Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 eller etron

Startet av Svolar, mandag 10. september 2018, klokken 06:21

« forrige - neste »

Svolar

Det blir sjukt spennende å se hvor mye mer plass det blir i audien i praksis ikke bare liter betegnelser.
Håper det blir sånn at vi kan se og teste bilen før en må spekke opp...

z4rd

Registrerer at folk som har kjørt i-Pace sier at det er galskap å sammenligne den med X, spesielt mtp størrelse, og at å vurdere den opp mot TMS er mer korrekt og hensiktsmessig. Eksempel: En som har hatt TMX gikk over til i-Pace pga at TMX ble for stor. Les: folk har forskjellige behov. I den sammenheng er jeg spent på hvor e-tron havner i den "ligningen".

Når det kommer til fokus på InfoSec og utvikling er ikke de andre i nærheten. Der mener jeg Tesla har i alle fall riktig approach, og selv om de ikke nødvendigvis har klart 10/10 på alt så langt, så er dette feltet viktig nå, og enda viktigere i fremtiden.

Slik ting ser ut nå mtp tilgjengelig informasjon og det jeg har sett selv ifm prototypen av e-tron, så tror jeg det er en del brikker som skal på plass før jeg hadde valgt e-tron. Jokeren er selvfølgelig pris og praktiske løsninger som e-tron kommer med, da jeg mener det fortsatt er mange ubesvarte spørsmål.

Andre ting som taler i mot utover potensiell pris, da Audi er kjent for å dra på når man skal ha ekstrautstyr, er fravær av supercharger-nettverket, samt usikkerhet mtp software-utvikling.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: Pingle på mandag 10. september 2018, klokken 16:16
..TM3 og TMY faller ut pga plass.
Så at den ene ikke finnes og den andre heller ikke leveres i Norge enda har ingen innvirkning?   ;)

samotholt

#18
Jeg/vi vurderer definitivt M3 mot e-tron. Når/hvis M3 kommer med luftfjæring og et greit hengerfeste så vil dette definitivt være et godt alternativ!

Rekkevidden vil være vesentlig bedre enn på e-tron (som jeg dessverre har en mistanke om at kan bli litt snau) og prisen mye lavere. Når vi skal på hytta så kan vi da bruke enten MS som har mye bedre bagasjeplass enn e-tron, eller M3 når vi skal ha med henger. Da kan vi ta det som ikke går i bila på hengeren.

Krysser altså fingrene for hengerfeste og luftfjæring for M3.

Edit: Jeg krysser forsåvidt også fingerene for god rekkevidde og grei pris på e-tron ;)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Gordon Retriever

Sitat fra: Pingle på mandag 10. september 2018, klokken 16:16
For meg er valget (per i dag) tms/TMX 85-100D eller etron eller ipace. [...]
TM3 og TMY faller ut pga plass.

Men har vi grunn til å tro at TMY blir mindre rommelig enn i-Pace?

Sitat fra: z4rd på mandag 10. september 2018, klokken 18:37
Registrerer at folk som har kjørt i-Pace sier at det er galskap å sammenligne den med X, spesielt mtp størrelse, og at å vurdere den opp mot TMS er mer korrekt og hensiktsmessig. 

TMS er etter min mening en mye større bil enn i-Pace.

Regner med at e-tron blir mer en mer naturlig konkurrent til TMS hva innvendig plass angår.

samotholt

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 10. september 2018, klokken 22:59
Sitat fra: Pingle på mandag 10. september 2018, klokken 16:16
For meg er valget (per i dag) tms/TMX 85-100D eller etron eller ipace. [...]
TM3 og TMY faller ut pga plass.

Men har vi grunn til å tro at TMY blir mindre rommelig enn i-Pace?

Sitat fra: z4rd på mandag 10. september 2018, klokken 18:37
Registrerer at folk som har kjørt i-Pace sier at det er galskap å sammenligne den med X, spesielt mtp størrelse, og at å vurdere den opp mot TMS er mer korrekt og hensiktsmessig. 

TMS er etter min mening en mye større bil enn i-Pace.

Regner med at e-tron blir mer en mer naturlig konkurrent til TMS hva innvendig plass angår.
Når er vel bagasjeplassen på MS og MX ikke så ulik... E-tron vil nok ikke være i nærheten av disse. Har A6 Allroad og bagasjeplassen er ikke i nærheten av MS.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Øyvind.h

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 10. september 2018, klokken 22:59
Men har vi grunn til å tro at TMY blir mindre rommelig enn i-Pace?
TMY ville jeg forventet var omtrent lik som I-Pace på plass. I-Pace er mindre enn S og X og mer enn M3 konkurrent.

Sitat fra: samotholt på tirsdag 11. september 2018, klokken 02:21
Når er vel bagasjeplassen på MS og MX ikke så ulik... E-tron vil nok ikke være i nærheten av disse. Har A6 Allroad og bagasjeplassen er ikke i nærheten av MS.
Model X bagasjerommet er en god del større enn S. Spesielt 5-seters X har enorm plass til bagasje i høyden, i tillegg til at rommet under gulvet er større og frunken er mye større.
Sånn fingeren i været vil jeg gjette på at det skiller i hvert fall et par hundre liter.

Når det gjelder trådstarters spørsmål er jo dette svært forskjellige biler. En stor SUV vs en medium sedan. Ja M3 har overraskende stor bagasjeplass pga smarte løsninger, så i liter tror jeg det svelger unna. Men karosseriformen er langt mer upraktisk. M3 er veldig avhengig av hengerfeste og takstativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

#22
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. september 2018, klokken 08:38
Når det gjelder trådstarters spørsmål er jo dette svært forskjellige biler. En stor SUV vs en medium sedan. Ja M3 har overraskende stor bagasjeplass pga smarte løsninger, så i liter tror jeg det svelger unna. Men karosseriformen er langt mer upraktisk. M3 er veldig avhengig av hengerfeste og takstativ.

Iflg Tesla.com er bagasjerom for TMS 15 cu ft, som vel er 15x (3,048)^3l=425l.
Sml ipaces 656l og Etrons 600, er dette i minste laget. Om disse er sammenlignbare, er et åpent spørsmål.
Takstativ OG hengerfeste er et absolutt krav fra heimefronten, og TM(S3XY) klarer vel ikke begge disse? Får ikke opp noe hengerfeste opp på TMS og TM3 konfig, i alle fall, og TMX' (og ikke-eksisterende Ys?) måkevinger har et tvilsomt forhold til kajakker og annet kos på taket.

Jeg er helt enig i at dette er svært forskjellige valg - selv om det åpenbart er noen som ikke har behov verken for mye bagasjeplass eller krok, men synes TMS/TMX blir upraktiske pga størrelsen, og hvor TM3 og etron begge kan være aktuelle.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

z4rd

TMS har 30 cu ft. i følge Tesla.com.

Vi snakker om 850 liter. Dette er med setene oppe.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

TM3 er 15 cu ft. Antar det var det Pingle mente.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

TMS har etter mine oppmålinger samme innvendig plass som I-pace, nesten på centimeteren. I bagasjen er Sen 10 cm dypere enn I-pace men like bred og høy gulv til hattehylle. S har også plass på sidene og under dørken, avhengig av subwoofer og  7-seter, mens I-pace har litt brattere bakrute. Så vesentlig mer plass til bagasje i en S som er 30 cm lenger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Kan ikke forstå at noen kan sammenlikne Tesla og Audi. Tesla, Opel, Ford for den saks skyld,lager ikke premiumbiler. Tesla har vært ledende på produksjon av store el-biler i mange år, ære være de for det, men de har ikke premiun- kvalitet.  Mange kommer sikkert til å kjøpe M3, men ikke som et alternativ til E-tron, da blir det heller i stedet for.

samotholt

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. september 2018, klokken 08:38
Sitat fra: samotholt på tirsdag 11. september 2018, klokken 02:21
Når er vel bagasjeplassen på MS og MX ikke så ulik... E-tron vil nok ikke være i nærheten av disse. Har A6 Allroad og bagasjeplassen er ikke i nærheten av MS.
Model X bagasjerommet er en god del større enn S. Spesielt 5-seters X har enorm plass til bagasje i høyden, i tillegg til at rommet under gulvet er større og frunken er mye større.
MX har mer plass i høyden, ingen tvil om det, men hvem er det som utnytter den? Den er jo ingen skillevegg som hinderer bagasjen å dundre framover.  Der vil nok Audi ha en løsning - noe som gjør at man faktisk kan utnytte plassen.

Så forøvrig en test Bjørn Nyland gjorde. Det var vel med 6 seteren, tror jeg, og forskjellen der var ikke stor i forhold til MS. Men dette er vel OT...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Pingle

#28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 11. september 2018, klokken 16:52
TM3 er 15 cu ft. Antar det var det Pingle mente.
Takk, helt riktig. Tms har det dobbelte, noe andre har påpekt over.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Pingle

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:24
Kan ikke forstå at noen kan sammenlikne Tesla og Audi. Tesla, Opel, Ford for den saks skyld,lager ikke premiumbiler. Tesla har vært ledende på produksjon av store el-biler i mange år, ære være de for det, men de har ikke premiun- kvalitet.  Mange kommer sikkert til å kjøpe M3, men ikke som et alternativ til E-tron, da blir det heller i stedet for.

Det kan godt være kvalitetsforskjeller mtp byggekvalitet og service, opplevd luksus og status.
Andre relevante forskjeller er kjøreopplevelse, rekkevidde, plass, takboks og hengerfeste, samt pris.
Er pris begrensende og rekkevidde prioritert, kan man plutselig velge tm3 foran etron, om ikke Etron overrasker positivt. Er størst mulig plass og rekkevidde viktigste prioritering,samt kjapp lading, ender man raskt på tms/tmx.
Vi som har tradisjonelt behov med stv/suv med 4wd, stort bagasjerom, kajakker/skiboks og krok, og ikke ønsker å gi slipp på noe, vil velge noe annet.
Det er i alle fall ikke pris som får meg til å velge Tesla.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA