Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva om bilen er en "lemon"?

Startet av np, onsdag 05. september 2018, klokken 21:47

« forrige - neste »

np

Etter å ha lest en del skrekkhistorier på manglende QC på leverte Model X, er det nesten så man begynner å bekymre seg for egen overlevering (i Desember). Hvordan funker det hvis man møter opp i Drammen og ser at her henger ting overhodet ikke på greip? Lakkproblemer, pakninger på skeive, FWD på skakke og sømmer som ikke ligner grisen. Man har vel gjerne betalt før man kommer? Kan man da nekte å overta bilen (hvis det er virkelig ille)?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Filip86

Spørs litt hvordan du har finansiert bilen, vi hentet en model x i Drammen hvor det var så alvorlige feil at bilen ikke hadde gått gjennom en EU kontroll, men hadde da allerede signert på lånepapirer osv.
Ringte til DnB og ba de stoppe utbetalingen på bakgrunn av det jeg fant, og ba Tesla rydde opp i problemene før vi hentet den.
Det tok vel 3-4 uker før de fikk fikset opp i de værste tingene, så da hentet vi ut bilen etter det. (Hentet bil i desember, ble lovet time i februar, men det ble utsatt og utsatt fra Tesla sin side, fikk time i juni for utbedring av resterende feil, så angret litt i ettertid på at vi hentet den, men var nå ca 10-12 nye ting som dukket opp før servicetimen i juni).
Hadde for øvrig ikke trengt å ringte DnB da Drammen rotet bort alle papirene som vi hadde under delivery.

1000kwh

Kan du ikke vente til du får bilen? Hvis det mot formodning skulle være alvorlige feil på en splitter ny bil så må dette uansett utbedres. Klarer de ikke dette kan du begynne å tenke på refundering.

Inntil videre har du bestillt et produkt som er produsert for deg. Da får du dette levert og må betale.

Ruller jo tusenvis av Teslaer på veiene. Du finner desverre få av de positive opplevelsene for disse kjører rundt og skriver ikke her på elbilforum.

Jeg kjenner nå 6 andre med Tesla (både X og S) og de elsker bilene sine.

Slapp av, gled deg til en fantstisk bil og ta eventuelle problemer når de kommer. :+1:



smurf

Man kan jo bli bekymret av å høre om skrekk-eksempler her og andre steder. Men det er en promille av alle de Tesla som er på veien. Har hatt småpirk på begge mine Tesla som jeg har påpekt ved utlevering og fått utbedret det uten diskusjon. Noen vil nok hevde at det er fler 'feil'  ala det du påpeker på Tesla, men jeg har aldri hatt et bilmerke der de er så positivt innstilt til å rette opp feilene, små eller store. Det skal Tesla ha ros for  :+1:
Så jeg ville ikke bekymret meg , men ta en grundig sjekk av bilen når du faktisk henter den.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

o.b.lix

Selv om alle lånepapirer er underskrevet, betales ikke lånet ut før du har signert overleveringen når du skal hente bilen.

Og som jeg har sagt tidligere - ikke ta ut bilen om ikke alt er ok. Det tar lang tid å få korrigert dette.


Og dette rådet fulgte jeg ikke selv. Fordi da hadde jeg ventet så lenge på bilen, og ikke tale om en bulk fra transport og knirkende sete skulle hindre meg i å kjøre X. Men det tok nesten et år før det var fikset.

Råd nr to - ikke aksepter utlevering kvartalsslutt - da har de ikke tid til deg og ikke tid til å se over bilen før den utleveres.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

uvitende

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 06. september 2018, klokken 11:27
Selv om alle lånepapirer er underskrevet, betales ikke lånet ut før du har signert overleveringen når du skal hente bilen.

Og som jeg har sagt tidligere - ikke ta ut bilen om ikke alt er ok. Det tar lang tid å få korrigert dette.


Og dette rådet fulgte jeg ikke selv. Fordi da hadde jeg ventet så lenge på bilen, og ikke tale om en bulk fra transport og knirkende sete skulle hindre meg i å kjøre X. Men det tok nesten et år før det var fikset.

Råd nr to - ikke aksepter utlevering kvartalsslutt - da har de ikke tid til deg og ikke tid til å se over bilen før den utleveres.


Jeg har fått estimert utlevering fredag 28. september. Bør jeg heller vente til første uken i oktober?

GeirHM

#6
En Tesla er ingen sitron. Herrejeremias, du skal få bil i desember og går allerede nå rundt og gruer deg???

Noen har uflaks og får levert en ugrei bil. Det skjer over hele fjøla. Altså uansett bilmerke. Jeg fikk en Model S 28 mars i 2015 og jeg fikk en Model X 28 juni i år. Det gikk veldig bra begge gangene! Selv om det altså var kvartalsavslutninger og hauger av Teslaer i alle Norges havner. I Bergensavisene fikk Teslabåten før påske i 2015 overskrifter, det var lenge siden det sist klappa en bilbåt til kai på tyskerbryggen. Dem selger jo mest levende torsk til våte turister der til hverdags. Men hansiater er og forblir kremmere. De tok godt i mot bilene. Til tross for at nettet var pepra med skrekkhistorier om biler som gikk til helvete, gikk det merkelig nok bra med de aller aller fleste.

Som alle andre dumrianer leste jeg denne våren meg full på skrekkhistorier om vingedører som ikke lukka seg, gikk til helvete i vaskemaskiner, og som var så skeive i innfatningen at selv min gamle sløydlærer hadde blitt urolig. Noe han aldri ble. Når det kom til overleveringa så gikk alt stille og rolig for seg. Det hele foregikk dannet og kultivert, han fra Tesla var på fornavn med meg fra første stund. Hverken han eller jeg kunne finne noe grunn til å bruke tiden vår på finstudier av bilens mange overflater og vi kom til en minnelig avtale om at skulle noe dukke opp, så fikk jeg ta kontakt.

Det har jeg forsåvidt gjort. Tatt kontakt, mener jeg. Det var noe med et sikkerhetsbelte som ikke virket. Ja og så brukte jeg 251kr på de dustete festene på den bakerste bagasjeromsplata. De røyk. Fordi jeg la noen sekker på plata som den ikke likte noe større. Ellers har jeg kjørt og kjørt. Det var jo derfor vi kjøpte galskapen til alt for mye penger.

Men bevares, ta med lupe og liste over alle skumle punkter på bilen og bruk dagen i Drammen. Byen i regn. (Jeg jobber visst der.)

Og om du orker så kan du jo utsette utleveringa til alle andre har fått sine biler og det er blitt nytt kvartal. Lykke til, Det er leeeenge til desember (januar?) og nok av tid til mange flere skrekkhistorier!

geear

 :+1:

Jeg prøver stadig å overbevise folk som venter om å ikke grue seg og heller gå i mot med åpne armer. Legg bort sinnsvake sjekklister og gled dere over ny bil. Selv om Tesla har litt ventetid på service, så har jeg sluppet inn på drop-in i løpet av omtrent 90 sekunder hver eneste gang jeg har stilt opp, og de krangler ALDRI på det jeg påpeker, de noterer og setter opp time.

1000kwh

Sitat fra: uvitende på torsdag 06. september 2018, klokken 11:59
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 06. september 2018, klokken 11:27
Selv om alle lånepapirer er underskrevet, betales ikke lånet ut før du har signert overleveringen når du skal hente bilen.

Og som jeg har sagt tidligere - ikke ta ut bilen om ikke alt er ok. Det tar lang tid å få korrigert dette.


Og dette rådet fulgte jeg ikke selv. Fordi da hadde jeg ventet så lenge på bilen, og ikke tale om en bulk fra transport og knirkende sete skulle hindre meg i å kjøre X. Men det tok nesten et år før det var fikset.

Råd nr to - ikke aksepter utlevering kvartalsslutt - da har de ikke tid til deg og ikke tid til å se over bilen før den utleveres.


Jeg har fått estimert utlevering fredag 28. september. Bør jeg heller vente til første uken i oktober?
Jeg er spent på hva o.b.lix kan vise til av fakta som skulle tilsi at dette er lurt.

Det søkes etter mange personer til utlevering og klargjøring, og jeg vil anta at de har klart å styrke staben en noe.

o.b.lix

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 06. september 2018, klokken 13:22
Sitat fra: uvitende på torsdag 06. september 2018, klokken 11:59
Jeg har fått estimert utlevering fredag 28. september. Bør jeg heller vente til første uken i oktober?

Jeg er spent på hva o.b.lix kan vise til av fakta som skulle tilsi at dette er lurt.

Det søkes etter mange personer til utlevering og klargjøring, og jeg vil anta at de har klart å styrke staben en noe.

Det blir tatt inn mange Adecco-ansatte til utlevering, det er riktig. Og det er disse som på en god del biler klargjør og utleverer. Du kan også være heldig og få en heltidsansatt i Tesla.

Ingen av disse har tid til å gå gjennom bilen sammen med deg. Når jeg hentet X, fikk jeg nesten 15 minutter. Verken bulken i bilen, knirkende dør eller hylende sete var ikke oppdaget av Tesla, det var jeg som måtte oppdage. Jeg vet at instruksen sier at dette skal de oppdage selv under klargjøring, men når de skal levere ut bortimot 100 biler for dagen i Bergen, blir det rett og slett ikke tid.

Men for all del, over 90% av bilene er feilfrie. Så det går sikkert bra.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

np

Takk for mange tips. Statistisk sett er det ingen stor grunn til bekymring, sant det, men likevel, følelsen er der. Gleder meg selvfølgelig som en guttunge! Vil nok sjekke panel alignments, FWD og lakk. Men å ta med en minnepinne for å sjekke alle USB utganger etc. blir å dra det litt langt.  :D

Krysser fingre for minst mulig issues. Bilen skal forresten kjøres direkte til foliering i Drammen, passer fint. (Men blir et par laaaange dager å vente selv etter levering.)

PS.
Noen brukere av Teslafi her? Smart å ha fra første dag av sikkert, så man har komplett statistikk? (Er litt nerd...:))
PS2
Hvit utenpå, hvit inni!
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

uvitende

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 06. september 2018, klokken 13:29
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 06. september 2018, klokken 13:22
Sitat fra: uvitende på torsdag 06. september 2018, klokken 11:59
Jeg har fått estimert utlevering fredag 28. september. Bør jeg heller vente til første uken i oktober?

Jeg er spent på hva o.b.lix kan vise til av fakta som skulle tilsi at dette er lurt.

Det søkes etter mange personer til utlevering og klargjøring, og jeg vil anta at de har klart å styrke staben en noe.

Det blir tatt inn mange Adecco-ansatte til utlevering, det er riktig. Og det er disse som på en god del biler klargjør og utleverer. Du kan også være heldig og få en heltidsansatt i Tesla.

Ingen av disse har tid til å gå gjennom bilen sammen med deg. Når jeg hentet X, fikk jeg nesten 15 minutter. Verken bulken i bilen, knirkende dør eller hylende sete var ikke oppdaget av Tesla, det var jeg som måtte oppdage. Jeg vet at instruksen sier at dette skal de oppdage selv under klargjøring, men når de skal levere ut bortimot 100 biler for dagen i Bergen, blir det rett og slett ikke tid.

Men for all del, over 90% av bilene er feilfrie. Så det går sikkert bra.


Litt det som er problemet, jeg skal hente bilen på Kokstad i Bergen. Er redd det kan bli en "rullebånd" utlevering hvis mange skal hente bilen rett før månedsskiftet. Krysser fingrene for at alt går bra!  :+1:


geear

Alignment, FWD og lakk er ingen problem å reklamere på senere. Litt farlig å bestille foliering direkte fra overlevering i tilfelle det skulle være noen rep fra utlevering. Vet flere som har gått på en smell der med nybil.

PS: Forstår ikke at dere vil foliere, syns biler med folie har så blast og matt uttrykk!

GeirHM

Jeg bruker TeslaFi. Fint som en log av alt rundt bilen over tid. Men den lager ny tur hver gang du setter bilen i Park og du kan ikke spleise sammen mer enn to turen til en. Jeg - og flere andre - har etterlyst en slik mulighet på brukerforumet uten at det har ført til noen endring. Så langt. I ettertid ville jeg kanskje heller valgt TeslaSpy. Programmet ser ut til å gi deg flere grafiske framstillinger av bilbruken over tid enn TeslaFi. Begge koster det samme. 50 dollar i året.

geear

Jeg bruker LinkMyTesla, og den har samme problem med turer. Irriterende. Har ikke prøvd Teslafi eller TeslaSpy enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA