Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S vs Audi e-tron

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 02. september 2018, klokken 18:49

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Hei
Er det noen som har gjort seg noen tanker rundt Model S vs Audi e-tron når en bestiller seg ny elbil? Ser det koster 640.000 for 75D av Tesla, men forventet pris for e-tron er 80000 Euro inkl tysk mva, som vil bli ca 640.000. Men da med ca 90 jeg batteri, men ikke særlig lenger rekkevidde enn Teslaen, virker det som. Tesla har jo et fantastisk ladenettverk oppe og går nå, mens Audi kan gå på 50kWh CCS men og det nye 150kWh nettet som Ionity skal spre ut med 400 stk i Europa innen 2020 (hvor hastighet ikke går ned ved å få besøk på nabobåsen).
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

Mine tanker er at Tesla lager S frivillig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Skal du på lange Europa ferier så er det enda flere år til Audi er praktisk.
Liker du lyskryssrace så velger du Tesla.

Liker du kort tid for deleleveranse tar du Audi
Vil du ha et premium interiør så tar du Audi.

Vil du ha hengerfeste må du ha Audi eller X

Argumenter for begge

Lassi

Må spekke begge leveringsklar før man sammenligner pris.

Tipper Audien er bedre utstyrt enn hva som normalt kommer derfra, men at det fort kan bli dyrt likevel...

Ladenettverket betyr i praksis nada for meg såfremt rekkevidde er 400km. Hvis du ofte kjører lenger kan det bli annerledes.

sfinxern

E-tron kommer til å bli mye dyrere enn en S75D hvis det er sammenligningsgrunnlaget. Selv om Audi selv helst vil sammenligne med X, noe jeg ikke synes er riktig.

Med alt ekstrautstyr i kjent Audi-stil, så blir vel E-tron fort rundt 800. Og da kan du sammenligne med prisen på S75D uten AP og FSD.

1-0 Tesla på pris.
2-0 Tesla på ladenettverk.
3-0 Tesla hvis du slenger på AP
3-1 Audi hvis vi sier at Audi er bedre skrudd sammen og høyere kvalitet på interiør. Selv om S nå faktisk begynner å bli en godt skrudd sammen bil med høy interiørkvalitet. Jeg vil vel påstå at ja, det er en premiumbil. Selv om mange andre påstår annet.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Lassi

"AP" ser ut til å koste 25K hos Audi og FSD er det ingen som har fått noe valuta for enda så tror ikke det blir så veldig stor forskjell i pris likt utstyrt.

sfinxern

Det er jo det som er poenget. Sammenlign en basic S75D som nå har premiumpakken inkludert opp mot en helt likt utstyrt E-tron og du vil få en ganske stor prisforskjell.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Lassi

Hvis man konfigurerer en Q7 må man ut med ca 100k i ekstrautstyr for å få tilsvarende model S med premium.
Da er fortsatt igjen diverse fordeler som den ene har som ikke den andre har. Trekker man moms fra dette igjen så er ikke forskjellen så stor.

RaBalder

Audi har vel verksteder og delelager som fungerer.

SurSnasen

Vil du ha plug & play ladenettverk, så velger du Tesla.
Vil du ha lengre rekkevidde så velger du Tesla.
Vil du ha 360-kamera så velger du Audi.
Vil du ha HUD så velger du Audi.
Vil du ha støydempet bil så velger du Audi.
Vil du ha driftssikkerhet så velger du Audi.
Vil du ha hengerfeste så velger du Audi (eller Model X).
Vil du ha takstativ uten å måtte velge panoramatak så velger du Audi.
Vil du ha bagasjesikring så velger du Audi.

Men til syvende og sist så er det smak og behag. Noen liker Tesla. Andre liker Audi. Atter andre liker andre biler. Og noen vil bare ha en rød bil...

ToWalkOrDrive

Takk for alle innspill. Mye å tenke på. Når det gjelder kvalitet så tenker jeg at faren for feil på dørhåndtak og lekkasje i tak er mindre enn i min 2014 Tesla, men en ren elbil har de ikke laget før, så tenker en gjerne kan få en del barnesykdommer på elektronikk osv.
Hvis en skulle til Europa før Ionity-nettverket er oppe og går så har en jo 50kW CCS hurtiglader over alt. Ja, det tar nesten dobbelt så lang tid som superladere, men det vil jo gå...

En liten detalj er hvis en skal av gårde 07:40 om morgenene kan en angi dette på forhånd og få varm bil uten å bruke PC / 3. Partsprogrammer. Fra Audi-nettsiden:

"De kan for eksempel legge inn avreisetid, slik at Audi e-tron lades og/eller varmes opp / kjøles ned på ønsket tidspunkt. Kundene kan til og med velge å varme opp eller kjøle ned bestemte områder i bilen. På kalde vinterdager kan de for eksempel skru på setevarmen eller rattvarmen." 

Tesla Model Y                         2021-

o.b.lix

Sitat fra: StianSalG på mandag 03. september 2018, klokken 23:32
Vil du ha driftssikkerhet så velger du Audi.

Hva får deg til å si dette? Kan ikke finne noen bevis på at det er sant, har du en link?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

"De er kjent for..." er nok det som det støttes på her, o.b.lix.

Ellers, lekkasjer fra tak er vel lenge siden nå? En av "barnesykdommene", eller forekommer det på nyere biler fra Tesla også?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

nortrahof

Tesla leder utviklingen med 5 år! Det er mye når det gjelder elbiler. Men Audi har produsert biler lenger, så de er kanskje kvitt barnesykdommer ellers?
Dessuten har jeg ikke sett hvilken motortype Audi har valgt? - Er det asynkrondrift som Tesla, er det OK. Det er bedre for større motorer. Med asynkrondrift starter Audi fra begynnelsen da de ikke kan bruke erfaringer fra VW som har synkronmotorer.
Kjører du langt, så kan ladetid spille en viss rolle (50kWh - 120kWh) og tilgjengelighet av ladere?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA