blir behov.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Zoe240

Jeg trodde også at jeg kunne bruke Easypark-appen på alle Eon ladestasjoner, men slik er det ikke. På Ett sted i Viborg, ved golfhotellet rett nedenfor domkirka, der det ikke er Easypark, ga en hyggelig servicemedarbeider meg en gratis lading en dag, mens hennes kollega nektet å åpne ladestolpen for meg noen dager senere. Han insisterte på at de var kun for hotellets gjester, mens hotellresepsjonisten sa at dette hadde de ikke noe med.

I Skagen det samme, ladestolpene i byen er Easypark, de ute på Grenen åpnes for 249 d.kr. Eller brikke - som ikke selges noe sted annet enn via nettsiden til Eon.

Før neste tur skal jeg definitivt sjekke grundig for å få det enklest mulig. Men, men - er nok bortskjemt  med de fantastiske lademulighetene vi har rundt Oslo :-)

GreenEyez

e.on Danmark sitt ladekort koster 99 DKR i halvåret. Spørs om det er verdt å ha det hvis man ikke skal ned dit  jevnlig... På Sjælland fungerte det fint med easypark-appen.

Her er link til sidene til e.on https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oplad-pa-farten/city.html
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: Zoe240 på mandag 10. september 2018, klokken 14:22


Ved hjelp av et dansk adapter med jording (fra Biltema etc) ladet jeg også via hotellrommets veggkontakt. En annen sak jeg la merke til nå, er at det er svært langt mellom hver utekontakt i Danmark. Norske hoteller, bedrifter, garasjeanlegg etc har flust med dem, men i Danmark fant jeg aldri slike.

@Zoe240 :

Hvordan ladet du via hotellrommets veggkontakt? Brukte du ladebøtte eller Zapcharger portable?

Jeg har en teori om at man kan lade Zoe med vanlig ladekabel med ladekladd i Danmark... Finner ikke svar på det i elbilforum....



Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

minibiti

Denmark having a TN grid everywhere, you can charge your ZOE with anything as long as you have the right plug :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

GreenEyez

«The right plug»...er det da en ladekabel med ladekladd...? En hvilken som helst ladekladd fra hvilken som helst produsent...?

Ser at i Danmark har Renault tilbudt en ladekladdkabel til Zoe som de kaller mormorkabel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

minibiti

The right plug depends on the connector at the charger.
You will need either a schuko or a type 2.
For the Type 2, you can use the cable you got with the car (type 2 to type 2).
For schuko, you can either your the Zaptec portable, the "ladebøtte" or the cable with some kind of in-build adapter which is sold with the car in Europe (the so-called mormorkabel yes like this https://fdm.dk/sites/default/files/d6images/renault-mormorkabel.jpg).
The Zaptec portable and "ladebøtte" will work in Denmark but unnecessary complex since Denmark has a TN grid everywhere.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA