Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

KM status når batteri er 100%

Startet av Shiblee Kamal, mandag 10. september 2018, klokken 12:39

« forrige - neste »

tomrh

Det å estimere soc er vanskelig pga at hver enkelt celle i pakken oppfører seg ulikt. State-of-art er Kalman-filtering hvor batteristyringen lærer seg hvordan hver celle avviker fra gjennomsnittscellen i pakken. En utfordring er at spenningen i lithiumceller ikke faller lineært ved utladning men har en ganske flat kurve til det bare er 10-20% igjen, for så å falle svært bratt. Hvis man aldri kjører nær tomt, så lærer ikke batteristyringen hva som er nullpunktet og soc blir gradvis mer feil. På mange elbilmodeller kan man derfor oppleve at kapasiteten øker noe etter å ha kjørt nesten tomt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Shiblee Kamal

Igår kjørte jeg kia soul helt ned til 23% og hjemmeladet med saktelading (16 A) til 100% med minus 1 grader. 

Batteri status viste 177 km med 100% (kun gått opp kanskje 10 km).




6pence

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 19. november 2018, klokken 16:56
Om verkstedet kan gjøre noe der vet jeg dessverre ikke.

Min kom seg ett par dager senere og var da opp på 175km

Idag var jeg på 166 med minus 1 grad.
Blir ikke helt klok på dette selv :-\

Vår bil er nå nede i 75 km ca på 100% batteri, og der er 2 grader ute. Men den holdt det samme når der var -7 også. Så jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Første test av batteri mellom 40-80 % viser at der er noe i gjære, men de kunne ikke  helt si konkret. Fikk anbefalt test fra 0-100%. Kia verksted skal ha ca 1800 kr timen for test, mens vi har brukt Meca nå først.

Roy Aasen

75km :o...det må da være noe rart ut å gå her. Likeså galt at Kiaverkstedet skal ha 1880/time for å teste. Hva med garantier?

Personlig hadde jeg vel hylt om kaputt batteri ???.

Har du prøvd å kjøre bilen helt ned til 0? Hvor mange kilometer kan du faktisk kjøre?

Min viser nå rundt 155 km..men kan kjøre like over 170 km.  Temperatur mellom pluss 3 - 4 og opp til minus 5-7 grader. Klokere blir jeg ikke..

Shiblee Kamal

Den anbefalt 0-100% batteri test .... hva heter den test? Hvor mye koster det? Hva med garantier fra KIA?

setlerd

Har ca 100km på gessometeret på min Soul 2015 når det er 5 grader minus. Har da bare småkjøring i byen.

Emotion

2015 Soul. Har 95km ved 5-10 minus. Kjører mye småkjøring med hard gass og mye varme.

Roy Aasen

Ser nå at vi  (eller jeg  ;)) blander ny og gammel Soul. Jeg har en 2018.

I natt kl 02:30, ved 11 minusgrader viser den 146km. Bilen var ferdigladet ve 20-tiden i går kveld.Ved ankomst jobb 84 kilometer senere viser bilen 73 km. (Burde da være 62 km?)  146-84 = 62.

Batteristastus ved ankomst 51%

Ingen forvarming.

100 km gom på eldre Soul med mye start og stopp i byen antar jeg er ok. 
Har vi noen experter som kan uttale seg litt sikrere?

hanche

Jeg tipper «ekspertisen» til de fleste her på forumet bare består i å ha kjørt Soul en tid. Med svært forskjellige kjørevaner vil nok flere av oss ha litt ulike erfaringer. Avviket du rapporterer, er ikke uventet for meg, i hvert fall. Men det kommer litt an på hvor typisk kjøreturen din var: Hvis du kjører en tilsvarende tur daglig, og det gjør du vel siden dette var til jobb, burde den ha gjettet litt bedre, synes jeg. Men jeg tror aldri jeg har opplevd at gjettometeret lover mer enn bilen kan levere, i hvert fall ikke når jeg kjører langtur. Jeg følger ikke like nøye med i de periodene da jeg bare kjører småturer i byen.

Her er et lite tips for langturer: Når jeg lader, nullstiller jeg en trippteller (jeg bruker alltid B, mens A-telleren er for turen som helhet). Så leser jeg av gjettometeret (G) ved start, og kaller resultatet «det magiske tallet» (M). Underveis kan jeg nå sjekke om det magiske tallet (trippteller pluss gjettometer) øker eller avtar. På en god dag er M nokså konstant. Hvis det avtar mye, blir jeg bekymret. Ikke at det skjer i praksis, annet enn når jeg skal opp i høyfjellet. Men så lenge M ikke avtar for mye, føler jeg meg alltid trygg på at jeg har margin nok til å nå neste planlagte ladestopp. Jeg synes dette er mye enklere hoderegning enn hele tiden å skulle holde greie på hvor langt det er til neste ladestopp, for så å sammenligne med gjettometeret.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Roy Aasen

En gang blir vi alle eksperter ;D.

Vogna går alltid (nesten) 84 km til og 84 km fra. Snitthastighet ca 65 km/t.


Kanskje har noen lurt inn noen extra elektroner ;).  Iallefall er det slik at jeg faktisk alltid kan kjøre lengre enn gjettometret sier. Eksempel: Start sier 160km til rådighet. Men den går da gjerne glatt 175 km.

Forsåvidt en grei egenskap, sålenge det forblir slik og ikke plutselig slår tvert om.

cabrius

2016 mod her, med 60k+ på telleren og (så vidt jeg vet) friskt batteri.
Min påstår 110-130 km om vinteren og 130-150 om sommeren. Mest ekstreme jeg har prøvd var 15 kuldegrader, og da skulle den klare 108 km. Kjøringen er en mest by og noe motorvei.

Synes bilen er ganske god til å gjette rekkevidde, og er heller litt tilbakeholden enn optimist. Fikk litt skrekken der da jeg prøvekjørte nye Leaf i friskt vintervær, og det minket med ca 3 km pr kjørte km. Lengste strekket jeg har kjørt på en lading er 128 km. Da skulle jeg i utgangspunktet ha 20 km til overs, men hadde 30 da jeg kom fram.

chriso89

Her avr det mange rare svar og innblanding av celler og unødvendig informasjon...

Oppgitt rekkevidde er utifra veldig snill test med sakte kjøring og er ikke noe man vil få i praktisk bruk.  Jeg har kia soul 2018 selv og den har aldri vist mer en 200 km.      Telleren viser km utifra temperatur og tidligere turer.  Feks nå på vinter ligger ejg på 140 km og hvis jeg kun kjører et par km små turer og mye oppvarming går telleren min med til 120 km.   Selv om den viser 120 vet jeg at jeg fint klarer 140 og mer med rolig kjøring på lang tur.

Realistisk rekkevidde på vinter er ca 120 til 150 km utifra kjørestil, hastighet og temperatur.  Sommer 160 til 200 er min erfaring.

Er så mange faktorer og hva ghetto eteren sier har ikke noe å si på hvor langt du faktisk kommer deg. 
201 km er det lengste jeg har klart å tyne ut av bilen med min kjørestil

hanche

Min 2018-modell Soul viste akkurat 200 km da jeg kjøpte den i april, men jeg er ganske sikker på at den viste en god del mer enkelte ganger i sommer. Det var typisk i perioder med mye langkjøring, men stort sett ikke på motorvei. I disse dager, med svært så milde vintertemperaturer, viser den vel rundt 140 km med fullt batteri. Som det heter i amerikanske bilannonser, «your mileage may vary». Men jeg har aldri opplevd at GOM viser mye mindre enn bilen leverer. Tvert i mot, i jula «lurte» det meg til å stoppe for en lading som i ettertid viste seg å være helt unødvendig. (Men det er også en sjelden foreteelse i min erfaring.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Roy Aasen

Start fulladet midt på natta:



Ankomst etter 84 km:



Ladet 6 minutter..38,8 i snitt er ok det.



Dette var nok til at jeg kom hjem igjen..som fremdeles er 84km




Usikker

Som @gove skrev litt tidlig, det er kjørestil og temperatur som bestemmer rekkevidden basert på de ca. 20 siste turene..
I dag da jeg starta opp var det 17 blå ute, bilen var full men den viste meg bare 13,3 mil, kjørte ca. 3,5 mil og var nede i 19 bål, varmeapparatet lå på mellom 3 og 4,5kw forbruk hele veien, 2/3 av turne går i 90km ++
Samme turen hjem... brukt 55% av batteriet.
På sommern bruker den +/- 25% på samme turen

Klima anlegge står konstant på +21 grader, varme i ratt og seter brukes, forvarmer ikke bilen
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA