Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Logikken til lade-timeren i bilen

Startet av Turbato, fredag 07. september 2018, klokken 11:05

« forrige - neste »

Turbato

Jeg kjøpte nylig en '12 Leaf og prøver å bli flinkere til ikke å lade den 100 %. For småkjøringen på hverdagene holder 80 % i lange baner, men utfluktene våre i helgene er ofte slik at jeg er nødt til å starte på 100 %. Derfor har jeg etter beste evne innstilt Timer 1 og Timer 2 i bilen slik:

Timer 1: Lade til 80 % innen kl. 16, mandag til torsdag.
Timer 2: Lade til 100 % innen kl. 10, fredag til søndag.

Slik jeg forstår dette i hodet mitt, bør følgende skje når jeg kobler til laderen på onsdag kveld med halvfullt batteri og lar den stå til fredag ettermiddag:
1) Bilen lader 80 % fullt frem mot torsdag ettermiddag, og stopper da å lade.
2) Natt til fredag innser bilen at den skal være på 100 % til klokken 10, ser at den er på 80 %, og lader derfor fullt.

Etter hva jeg kan se, gjennomfører den punkt 1 men ikke punkt 2. Hvorfor ikke?

TorC

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Turbato


Turbato

Som bevist av at den i natt har ladet til 100 % slik den skal, etter at vi har kjørt til hytta.

Dette må bety at den ikke bryr seg om timerne etter å ha fulgt en timer, så lenge den ikke har vært frakoblet lader i mellomtiden. Synd.

Trekkoppbil

En løsning kan være å sette på en ekstern timer, som bryter strømmen et kvarter natt til fredag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA