Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste

Startet av Diesel, søndag 02. september 2018, klokken 13:34

« forrige - neste »

Diesel

BMW i3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Diesel

Ja, krok/hengerfeste til feste av sykkelstativ eller fks thule bagasje boks. Det ville jo løst litt bagasjeplass problematikk på langtur.

BMW i3

SveinJ

har vel vært diskutert tidligere synes jeg å huske :-\
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Sitat fra: Diesel på søndag 02. september 2018, klokken 13:34
Hei!

Noen som har i3 med hengerfeste montert?
https://hengerdeler.com/nettbutikk/2016-bmw-i3/
Hva ?..Hvis dette stemmer er det fantastisk. Da er det jo bare å satse på bmw i3 og glemme iX3  :)

Trond.m

Det ligger monteringsanvisningen på nett.

Festet er godkjent til følgende belastninger:
Trekk:     00 kg
Trykk:  S 60 kg

Ikke 94/20

Usynlig utskjæring i støtfångaren

Men hva betyr det...gjelder ikke 94/20.  Gjelder det ikke 94 Ah ?

02jan

Antar 94/20 er. 94ah kombinert med 20" felg ?

* litt synd, jeg står på reservasjon (og har trukket meg før pga manglende h.feste), på en gnager. Med kule på i3 , godkjent hele  60kg? Kunne jeg få laget et rack med løsning for ski og bagasje.
Kunne godt tenkt meg i3s ,med de breder hjul ,som da er kun i 20" ?

Ble forøvrig stoppet i teknisk kont. og bedt om å ta av sykkelen bak på i3. Mitt thule system , var ok ,da jeg har festet dette fast - men det var vist meget vanskelig å se lysene bak, da spilene i sykkehjulet skjulte lyset.  Dette var midt på dagen skyfri himmel og 30 grader i skyggen.

Egentlig ikke noe kunst å trekke om til lyskilde, men så var det det med å tukle med det elektriske og garanti - håper jeg tar feil og at det er ferdig plugg bak der til å koble på lysplate.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Sitat fra: 02jan på onsdag 05. september 2018, klokken 18:26
Antar 94/20 er. 94ah kombinert med 20" felg ?

* litt synd, jeg står på reservasjon (og har trukket meg før pga manglende h.feste), på en gnager. Med kule på i3 , godkjent hele  60kg? Kunne jeg få laget et rack med løsning for ski og bagasje.
Kunne godt tenkt meg i3s ,med de breder hjul ,som da er kun i 20" ?

Ble forøvrig stoppet i teknisk kont. og bedt om å ta av sykkelen bak på i3. Mitt thule system , var ok ,da jeg har festet dette fast - men det var vist meget vanskelig å se lysene bak, da spilene i sykkehjulet skjulte lyset.  Dette var midt på dagen skyfri himmel og 30 grader i skyggen.

Egentlig ikke noe kunst å trekke om til lyskilde, men så var det det med å tukle med det elektriske og garanti - håper jeg tar feil og at det er ferdig plugg bak der til å koble på lysplate.

Hm, for det først er det vel ikke krav om lys bak på dagen på moderne biler og for det andre tror jeg ikke det er vanskelig å se bremselysene gjennom eikene i et hjul ?? Vanskelig konstabel du traff som ikke var hel oppe på dagens regler...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Diesel

Sitat fra: TM på onsdag 05. september 2018, klokken 16:34
Det ligger monteringsanvisningen på nett.

Festet er godkjent til følgende belastninger:
Trekk:     00 kg
Trykk:  S 60 kg

Ikke 94/20

Usynlig utskjæring i støtfångaren

Men hva betyr det...gjelder ikke 94/20.  Gjelder det ikke 94 Ah ?

Sjekket en del andre bilmerker de leverer til (da-gdw.dk) og denne teksten 94/20 viser for alle, se vedlegg. Må ha en annen betydning og tilfeldig at det akkurat passer med i3 94 Ah med 20" hjul. Kan ikke skjønne hva som skulle være forskjellen mellom 19 og 20" hjul.

Hvor fant du det med utskjæring i støtfangeren? Jeg klarte ikke å se at en skulle skjære ut noe i installasjonsveiledningen. Håper ikke det er nødvendig.

Kombinert med en slik boks så https://takrails.no/thule-bagasjeboks-backspace-xt-9383-300l-sort.html så har vi jo plutselig en stasjonsvogn. Nesten!
BMW i3

02jan

Ingen konstabel, kun vanlig teknisk kontroll.
Søndag midt på dagen i sommer , 33 plussgrader i skyggen., masse sol.

Alikevel, innhanket i teknisk (står ofte på Skillebekk RV4 , infart Oslo ). Trodde jeg skulle få positiv kommentar for å klart å konstruere en løsning ,for frakt av sykkel forsvarlig på en i3, neida ( og jeg har tatt det for gitt , at lys i mørket , må man kunne klare å se mellom eikene på en sykkel ! ).
Men neida ,her manglet det lysplate  bak, så det var bare å glemme å kjøre vider med både sykkel og bil.

Fikk meg en lærepenge der , så  neste bil skal jeg ha godkjent løsning med plass til både 2 sykler og noe å frakte ski til vinter.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Diesel

94/20 betyr:
EU angiver at trækket er EU- godkendt efter direktiv nr. 94/20 DK angiver at trækket ikke skal være EU-godkendt, men at det er godkendt i Danmark

Tror jeg må sende en epost til Vegvesenet å høre om dette kan bli godkjent i Norge.
BMW i3

Trond.m

Det skal vel ikke være noe problem i forhold til godkjenningen, siden det ikke skal trekke noe. Det er jo bare et feste for sykkelstativ. Spørsmålet er vel hva forsikringsselskapet mener dersom du blir påkjørt bakfra og hengerfestet Fører til store skader på bil / batteri.

Tenkte jeg skulle høre med Elbilmek om kan montere feste og el-tilkobling.

Diesel

Skulle jo tro man kan argumentere med at en uansett må holde seg innenfor de vekt begrensningene bilen har på nyttelast. Om den vekten er inne i bilen eller står på et hengerfeste skulle vel ikke bety all verden for kjøreegenskapene. I hvert fall ikke så lite vekt som 60kg. Men frykter du har rett og at en ikke kan kjøre lovlig med en slik løsning.

Sendte en epost til Vegvesenet. Venter spent på svar.
BMW i3

Trond.m


Har hentet inn priser på hengerfeste.

12-1058-16 aftageligt træk til BMW i3 bruttopris NOK 5700,-

elsæt 8001-00002 elektronisk universal 7 polet elsæt bruttopris NOK 2430,-

Det er mulig å få en del rabatt på disse prisene.

BEMA AS, avd. Oslo

Strømsveien 177 – 0664 Oslo

Tlf: 22 08 88 20

Trond.m

Fikk tilbud på ferdig montert hengerfeste. (Sentrum Bil). 14000 kr er mye for å få festet et sykkelstativ (0 kg tilhengervekt). Tipper at det også kan gi problemer i forhold til garanti og det er nok penger man ikke får igjen ved videresalg. Konklusjonen min...ikke verd prisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA