Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam - Legge press på alle forsikringsselskapene om rabatt?

Startet av Amatøren, mandag 10. september 2018, klokken 10:32

« forrige - neste »

Amatøren

Mener å ha lest at et selskap (husker ikke hvilket) som gir rabatt på forsikringen når man har dashcam.

Tidligere var det 12,5 % rabatt på forsikringen i Storbritannia. Nå er den økt til 30 % i følge TU.

Sitat fra: TU.noDashbordkameraer dokumenterer alt som skjer i trafikken. I Storbritannia gir det 30 prosent rabatt på forsikring

Brukes også i forsikringsoppgjør i Norge.

Når forsikringsbransjen i Norge faktisk bruker dashcam video i forsikringsoppgjør (ref: Brukes også i forsikringsoppgjør i Norge) så burde de også stimulere til flere installasjoner ved hjelp av rabatt på forsikringen.


Kanskje flere kunne "mase" på sitt selskap?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

I dag kan man legge frem videoen som bevis når det er fordelaktig for deg, men droppe det hvis det ikke er fordelaktig for deg. (F.eks at du kjørte over fartsgrensen når uhellet skjedde).

Har man dashcam i forsikringsavtalen vil de trolig forlange opptaket også når det ikke er fordelaktig for deg.

Husk også at selskapene tjener mest på skylddeling, så det er ikke nødvendigvis i deres interesse at man kan bevise sin uskyld.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

Skylddeling når begge er i samme selskap, JA. Det var en gjentakende "sannhet" å 80 tallet da jeg var fersk med "lappen"

Ved forskjellige selskaper så er det vel viktigst å begrense utbetalinger (spesielt nå som man kan ha skade uten tap av bonus) da de er større enn egenandelen, ved å få skyld over på motparten.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Hvis dashkam reduserer skylddelinger med  50% (bare for å ta et tall), så vil det statistisk bli 25% tap, der et forsikringsselskap  må betale hele skaden. Og 25% seier der motparten betaler. Mot tidligere å ha betalt for «halve skaden» (eget kjøretøy) i disse 50 prosentene. Kostnaden blir den samme.

Men forsikringsselskapet har fått en reduksjon tilsvarende 25% på antall skader der de kan trekke bonus og egenandel.

Hvis dashkamen fører til adferdsendring hos føreren (fordi hun blir overvåket) vil selvfølgelig skadeutbetalingene går ned. Risikoprofilen til førere som velger forsikring med dashkam, kontra de som ikke gjør det, kan også ha noe å si.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electrix

Sitat fra: Amatøren på mandag 10. september 2018, klokken 13:36
Skylddeling når begge er i samme selskap, JA. Det var en gjentakende "sannhet" å 80 tallet da jeg var fersk med "lappen"

Ved forskjellige selskaper så er det vel viktigst å begrense utbetalinger (spesielt nå som man kan ha skade uten tap av bonus) da de er større enn egenandelen, ved å få skyld over på motparten.
Forsikringsselskapene har mange oppgjør mellom hverandre hele tiden. Hvis to forsikringsselskap har to saker mellom seg er det mye mer lønnsomt at begge blir skylddeling enn at de tar en sak hver. Ikke bare sparer de en egenandel hver, det er også mye større sjanse for at hver utbetaling blir såpass lav at forsikringstaker dekker skaden selv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA