Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf '15 tilbehør | Hattehylle, matter og DAB

Startet av paulkemp, mandag 13. august 2018, klokken 13:24

« forrige - neste »

paulkemp

Hei!

Nylig blitt eier av en 15 Leaf. Ganske fornøyd selv om rekkeviddeangsten foreløpig er ekstremt tilstedeværende.

Trenger noe utstyr til den. De trenger ikke være originale fra Nissan, men gjerne laget for å passe. Men kan altså helt fint være 3dje parts.

Trenger:

  • Hattehylle
  • Matter, foran og bak
  • Smidig løsning for DAB
DAB er jeg klar over et et lengre kapittel, men hvis det finnes løsninger som ikke er ettermontering av antenne og DAB adapter er jeg interessert i å vite om det. Gjerne noe som kan bruke iPod eller AUX inngang, men som også gir radio.

jkirkebo

Sitat fra: paulkemp på mandag 13. august 2018, klokken 13:24
Hei!

Nylig blitt eier av en 15 Leaf. Ganske fornøyd selv om rekkeviddeangsten foreløpig er ekstremt tilstedeværende.

Trenger noe utstyr til den. De trenger ikke være originale fra Nissan, men gjerne laget for å passe. Men kan altså helt fint være 3dje parts.

Trenger:

  • Hattehylle
  • Matter, foran og bak
  • Smidig løsning for DAB
DAB er jeg klar over et et lengre kapittel, men hvis det finnes løsninger som ikke er ettermontering av antenne og DAB adapter er jeg interessert i å vite om det. Gjerne noe som kan bruke iPod eller AUX inngang, men som også gir radio.

Jeg har en hattehylle til Leaf om du trenger. Original, fra 12-modell, aldri brukt. Stått i boden i  7 år. Kommer aldri til å bli brukt heller av oss ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele

Her finner du matter: https://www.gytisautek.no

Til dab kan du bruke mobilen trådløst over stereoanlegget ingen løse ledninger.

paulkemp

#3
Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. august 2018, klokken 15:06
Jeg har en hattehylle til Leaf om du trenger. Original, fra 12-modell, aldri brukt. Stått i boden i  7 år. Kommer aldri til å bli brukt heller av oss ;)

Konge, jeg har sendt deg en pm


Sitat fra: Sele på mandag 13. august 2018, klokken 19:01
Her finner du matter: https://www.gytisautek.no

Til dab kan du bruke mobilen trådløst over stereoanlegget ingen løse ledninger.

Takker. Skal sjekke de ut!

Ang dab så jeg den DAB+U Dension så ganske lovende ut. Liker at den bruker USB og at den er skjult. Skulle bare gjerne hatt radio og support for bluetooth, av begges mobiler.

edit: kjøpt matter. Perfekt.

Trekkoppbil

#4
Den kjappe måten å montere på, er å stikke ei antenne som dette i klem mellom frontruta og himlingen: https://www.aliexpress.com/item/DAB-DAB-car-radio-aerial-internal-glass-mount-with-SMB-connector-for-Kinetic-DAB/32838125752.html
Bare pass på at den har rett plugg. Så kan man strekke kabelen bak gummien i dørkarmen, og under gulvammatta og legge Dension Dab+U under gulvet.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Digitalradio#Dab-adapter_med_USB
Det kan være en svært enkel og grei løsning på mange måter. Ulempa er dårlige swappetider, og at man får begrensa info på skjermen. Man får fram til dels navn på radiokanalene, men man får ikke fram info om navn på program og programleder og navn på artister og sanger og heller ikke info om bitrate, som man typisk får over blåtann.

Blåtannlyd er å foretrekke på mange måter, og det er vanskelig å finne dab-radio som støtter det. I bilen kan man pare opp en telefonenhet og en lydkilde via blåtann, og det er litt krøkkete hvis det ikke skal være samme enhet. Men du kan strømme lyd fra en telefon, og kjøre samtaler fra en annen, hvis du parer opp lydenheten først.

I praksis bruker jeg nettradio far telefon mest. Man får også dab-adapter til telefon for 200-400kr, så man kan strømme over blåtann til bilen.

Hattehylla fra 2012 har nok litt dårlig passform i nyere Leafer, men den er brukbar, og jeg vile ha brukt den hvis den er lett tilgjengelig å anskaffe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA