Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Underlig batterioppførsel på nykjøpt 2015 Leaf

Startet av Xiphias, lørdag 08. september 2018, klokken 20:57

« forrige - neste »

Xiphias

Jeg kjøpte en 2015 Leaf brukt fra en forhandler nylig og oppdaget noe rart i dag. USA importert 24KW.

Jeg kjørte Aulifeltet-Sandvika men fulllastet bil og brukte ca 55% (fra noen og 70% til ca 25%) som er helt ok. Ladet den i Sandvika på en 32 A lader i 3 timer til 78% og kjørte hjem senere med ca samme vekt på bilen. Vi hadde fått en pose klær av mor som veide kanskje 3-4 kg ekstra. Da jeg nærmet meg Auli hadde den droppet helt ned til 16% og jeg stoppet for å lade den på en hurtiglader på butikken i bunn av bakkene. Der sto den i 17 min og ladet til 79%. Den hadde da ladet 63% av kapasitet, men på hurtigladere sto det at den hadde ladet 11 KW. 11KW på en Leaf er da ikke 63% av batterikapasiteten? Den har fortsatt 12 streker, men det virker som om den har mistet en del kapasitet. Jeg skal holde øye med den fremover, men jeg ønsker å finne ut om det har skjedd noe så fort som mulig siden jeg nettopp kjøpte den. Hvis noen har noen ideer, eller liknende erfaringer så tar jeg dem gjerne imot.

Trekkoppbil

Forbruket er retningsbestemt, så variasjonen din er nok helt innenfor det normale. Det kan ha mye å si om man kjører opp eller ned bratte og slake stigninger, etc.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Når det gjelder batterikapasitet, så gjelder det å lese av hvor mange kwt man har, når batteriet er fullada.

Xiphias

Ja, ser at høydeforskjelle andre veien kan være årsaken til hvor lite det var på tilbakeveien. Trenger jeg å være bekymret for hvor like KW som skulle til for å få den tilbake på 80% på hurtigladeren?

Electrix

Sitat fra: Xiphias på søndag 09. september 2018, klokken 07:50
Ja, ser at høydeforskjelle andre veien kan være årsaken til hvor lite det var på tilbakeveien. Trenger jeg å være bekymret for hvor like KW som skulle til for å få den tilbake på 80% på hurtigladeren?
Når det gjelde kapasitet så husk at når man snakker om % så er det viktig å vite % av hva. Hurtigladeren teller kWh som går ut fra den. Bilens batteri har en kapasitet "SOC" som går fra 0 til 100%, men du får ikke bruke hele kapasiteten, det er reservert noe i topp og bunn for å beskytte batteriet. Så når bilen oppgir 20% igjen så er batteriet egentlig ladet høyere enn 20%, men det er 20% igjen av kapasiteten du kan bruke. Jeg er litt usikker på hvilket tall hurtigladeren forholder seg til, men tror det er reel kapasitet "SOC". I tillegg er det slik at når hurtiglading pågår så er spenningen på batteriet høyere (hurtigladeren dytter inn elektroner) og SOC kan dermed avleses litt høyere enn rett etter hurtiglading er avsluttet. Man kan for eksempel avslutte lading på 70% og når man starter og kjøre så er den 65% eller lavere. Dette er unøaktigheter som man må leve med, litt på samme måte som en bensinbil kan vise mer igjen på tanken når man svinger til høyre enn når man kjører rett fram, eller båten viser mer igjen på tanken i halvplan enn i fullt plan.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA