Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pirelli vs. Nokian R2 vinterdekk - piggfri

Startet av Pilot, lørdag 08. september 2018, klokken 21:16

« forrige - neste »

Pilot

Hvilke vinterdekk anbefales? Tenkte å bestille via Tesla, hvis jeg bestemmer meg denne uken.

1000kwh

Diskusjonen er tatt mange ganger. Noen mener pirellidekkene ikke er laget for Norge og er livsfarlige.

Jeg er fornøyd med Pirelli etter en vinter.

krister461

Søk litt i forumet. Synes R2 er altfor myke for Tesla selv.

Orbit

Merk at Nokian nylig har kommet med en ny R3-modell, som angivelig skal være bedre egnet for elbiler (enn R2):
Sitat fra: https://www.nokiantyres.com/company/news-article/controlled-grip-more-comfortable-driving-nokian-hakkapeliitta-r3-and-nokian-hakkapeliitta-r3-suv-pea/The Nokian Hakkapeliitta R3 brings an unparalleled sense of effortlessness to driving on Northern roads. Its extensive size selection of 68 products, with sizes from 14 to 21 inches, is an excellent match for modern car models, hybrids and electric cars included. The selection covers, for example, the Tesla Model S, Tesla Model 3, BMW i3 and VW e-Golf.

Det kommer vel etterhvert noe erfaringsdata med R3. I mellomtiden bør det være mulig å få veldig gode avslag på utgående R2-dekk denne høsten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Cobos

Som eier av Michelin X-Ice OG Pirelli Zettozero vinterdekk, har jeg noen tanker. Jeg bruker Michelin X-Ice på norsk vinter, de er gode på snø, is og tåler litt mer aggressiv kjøring på tørr asfalt i Oslo. I skalaen fra aktiv kjøring på vinter til opp fjellsiden på vinter er de et greit kompromiss. R2 er nok mye mer mot fjellsiden og er direkte dårlig på aktiv kjøring. Pirelli er motsatt, de er veldig gode i en del plussgrader på Autobahn hvor Michelin X-ice er for myke og mistenker R2 er direkte farlig. Pirelli er greie på snø når de er nye, men is er de nok dårlige på. Det burde gi deg litt info.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

fonberg

Som det blir sagt over her: Nokian R2 (myke) og Pirelli Sotto (kontinentale) er i hver sin ende av skalaen. Mellom der har du f.eks. Michelin og Conti, som er gode kompromisser for mange. Men da må man kjøpe utenfor Tesla - og det er jo egentlig ikke noe problem, så lenge man velger felger som er innenfor spek.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA