Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rust på bremseskiver Nissan leaf 2015

Startet av Rabies, søndag 09. september 2018, klokken 20:57

« forrige - neste »

leafnor

Forøvrig, på min private 2012 så ble den EU godkjent på NAF, og de er slik foran:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Limodriver

Etter det jeg kan se sprayer du zinkspray over hele bremsene vår og høst? Du rengjør ikke noe spesielt først? Sprayer du over noe annet?

Bruker du noen spesiell zinkspray eller funker Biltema sin?

leafnor

Kun høyttrykkspyler, lar det tørke, og sprayer på. Bruker Biltema sin sinkspray.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rabies

Jeg har nå hatt bilen på etterkontroll hos et annet verksted og tok med skivene for å få de vurdert. Tilbakemeldingen var at en av skivene begynte å bli litt slitt og få litt kant. De ville ikke underkjent de pågrunn av rust, men at kanten var litt i grenseland. Sannsynligvis ville de bli godkjent.

Når det gjelder wire til parkeringsbrems er det slik jeg forstår det noe med innfesting eller strømpe. Verkstedet rådførte seg med SVV og bilen ble underkjent på nytt. Garantien er gått ut, så har reklamert mot selger og kommet til enighet. Wire er utsolgt i Europa og det er 3-5 ukers leveringstid.

Jeg kommer ikke til å bruker Birger N. Haug igjen, men til deres forsvar var ikke vurderingene deres helt på jordet allikevel. Bremsene byttet jeg selv, klosser og skiver kom på ca 2000 og wire kommer på litt over 3000, så da ble det ihvertfall billigere enn først forespeilet.

Dere som bruker zink, sprayes det overalt  på skiver og klosser?

Sent fra min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

leafnor

Sink sprayes over alt, dog å spraye på selve bremseflaten har ingen mening for der skal det være rent metall for friksjonens del. Om det kommer litt på bremseflaten er min erfaring den at det gjør ikke noe, da det forsvinner med engang en kjører.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Litt OT men fikset nettopp et rustbrunt hengerfeste på vår nye ventefossil. Underlag med to runder sinkspray, ett lag rusthindrende primer og finish med svart felglakk. Har brukt samme metode på et sett stålfelger for et par år siden, som fortsatt holder seg bra. Ser muligheten til å få flotte calipere også etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: leafnor på søndag 09. september 2018, klokken 22:09
Skal på EU kontroll med jobbens Leaf nå, og den har knapt 12000km på 4 år. Det er rusten som tar den. Skivene fremme er som på bildet lagt ved. Skal på NAF.
Var på EU hos NAF med Firma-Leaf i dag, og den ble godkjent. Jeg spurte om ikke det var for mye rust på skivene fremme. Men slik de var nå så var de innenfor.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41258.msg710797#msg710797

Kommentar var at den ikke var gått så langt, og det stemmer jo. På litt over 4 år så har den nå gjort 14000 km.
Jeg skal behandle den med sinkspray og fluidfilm når vinterdekkene nå snart skal på.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Sitat fra: leafnor på fredag 28. september 2018, klokken 17:35
Sitat fra: leafnor på søndag 09. september 2018, klokken 22:09
Skal på EU kontroll med jobbens Leaf nå, og den har knapt 12000km på 4 år. Det er rusten som tar den. Skivene fremme er som på bildet lagt ved. Skal på NAF.
Var på EU hos NAF med Firma-Leaf i dag, og den ble godkjent. Jeg spurte om ikke det var for mye rust på skivene fremme. Men slik de var nå så var de innenfor.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41258.msg710797#msg710797

Kommentar var at den ikke var gått så langt, og det stemmer jo. På litt over 4 år så har den nå gjort 14000 km.
Jeg skal behandle den med sinkspray og fluidfilm når vinterdekkene nå snart skal på.
De skivene så jo ikke så gale ut. Sliteflaten var da ganske blank og slett. Jeg har fått underkjent skiver noen ganger på dieselbilen, den ble ikke kjørt så mye. Da var problemet "dyprust" dvs at det var forsenkninger i skiva pga rust som hadde vært der, selv om skivene ved kontrollen var blanke på slitebanen etter nylig bruk.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Ja, det var og kommentaren. Det er "nesten" kun rust i overflaten.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mateusz

Sitat fra: Rabies på lørdag 22. september 2018, klokken 08:18
Bremsene byttet jeg selv, klosser og skiver kom på ca 2000 og wire kommer på litt over 3000, så da ble det ihvertfall billigere enn først forespeilet.

Hei Rabies, kan du fortelle litt mer om dette? Hvor har du kjøpt wire, har du dele nr?
Hvordan har du byttet den?

Eg har problemer med wire som henger etter bruk. Vil helst bytte selv i garasjen.
Takk på forhånd.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

mfuglerud

ønsker også info her.
må bytte wire etter eu ktr.

Kjell Leaf

Sitat fra: Rabies på lørdag 22. september 2018, klokken 08:18
Jeg har nå hatt bilen på etterkontroll hos et annet verksted og tok med skivene for å få de vurdert. Tilbakemeldingen var at en av skivene begynte å bli litt slitt og få litt kant. De ville ikke underkjent de pågrunn av rust, men at kanten var litt i grenseland. Sannsynligvis ville de bli godkjent.

Når det gjelder wire til parkeringsbrems er det slik jeg forstår det noe med innfesting eller strømpe. Verkstedet rådførte seg med SVV og bilen ble underkjent på nytt. Garantien er gått ut, så har reklamert mot selger og kommet til enighet. Wire er utsolgt i Europa og det er 3-5 ukers leveringstid.

Jeg kommer ikke til å bruker Birger N. Haug igjen, men til deres forsvar var ikke vurderingene deres helt på jordet allikevel. Bremsene byttet jeg selv, klosser og skiver kom på ca 2000 og wire kommer på litt over 3000, så da ble det ihvertfall billigere enn først forespeilet.

Dere som bruker zink, sprayes det overalt  på skiver og klosser?

Sent fra min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Det er et minimumsmål for skivene, når skivene slites blir det selvsagt kant fordi klossene ikke går helt ut, det er helt lovlig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Skvulp

Litt off topic, men Birger N haug haraldrud skulle ha 100.000 for å bytte ombordlader og varmeapperat på min 2012 leaf.
Fikk det fikset for 36.000 på et annet verksted.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Leaftekna2018

Hei

Anbefaler NAF på EU kontrollen eller vegvesenet, da er det ikke bukken og havresekken problematikk.

Std feil er rust på håndbrekkvaier eller andre ting som gjør den må byttes( personlig så er jeg sterkt kritisk til dette punktet siden det er en kjent feil som de burde ta på garanti)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

eltex

man kan jo spørre seg hvorfor ikke bremseskiver leveres med skikkelig zink-lag? virker jo som de er laget for å ruste
Tesla ModelY LR 23

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA