Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny rapport: Elbiler halverer energibruken

Startet av Amatøren, fredag 22. mars 2019, klokken 18:41

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: BudstikkaNy rapport: Elbiler halverer energibruken

Energibruken i en elbil er under halvparten av en tilsvarende bil med med diesel- eller bensinmotor.

Det fastslår en fersk rapport fra Statnett.

«Selv med nett-tap, ladetap, batteritap og tap i elmotoren vil energibruken i en elbil være under halvparten av en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. Med andre ord vil en overgang til elektriske biler gi mer enn en halvering av den norske primære energibruken.», står det i rapporten.


HALVERING: Elbiler bruker langt mindre energi enn biler med forbrenningsmotor. Foto: KARL BRAANAAS
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ladov

Bare halvparten? Ville trodd det lå på en faktor 3-4? Til og med på vinteren bruker dieselbilen mer enn 3 ganger så mye energi per mil enn min Zoe..

(målt ved tank/batteri, har ikke tatt hensyn til ladetap, raffinering osv)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ingeniøren

Mulig de har tatt med produksjonen av bilen i regnstykket. Der er vel forsatt elbilen dyrest.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#3
Kjører tirsdag til Oslo i Polo tsi som bruker under 0,5l bensin/mil. Det tilsvarer ca 5 kwt energi / mil. Vi vet at det gjerne har godt med minst 0,5 kWt energi for å få denne mengden drivstoff fram til bensinpumpen, så 5,5 kWt / mil.

Alternativet hadde vært e-Up som typisk bruker 1,3 kWt / mil. Regner vi et tap på leveransen av strøm på 10% blir dette rundt 1,5 kWt / mil.

Dermed snakker vi minst 3x mer energi forbruk på å velge eksosbilen. Heldigvis er energien eksosbilen bruker minst halvparten så dyr som fjernkjøpt strøm.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tellus

#4
Vinterforbruk til en elbil som forvarmes daglig er ganske mye høyere enn sommerforbruket. Har et snitt i vinter på over 27 kWh/100 kw med min Ampera (inkluderer forvarming av kupe og batteri). Legg til 15% i tap under lading og vi er på 31kWh/100 km. Om sommeren  har jeg et forbruk på under halvparten av dette.

ladov

Sitat fra: Tellus på mandag 25. mars 2019, klokken 09:10
Vinterforbruk til en elbil som forvarmes daglig er ganske mye høyere enn sommerforbruket. Har et snitt i vinter på over 27 kWh/100 kw med min Ampera (inkluderer forvarming av kupe og batteri). Legg til 15% i tap under lading og vi er på 31kWh/100 km. Om sommeren ligger har jeg et forbruk på under halvparten av dette.
Sikker på at tallene er sammenliknbare?

Min dieselbil ligger på 0,55/mil ved overveiende langkjøring(5,5kWh/mil), Zoen kan nesten per definisjon ikke brukes til langkjøring men de lengre turene jeg har hatt på vinteren har havnet på 1,7kWh/mil, en faktor 3,2.

Ved korte turer stiger selvfølgelig forbruket både på Zoen og dieselbilen, jeg har dessverre ikke like gode tall for småkjøring som på langkjøring.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

minibiti

Sitat fra: Tellus på mandag 25. mars 2019, klokken 09:10
Vinterforbruk til en elbil som forvarmes daglig er ganske mye høyere enn sommerforbruket. Har et snitt i vinter på over 27 kWh/100 kw med min Ampera (inkluderer forvarming av kupe og batteri). Legg til 15% i tap under lading og vi er på 31kWh/100 km. Om sommeren  har jeg et forbruk på under halvparten av dette.

The Ampera-e does not have a heat pump while the Zoe does. Maybe this explains some of it?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Tellus

Sitat fra: minibiti på mandag 25. mars 2019, klokken 17:03

The Ampera-e does not have a heat pump while the Zoe does. Maybe this explains some of it?

Not really, I believe.

Heat pumps will not be effective for small trips. Most of my driving with the Opel is commuting to work.
If you measure from the wall I don't think there would be a big difference between the Kona and the Ampera with this particual driving pattern.

elektrolux

#8
Litt artig beskrivelse om effektiviteten til forskjellige drivsystemer i TU:

https://www.tu.no/artikler/kina-vil-gjore-for-hydrogenbilen-som-de-har-gjort-for-elbiler/461523

Om hydrogen: Bedre enn bensin, med potensielt null utslipp
Virkningsgraden til en hydrogenbil er langt lavere enn en elbil, men samtidig to til tre ganger høyere enn for en bil med forbrenningsmotor.


Ut fra dette virker det som elbilen ikke bare halverer energiforbruket men er mer å oppfatte som å kun bruke en liten brøkdel av energien  :D

Samtidig registrerer vi at det er krefter på plass for å opprettholde kjørekostnadene / km uansett drivstoff og energieffektivitet. Altså forhindre at det blir rimeligere for den vanlige arbeider å komme seg rundt dit henn ønsker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. mars 2019, klokken 08:26
Ut fra dette virker det som elbilen ikke bare halverer energiforbruket men er mer å oppfatte som å kun bruke en liten brøkdel av energien  :D

Jeg har lest rapporter som tilsier mellom 30% og 50% av fossilbiler, når man ser på faktisk forbruk og whell-to-wheel.

Og når man ser på faktisk utslipp fra fossilbiler, er ikke EU-miksen på strøm så ille som den så ut.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA