Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmematte på gulvet under bilen?

Startet av tomatchili, mandag 10. september 2018, klokken 13:19

« forrige - neste »

tomatchili

Jag funderar på kreativa sätt att inte behöva köpa en ny bil för att komma lite längre på vintern (kallare än -10) Vad tror expertisen om detta förslag:  Att lägga en värmematta på ca 500 W på golvet i det oisolerade garaget, och styra denna så att det slås på när temperaturen i garasjet sjunker under 0 grader.
Om man parkerar bilen realtivt rakt över denna matta, kommer värmen från mattan  då att hjälpa till att batteriet bli så mycket varmare att det rymmer mer energi? (jag laddar med 16A laddare) ? Eller kommer jag bara bränna 500 W utan någon som helst effekt (mer än bilen kanske rostar lite mer)?

Mateusz

Eg synes at du får mer nytte (rekkevidde) ved å forvarme bilen i 15 min før du drar.
Når bilen er koblet strøm, bør den bruke effekt fra stikkontakten og ikkje fra batteri.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Electrix

Jeg har tenkt på noe lignende, men usikker på hvor mye av varmen du egentlig får inn i bilens batteripakke. En annen løsning kan være å ta av dekselet under batteripakka og legge en varmematte eller varmekabel der.

Men ettersom jeg har lest i en annen tråd så er det slik at når ventilasjonsanlegget til Leaf blåser luft inn i bilen så går overskuddluften ned gjennom gulvet og ut over batteriet. Sånn sett kunne man både varmet opp bilen og batteriet med å bruke forvarming, hadde det ikke bare vært at Nissan har valgt at forvarming skjer med resirkulering av luft slik at det produseres store mengder kondens på vinduene og ikke føres luft ut over batteriet...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vesterskog

Vurderer ikke å isolere garasjen? Får jo bonus med mye bedre og mer funksjonell garasje?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


tomatchili

Jag tror att allt kallt som kommer in i värmen blir utsatt för fukt: den varma luften kondenserar på de kalla ytorna: tror det blir en del rost på en leaf av det tyvärr: Men man behöver ju inte ha 20 grader i garasjet: runt nollan  istället för -20 som kallast hjälper ju ganska mycket det oxå på räckvidden.

Electrix

en annen ting du kan gjøre er å legge en slik varmematte man kan ha i senga oppå en luftmadrass under bilen. så blåser du opp luftmadrassen slik at varmematta blir forsiktig klemt opp mot batteridekslet under bilen og overfører varmen mer direkte. Disse er også ment å kunne ligge under en dyne uten å bli for varme så det burde være nokså trygt. Har tenkt på å gjøre dette noen ganger, men så konkluderer jeg med at det antakeligvis tar mindre tid å bare ta en ekstra hurtiglading på veien enn å forberede oppvarming av batteriet. Men kjører man ofte langt i sterk kulde kan det kanskje være en greit.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Tør du virkelig satse på turer på grensen av bilens rekkevidde i -10C. Hva er planen om veien er stengt, du kjører deg fast, etc.

Ville selv ikke risikert livet på slikt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:04
Tør du virkelig satse på turer på grensen av bilens rekkevidde i -10C. Hva er planen om veien er stengt, du kjører deg fast, etc.

Ville selv ikke risikert livet på slikt.
Eeh, ved å øke bilens rekkevidde for eksempel ved varmere batteri så slipper man å kjøre på grensen, altså man øker sikkerheten, ikke motsatt. Å kjøre bil i -10 er en risiko uansett biltype, man kan gjerne få motorstopp på en dieselbil også, og det er derfor det anbefales sterkt at man alltid har med varme klær og/eller pledd i bilen på lengre turer om vinteren. I tillegg er problemet heller at bilen sitter fast i snøen eller kø pga andre sitter fast. Sitter man fast i snøvær er det farligere med eksosbil da man kan risikere å dø av eksosen om man lar bilen stå på tomgang. Det er veldig lite strøm som skal til for å holde lunk i en elbil, det erfarte jeg etter 3 timer stopp i snøvær med familien i Leafen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Det finnes da en rekke mer eller mindre effektive triks for å øke rekkevidden.

Det enkleste og billigste er vel kanskje å bruke ladetimeren aktivt. Still den inn slik at bilen først er ferdigladet en halvtime før avreise. Da utnytter man den lille oppvarmingen man får som følge av ladingen.

Tape igjen "grillen" vinterstid skal angivelig gi noe mindre luftmotstand, men det gir uansett mindre varmetap i motorrommet.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Sitat fra: Electrix på tirsdag 11. september 2018, klokken 08:22
en annen ting du kan gjøre er å legge en slik varmematte man kan ha i senga oppå en luftmadrass under bilen. så blåser du opp luftmadrassen slik at varmematta blir forsiktig klemt opp mot batteridekslet under bilen og overfører varmen mer direkte. Disse er også ment å kunne ligge under en dyne uten å bli for varme så det burde være nokså trygt. Har tenkt på å gjøre dette noen ganger, men så konkluderer jeg med at det antakeligvis tar mindre tid å bare ta en ekstra hurtiglading på veien enn å forberede oppvarming av batteriet. Men kjører man ofte langt i sterk kulde kan det kanskje være en greit.
Har tro på, og tenkt lignende for å "motorvarme", eller batterivarme. Element til vannseng er vannbestandig, har termostat og kan puttes mellom bunnplaten og batteripakken. En løsning med å legge noe under for å varme vil nok ikke virke, til det er 500W ingen ting når det skal overføre varme 10-15 cm og opp i bilen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Et slikt varmeelement kan kanskje virke ja, selv har jeg også vurdert selvregulerende varmekabel, fordelen da er at man kan legge inn passe med varmekabel mellom batteripakka og dekselet og samtidig være trygg på at det ikke overoppheter pga kabelen reduserer selv effekten når den blir varm. Så kan man bare ha kaldenden fremover og stikkontakt liggende under panseret klar for å koble til. Men jeg har igjen konkludert med at det er ikke så ofte jeg trenger det, og det koster mer tid og penger enn jeg kommer til å spare...

Dersom jeg derimot finner en enkel måte å unngå resirk på ventilasjonen ved forvarming så kan jeg slå to fluer i en smekk, bilen varmes opp og batteriet varmes automatisk av overskuddsvarmlufta fra bilen. Startet en egen tråd om dette, men vet ikke om det er noen lur måte å få det til på.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Å varme opp med forvarmingen tror jeg ikke blir spesielt effektivt. Vi vet batteriet kjøler seg med 3-4 grader i timen når det er gått varmt. Skal man varme med forvarme og kun mot toppen må vell forvarmen stå på i 12 timer for å få 7-8 grader i beste fall.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomatchili

Med effektiv värmeöverförning så värmer  500 w upp 1000 kg järn med ca 3 grader på 1 timme, så det är inte försumbart,och en uppvärmning på 10 grader av batteriet verkar göra mycket för hur mycket energi det rymmer  (Men elektrolyten i batteriet är nog trögare: värmekapacitet på järn ca 0,45 kJ/(kg*K), vatten ca 4 kJ/(kg*K) )
En värmematta under bilen läcker nog för mycket värme åt sidorna etc (skulle ha en som arbetar med infraröd strålning istället) Lite märkligt att man inte kan använda den inbyggda värmemattan att värma batteriet till tex -5 grader innan laddningen startar och sedan värmer det sig själv av laddningsförlusterna.  Borde ju ge klart bättre räckvidd på vinter (under förutsättning att man timer laddningen väl, så batteriet är varmt när man startar)

JBS

Hvorfor ikke blot lime disse varmemåtter på batterikassen
https://dk.rs-online.com/web/p/varmematter-silikone/0245635/
De findes i forskellige effekter, og så en form for temperatur styring.
Derefter kan man vel isoler med et læggeunderlag mellem stål kassen og plasten
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

vartli

Støtter Vesterskog sitt forslag om å isolere garasjen. Da skal det ikke så mye strøm til for å holde hele garasjen med både bil og batteri varmt. Mest økonomisk vil det nok være om du kan varme opp garasjen slik at det er frostfritt, og så kan du stille inn bilen til å varme opp kupeen før du skal kjøre.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA