Teslabjørn er i Sør-korea for å teste Niro EV

Startet av geear, tirsdag 04. september 2018, klokken 17:17

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 15:02
Sitat fra: gr på fredag 07. september 2018, klokken 12:20
Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 09:37
:-1: Spare tid? Det tar ca. 25 minutter å lade fra 94-100% på hurtiglader. Det vil si at du mister ca. 20 minutter i forhold til å lade like mange kWh på neste hurtiglader.
:-1: Fint at du har fasiten for andre enn deg selv. Hadde det vært et tema så hadde jeg vel ikke snakket om å spare tid. Å bruke forhåndsgitt dødtid til lading er gunstig, uten å måtte avbryte det man driver med for å bytte fra DC til AC, og å måtte stoppe senere når man ikke ønsker å stoppe er rent tidstap.

Og helt sett bort fra mitt behov, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor bilprodusenten skal bestemme at 94% er passe for meg.

Det er av respekt for andre man skal unngå dette. Det er mulig du ikke har opplevd ladekø men jeg kan love deg at det er frustrerende. Du lar andre potensielt vente i 25 minutter for at du skal øke rekkevidden din fra 400 til 420 km å synes det er greit?
Er det virkelig mulig å være så fjern?

ebecker

Sitat fra: gr på fredag 07. september 2018, klokken 23:33
Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 15:02
Sitat fra: gr på fredag 07. september 2018, klokken 12:20
Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 09:37
:-1: Spare tid? Det tar ca. 25 minutter å lade fra 94-100% på hurtiglader. Det vil si at du mister ca. 20 minutter i forhold til å lade like mange kWh på neste hurtiglader.
:-1: Fint at du har fasiten for andre enn deg selv. Hadde det vært et tema så hadde jeg vel ikke snakket om å spare tid. Å bruke forhåndsgitt dødtid til lading er gunstig, uten å måtte avbryte det man driver med for å bytte fra DC til AC, og å måtte stoppe senere når man ikke ønsker å stoppe er rent tidstap.

Og helt sett bort fra mitt behov, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor bilprodusenten skal bestemme at 94% er passe for meg.

Det er av respekt for andre man skal unngå dette. Det er mulig du ikke har opplevd ladekø men jeg kan love deg at det er frustrerende. Du lar andre potensielt vente i 25 minutter for at du skal øke rekkevidden din fra 400 til 420 km å synes det er greit?
Er det virkelig mulig å være så fjern?
Ja så fjern kan man bli :laugh:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Joggamann

Basert på sammenlikning av Niro og Kona fra Bjørn sin video, er jeg ikke tvil om at Niro er en mye bedre bil enn Kona.

- memory seter
- større plass
- mer 'premium' interiør
- 220 stikk bak(?)

Om en i tillegg får hengerfeste er dette en killer på de fleste punkter.

Einride

Enig, Niro ser ut til å bli ein meir praktisk bil, både på innvendige detaljer og plass. Men den ser jo veldig kjedelig ut! Konaen er kanskje ikkje noko designperle den heller, men synst allikevel den har eit fortrinn på design i forhold til Niro. At dei 1000 første Niro EVs i Norge og blir levert i grå, grå, grå eller grå ( ;) ) bidrar jo enda litt til å framheve det trauste med bilen.

Men heilt klart, får den hengerfeste skal det nok godt gjerast å velge elbil med hjartet heller enn fornuften for svært mange. Nei, uavhengig av om den får hengerfeste eller ikkje. Den vil nok ikkje ha nokon direkte konkurrentar i den størrelses- eller prisklassen på ei stund uansett :)

arthur

Det er vel memorysete, ikke seter, samt at det kun er sjåførens sete som er elektisk hvis jeg husker riktig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: ebecker på lørdag 08. september 2018, klokken 13:32
Jeg har fulladet både e-Golf og Model X på hurtiglader/supercharger. e-Golf fordi det ikke var en eneste lademulighet innenfor 85% SOC, Model X fordi vi skulle kjøre langt i høy fart og ville ha maks lengde før vi stoppet, og laderen var rett utenfor hotellrommet slik at den kunne stå til den var full (og får jo da pushvarsel på tlf så det var kjapt gjort å flytte den). Det har vært nok av ladere ledige i alle tilfeller. Jeg VIL ha denne muligheten, og er glad KIA ikke blander seg inn i dette.

Å få fullade er svært relevant på Niro DERSOM den kommer med hengerfeste, plutselig er rekkevidden kanskje mer enn halvert med en skaphenger eller campingvogn på kroken, og enda verre vinterstid (aner ikke hvilket forbruk den får med henger, men worst case kanskje nede i 16-18 mil?, og skulle du gjort det for eksempel på 80% SOC hadde du kanskje hatt 13 mils rekkevidde med 0 i margin, skal du ha 2 mils margin også er du nede på 11 mil praktisk rekkevidde med 80%-lading. Igjen, vi er worst case, men jeg hadde vært sykt irritert om jeg stod i -20, hadde fjorten ledige CCS-ladere rundt meg, stod i risiko for å ikke nå frem til hytta, og KIA hadde bestemt at jeg ikke kunne fullade. Her må vi bare stole på at folk bruker vett. Kanskje det også i fremtiden kommer en fornuftig køordning som gjør at eiere av ladende biler får en pushmelding om at det nå er kø.

AppleKnocker

Sitat fra: Joggamann på søndag 09. september 2018, klokken 09:53
Basert på sammenlikning av Niro og Kona fra Bjørn sin video, er jeg ikke tvil om at Niro er en mye bedre bil enn Kona.

- memory seter
- større plass
- mer 'premium' interiør
- 220 stikk bak(?)

Om en i tillegg får hengerfeste er dette en killer på de fleste punkter.
Enig +1

Jeg har reservert Niro og Kona. Kona har etter mitt syn to-tre fortrinn;
1) Kan leveres litt før Niro (for de som var tidlig ute)
2) Head up display
3) Noe mer spenstig design

Ellers virker det som Niro knuser Kona med bedre plass, mulig Gabrielsen, bedre interiør, lavere støy i følge TeslaBjørn og bedre komfort pga lenger akselavstand.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bfs

Ut i fra sammenligningsvideoen ser det ut til at forskjellen på bagasjerommene er mindre enn det man skulle tro når man ser på forskjellen i volum. Niro er noen cm lengre, men samtidig Konas utvides litt med å flytte gulvet.

Jeg ble i grunn mer usikker på hva som er riktig valg etter videoen. Niro har bakseteplassen, seteminne og høyere interiørkvalitet på visse ting, men Kona har bedre design, hud og noen bedre løsninger i interiøret (bedre ratt, spesielt knappene, og bedre multimedialøsning bla.).

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk

arthur

Sitat fra: gr på søndag 09. september 2018, klokken 10:26
Å få fullade er svært relevant på Niro DERSOM den kommer med hengerfeste, plutselig er rekkevidden kanskje mer enn halvert med en skaphenger eller campingvogn på kroken, og .....

Men min bensinbil (Honda med 1,8 liter bensinmotor) så bruker jeg 0,6 på langtur, men med henger og båt på denne (totalt 1300 kilo) så går forbruket opp til 0,8 på samme strekningen eller rundt 35%.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trekkoppbil

Høy ladefart på høy SOC er en styggedom. Det kan gi fine tall som passer bilselgerene bra, men det kan gå på bekostning av andre hensyn. Batteriet kan gå fort varmt, og det kan eldes fort. Spesiellt for batterier uten kjøleveske kan det være en dårlig ide.

Det jeg synes er vikig, er høy ladefart opp til halvfullt batteri.

Har du et 60kwt's batteri hvor du trenger lading etter 30 mil, og du lader halvfullt og kommer 15 mil til, så klarer du vel en normal dagsettappe med en hurtiglading. Skal du kjøre lengre, så kan det vel være like greit med flere pauser i løpet av dagen.

På Autobahn blir det helt andre tall. Det er ikke morro å kjøre i høy fart med en ett girs bil.  Her ville det være nyttig med større batteri og kjappere lading, men et annet nyttig alternav, ville være dual drive for å få ned forbruket. Dvs 4-hjulstrekk.

OlaM

Sitat fra: arthur på søndag 09. september 2018, klokken 10:55
Sitat fra: gr på søndag 09. september 2018, klokken 10:26
Å få fullade er svært relevant på Niro DERSOM den kommer med hengerfeste, plutselig er rekkevidden kanskje mer enn halvert med en skaphenger eller campingvogn på kroken, og .....

Men min bensinbil (Honda med 1,8 liter bensinmotor) så bruker jeg 0,6 på langtur, men med henger og båt på denne (totalt 1300 kilo) så går forbruket opp til 0,8 på samme strekningen eller rundt 35%.

Forbruket går opp mye mer i prosent med elektrisk enn med bensin, fordi bensin er spesielt lite effektivt på lave belastninger. Når du øker belastningen på en fossilmotor, så går en større andel av varmeenergien over til bevegelse. Dermed virker det som den ikke bruker så veldig mye mer, dvs du får arbeid igjen for det som tidligere ble sløst vekk. Elmotoren er veldig effektiv både med og uten last, dermed øker forbruket mer lineært med belastning.
'21 3LR

Bmwi3

TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

bjornskj

Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 13. september 2018, klokken 20:41
Er det verken HUD eller skilt gjenkjenning?
Det er ikke HUD og det ser heller ikke ut som om det er skiltgjenkjenning, selv om det siste ikke er 100% bekreftet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA