Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

unngå resirk ved forvarming?

Startet av Electrix, mandag 10. september 2018, klokken 14:19

« forrige - neste »

Electrix


Ifølge denne linken så fungerer Leafs ventilasjon slik at overskuddsluften dumpes ut under bilen over batteriet. Noen spekulerer i om dette kan hjelpe med å kjøle ned et varmt batteri når bilen står stille, men det ser ut til at kjøleeffekten mer enn oppveies av økt tilført varme som dumpes ut under bilen fra AC systemet.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=22276

Men det jeg tenker på er at om bilen står med varme på over lengre tid en kald vinterdag så burde da overskuddsluften som dumpes ut av bilen hjelpe med å forvarme et iskaldt batteri? Og dermed gi bedre rekkevidde og økt hurtigladehastighet på langtur?

Dessverre må man ha bilen på for å gjøre dette, ved forvarming går ventilasjonen i resirk og det dumpes ikke ut noen overskuddsvarme over batteriet.

Finnes det noen måte å lure systemet til å ikke kjøre resirk ved forvarming? det hadde jo vært supert om det gikk an å lage et lite kit slik som varmemodden Leafnor på forumet lagde.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vesterskog

Håper det er ok m Jeg går litt off topic og spør er relatert spm.

Bruker forvarming noen av innstillingene på varmeapparat sist bilen ble brukt, eller er det helt egen modus med egen temperatur-setpoint?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Electrix

Gamle-leafen bruker så vidt jeg vet alltid standardinnstillingen med ac og resirk når den starter på forvarming. Vet ikke helt hva nyere Leaf gjør

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA