Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC på 3 fas 230v IT 16a

Startet av Kianus, mandag 03. september 2018, klokken 20:59

« forrige - neste »

Kianus

Hei.

Elektriker monterte TWC på 3x16a IT nett i dag.
Ved tilkobling får jeg kun 12 km/t på lading men bilen viser 12 kW. Den viser også symbolet for 3 faser.

Vet det er en bug i kW visning, men det var da lav km/t også?

Muffinman

Dette oppsettet bør gi deg ca 4,2kW. Går klimaanlegget mens du leser av? Hvis du ikke har slått det av manuelt starter det bare døren er åpen. Varmeseter, varme i bakrute/ratt/speil kan også trekke såpass mye at det blir litt mindre til batteriet, og km/t visningen blir mindre. Har du i tillegg en TMX har den høyere typical forbruk enn Model S og vil ha lavere km/t verdi i utgangspunktet.

geear


S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Muffinman

Du ser det ikke, men du kan regne ut effekten i denne konfigurasjonen slik: P=U*I*1,157. Med andre ord 238v*16A*1.157=4406W.

Ok, så 4,4kW da :) Med lavere spenning får man litt lavere effekt.

geear

Det er iallfall teorien, men i praksis så trekker den mindre fra fellesleder enn det den er satt til, pluss at ikke alt ender i batteriet.

Muffinman

Mulig jeg ikke fulgte med når jeg gikk elektrolinja for lenge siden, men det skjønte jeg ikke...

geear

#7
Det har ikke noe med elektrolinja å gjøre, det har med at bilen ikke trekker 16A når den er satt til å trekke 16A, den trekker litt mindre, kanskje 5-7% under.

Muffinman

#8
Stemmer vel ikke helt. Jeg har samme oppsett på en 3x32A kurs. Når bilen er justert på 28A, som er maks med dette oppsettet, måler jeg 28A + 16,5A + 16,5A på faselederene. Det vil si at den lederen som er koblet der hvor nullederen normalt skal på TN-nett får samme strømtrekk som indikeres i bilen mens de to andre får mindre. Du tenker kanskje på sammenlignet med 32A enfase? Da bruker man to faseledere og det vil gå 32A i begge.

Fordelen med denne kvasi-trefaseløsningen sammenlignet med enfase er at man får samme effekten, men med lavere maksimalt strømtrekk. Men det vises korrekt i bilen, ihvertfall hjemme og på de destinasjonsladerene med slik oppsett jeg har besøkt.

Edit: 1.157 er en faktor man kan bruke istedet for å regne på hvordan fasene summerer i dette oppsettet :)

geear

Nei, jeg mener akkurat det jeg skrev i de to forrige meldingene, at den trekker ikke det den er satt til å trekke, på felles faseleder (altså den mest belastede), den trekker litt mindre. Når den er satt til å trekke 16A på "kvasi-trefas", så tenkte jeg at den burde trekke 16A fra felles faseleder (N, f.eks. L3 i kvasi-trefas), og 9,25A på de to andre (L1 og L2), men i stedet trekker den litt mindre. Jeg tenker at jeg forteller bilen at den skal trekke 16A, men det er mulig ingeniørene hos Tesla tenker at det man angir er hva slags kurs den er tilkoblet, og derfor legger inn en liten sikkerhetsmargin?

Siden din er begrenset til 28A på 32A kvasi-trefas har du sikkert en annen lader enn meg, for min kan ta 32A på denne løsningen, men der gjelder det samme, den trekker litt mindre der og.

Muffinman

Jeg har den gamle standardladeren som tar 3x16A. Med dobbeltlader eller ny standardlader får man ut ca. 8,3kW med dette oppsettet siden man da kan trekke 32A på "felleslederen".

Det motsier dog ikke det faktum at jeg måler det samme (mellom 27 og 28A) på denne lederen med tangampermeter som det indikeres i bilen.  Og man kan faktisk regne seg fram til samme resultat. Men det er endringer mellom softwareversjoner; før var maks innstilt i bilen 27A, mens det nå er mulig å justere opp til 28, uten at strømtrekk i faselederen har endret seg.  Det er vel sikkert mulig  at man har lagt inn marginer slik at bilen nå trekker mindre enn indikert, men jeg vet ikke helt hva som skulle være begrunnelsen. En 32A veggboks bør normalt stå på en 40A kurs, og da ligger sikkerhetsmarginen i selve installasjonen. Har sett litt forskellig av merkelige avrundig på disse bilene gjennom årene, så man vet aldri.

geear

Det skal sies at det kan være tangamperemeteret mitt er synderen.

Linkmytesla viser snitt på 3,98kW over lang tid på 16A og 7,99kW på 32A. Så føler det samstemmer med amperemeteret som viser litt lavere ampere i skapet enn hva som står i bilen. Går ut fra LMT viser inn på batteri? Iallfall etter lader.

Muffinman

#12
Har ikke brukt linkmytesla siden jeg testet det for noen år siden. Trodde info om strøm til/fra batteri ble fjernet fra API`et? Uansett bør det gå an å se dette greit i canbusdata. Får prøve å huske å ta en titt.

EDIT: Det er vel målt ca. 88% effektivitet i ladingen på 13A enfase, så om effekten i utgangspunktet er 4,4kW inn stemmer det ganske godt med knappe 4kW inn på batteriet. Man kan vel også se effektivitet fra canbus om jeg ikke husker feil. Må sjekkes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA