Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Horten kommune innfører avgift på ladeplassene

Startet av Chris Neumann Ruud, onsdag 05. september 2018, klokken 08:57

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

https://www.gjengangeren.no/parkering/elbil/horten-kommune/na-er-det-slutt-pa-a-lade-elbilen-din-gratis-i-horten/s/5-60-321402 (Paywall)

Kort forklart så er dette en reaksjon på at det lokale taxiselskapet har brukt kommunens ladeplasser til å kjøre gratis med hybridmercedesene sine:

Sitat fra: GjengangerenLikevel har det ifølge noen vært vanskelig å finne en ledig ladestasjon, særlig fordi mange av ladestasjonene ble brukt av taxisjåfører. De fylte dermed gratis drivstoff, betalt av dine og mine skattepenger, og brukte det til sin næringsvirksomhet.

Prisingen blir satt til 16 kroner i timen.

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

jkirkebo

#1
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 05. september 2018, klokken 08:57
https://www.gjengangeren.no/parkering/elbil/horten-kommune/na-er-det-slutt-pa-a-lade-elbilen-din-gratis-i-horten/s/5-60-321402 (Paywall)

Kort forklart så er dette en reaksjon på at det lokale taxiselskapet har brukt kommunens ladeplasser til å kjøre gratis med hybridmercedesene sine:

Sitat fra: GjengangerenLikevel har det ifølge noen vært vanskelig å finne en ledig ladestasjon, særlig fordi mange av ladestasjonene ble brukt av taxisjåfører. De fylte dermed gratis drivstoff, betalt av dine og mine skattepenger, og brukte det til sin næringsvirksomhet.

Prisingen blir satt til 16 kroner i timen.

16,- pr. time er ok for 7,4kW, er det 3,7kW er det alt for dyrt.

Men uansett bedre enn Fredrikstad Kommune sine 50,- pr.time...

Forøvrig har jeg ingenting imot at mine skattepenger brukes på gratis lading slik at hybridtaxier (og andre hybrider) kjører utslippsfritt innenfor bygrensa. Løsningen burde derfor vært flere ladestasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Dette er nok løsningen vi kommer til å se overalt etterhvert. Hvordan er parkering forøvrig priset? Gratis? I starten vil en nok se mindre bruk av ladestasjonene, men det er jo fint at de som faktisk trenger lading får økt mulighet til å finne en ledig lader, selv om det er dumt for dem som har hatt gratis lading og parkering fram til nå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Er det noe som hindrer Horten Kommune i å forby hybridtaxiene å benytte ladeplassene?

Virker litt som at de trengte en grei anledning til å innføre takst.

Electrix

Man kunne jo egentlig gjort det enkelt, vanlig parkeringsavgift på ladeplasser, og elbiler står gratis på andre plasser. Og krav om at bilen skal være tilkoblet ladestasjonen. Minimalt med ekstra administrasjon og ladestasjonene kan betale seg ned selv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elekTrond

Hamar: Parkering og lading av el-bil
Lading aktiveres med Hamar kommune parkerings-app.

       
  • Alle ladepunkter er merket med tall og bokstav
  • Lading aktiveres under "start lading" i menyen
  • Pris for lading er 6 kroner i oppstart og 6 kroner per time
  • Lading avsluttes i appen
"Vanlig" parkering (utenom ladeplass)

       
  • Bruk urskive! Selv om det er gratis kan du ikke stå parkert lenger enn bestemmelsene sier. Hvis du parkerer på offentlig parkeringsplass med tidsbegrenset parkering, må du bruke urskive.
  • Dette gjelder både kortidsparkering med maks parkeringstid 3 timer og i gratissonen i sentrum.
Se også:




Gjøvik: gjovik.kommune.no/teknisk-og-eiendom/veg-park-og-friluftsliv/parkering

       
  • El-bil og hydrogendrevne motorvogner
    El-biler og hydrogendrevne biler parkerer gratis på alle offentlige parkeringsplasser i Gjøvik. Ved lading betales en avgift lik parkering for øvrige kjøretøyer. Der hvor det er innført maks parkeringstid skal urskive benyttes for å dokumentere når kjøretøyet ble parkert.
  • Betaling
    [...] Det er også mulig å benytte EasyPark-systemet (betaling med mobiltelefon). [...]




Det var mine to centsempler fra Innlandet ...  :police:
'13 Mjau

Roy Aasen

Hjertelig @elekTrond.
Den appen for Hamar så meeget bra ut :+1:

elekTrond

Ingen hårsmak! :D Nå har jeg skrevet ebrev til både Hamar og Gjøvik for å få vite tekniske data, ref. det Kirkebø'n mente om 16/32A og 16,-/t.

Mon tro hva Lillehammer har i dag. Det var gratis der for 1-2 år siden.
'13 Mjau

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. september 2018, klokken 09:30
16,- pr. time er ok for 7,4kW, er det 3,7kW er det alt for dyrt.
Det er delte stolper med 7,4kW alene. Så man vet jo ikke helt hva man får,i løpet av en time.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elekTrond

7,4 kW alene ... som i 7,4 kW på deling? Typ Tesla A+B stalls?
'13 Mjau

turfsurf

Sitat fra: elekTrond på torsdag 06. september 2018, klokken 00:34
7,4 kW alene ... som i 7,4 kW på deling? Typ Tesla A+B stalls?
Hver stolpe på 7,4kW med to uttak og lastbalansering. Type A+B ja. 3 slike. Har brukt de litt innimellom på i3en vinterstid mens jeg handlet innimellom shuttletrafikk med unger på trening. Denne prisen endrer ikke på bruken for min del. Men har sett Taxiene okkupere de mye, sammen med noen beboere i nærheten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electrix

Så de har innført betaling for at ikke taxiene skal lade gratis? Er ikke det å få taxiene over på mest mulig elektrisk kjøring en av de viktige sakene? Altså, dersom kommunen kan tilby gratis/billig lading så vil jo dette være en grei måte å gi et push i elektrifiseringen av taxinæringen. Jeg skjønner at det blir problematisk dersom de okkuperer ladestasjonene så mye at andre ikke får brukt de, men et viktig poeng må vel være å få opp flere i tillegg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Chris Neumann Ruud

#12
Det hører med til historien at Horten ellers har gratis parkering for EL/HY - biler på alle andre kommunale parkeringsplasser.
Ikke oppdatert med parkeringssatser:
https://www.horten.kommune.no/kommunalomrader/teknisk/parkering/ladestasjoner/
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. september 2018, klokken 22:40
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. september 2018, klokken 09:30
16,- pr. time er ok for 7,4kW, er det 3,7kW er det alt for dyrt.
Det er delte stolper med 7,4kW alene. Så man vet jo ikke helt hva man får,i løpet av en time.

Samme som i Moss da. Men der koster det 15 øre/minutt, dvs. 9,- pr. time. En helt fair pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Electrix på torsdag 06. september 2018, klokken 07:37
Jeg skjønner at det blir problematisk dersom de okkuperer ladestasjonene så mye at andre ikke får brukt de, men et viktig poeng må vel være å få opp flere i tillegg.
Jeg tror okkuperingen er problemet ja, ikke bruken. Men som du sier, de bør jo sette opp flere. Vestfold er ellers temmelig mørkt når det gjelder offentlig lading av elbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA