Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

75d med 85kwt batteri?

Startet av xerxes, tirsdag 04. september 2018, klokken 13:00

« forrige - neste »

xerxes

hei! nettopp slått til på en model s 75d. første gang jeg er så spent for ny bil!

1 prosent rente i 10 år, luftfjæring, 4hjulstrekk, gratis superchrging og en bil som gjør 0-100 på under 4,5s ble vanskelig å velge bort. for spenningens skyld la vi til AP2 og FSD noe som gjør det hele veldig nytt og fascinerende. slik jeg forstod det er ap2 nå på et «nyttig» nivå og er jeg heldig vil det være til stor hjelp på danmarksturer etc.

fsd har jeg lave forventninger til men tenker det er greit å legge til på en bil man skal ha i ca 5 år og kanskje sikrer det at bilen «holder seg oppdatert» ref AP3 hardware. en liten symbolsk støtte til elon er også på sin plass følte jeg.

nå snakker jeg meg bort, men det jeg egentlig skulle spørre om er følgende:

leser at flere har fått 85kwt batteri i sine 75d levert i slutten av 2017. var dette en overgangsgreie der de hadde noen 85-batterier til overs, eller er det slik at nye 75d får 85-batterier konsekvent nå, softwarebegrenset, ellr som en måte å «uncorke» biler til å kjøre raskere enn model 3?

sliter med å finne info datert senere enn 2017 angående dette. hvordan er staå nå på batteriet på nye 75d biler? ser jo også at rekkevidden på nye 75d er omtrent som gamle 85-biler...

Espen Hugaas Andersen

Dagens biler leveres med 75 kWh batteri som ikke kan oppgraderes.

Jeg vet ikke helt hva som var greia med de bilene som fikk 85 kWh batteri. At Tesla hadde noen slike til overs er ganske mulig.

Og gratulerer med kjøp av bil! Håper (og antar) at du blir fornøyd. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

xerxes


MrSegment

Her slenger jeg gjerne på et halv-relatert tilleggs-spørsmål, newbie eier av 75D som jeg er. Kjøpte en 09/17 brukt for et par måneder siden. Den lader opp til 48 mil. Nå har den selvfølgelig stått på verksted i en 5-6 ukers tid i god Tesla ånd. Så da fikk jeg utlevert en annen 75D fra 2017 som lånebil. Denne lader ikke lenger enn 37-38'ish mil. Noen som vet hvorfor? "Sperrer" de ladegrensen på lånebiler for å skåne batteriet? 10 mils forskjell er mye. Ikke lagt noen begrensing der du selv kan stille dette inn. Eller kan min da ha dette 85kwh batteriet?

Snapcase

Høres ut som du bruker "rated" på din egen, mens lånebilen står på "typical"


Espen Hugaas Andersen

Du har to forskjellige typer km som bilen kan vise som rekkevidden. Den ene er NEDC, som er til dels urealistisk høy, og så har du en type km som er mer realistisk. (Jeg husker aldri hva de forskjellige heter.)

Personlig viser jeg bare batterikapasiteten i prosent, og så regner jeg 4-5 km rekkevidde per prosent, utifra kjøreforhold osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MrSegment

Sitat fra: Snapcase på tirsdag 04. september 2018, klokken 14:06
Høres ut som du bruker "rated" på din egen, mens lånebilen står på "typical"

Aha!  :+1: Må sjekkes.

MrSegment

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. september 2018, klokken 14:08

Personlig viser jeg bare batterikapasiteten i prosent, og så regner jeg 4-5 km rekkevidde per prosent, utifra kjøreforhold osv.

Høres også ut som en OK løsning. Rakk ikke sette meg så mye inn i bilen før den røyk inn på verksted.

Takk for svar.

geear

Bilene med 85kWh var nok heller våren (apeil-mai?) 2017 enn slutten. Ryktes at det var en overgangsfase mellom ny og gammel driveunit opp mot ny ytelse?

Muffinman

Kan være at man trengte 400v batteri (85) for å oppnå ytelsen i tidlig konfigurasjon? Og at de løste det med 350v (75) i senere?

Uansett er det verdt å merke seg at bilene som fikk 85-batteri har opp mot 75kWh tilgjengelig, mens de med 75-batteri typisk ligger på rundt 72-73 etter at BMS har fått orientert seg. 85D har jo også høyere toppfart enn 75D, lurer på om 75D med 85-batteri har 225 eller 250km/t som maks?

krister461


mthoring

Har førstehåndskunnskap om 75D med 85kwt pakke, produsert tidlig 2017, som ikke lar seg uncorke. Hadde opprinnelig samme teori, at det ble montert 85-pakker i biler som ikke var solgt og trengte 400v for 0-100 på 4,4. Kan vel kanskje være en kombinasjon av å ville bruke opp 85 restlager og behov for 400v på visse 75D.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA