Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mindre amp og 3 fase, eller mer amp og en fase?

Startet av Panduck, lørdag 01. september 2018, klokken 16:32

« forrige - neste »

Panduck

Så, nå skal det flyttes til sted der jeg ikke trenger å bruke eksisterende kabel til ladestasjonen, men nytt må trekkes. Så jeg kan få med enn 8A, og selv om jeg sikkert klarer meg med 16A, vil det kunne vært fint å gjøre klar til mer. 20A, kanskje... Men så lurer jeg på om det da ville være bedre med 3fase og mindre A per fase, enn 1 og mer? Om jeg har 3x6A eller 3x8A, vil dette kunne gi en god ladehastighet. Vil det være en fordel å spre det slik, eller er det like greit å bruke 1fase med mindre jeg ønsker meg 11kW?

Det vil jo gi litt treg lading for eventuelle enfasebiler på besøk, men det vil neppe være så mange.

pudderjagar

Kan du bruke 3fase så er da ingenting som er betre enn da.
Du slepp skeive belastninger og stort spenn i volt mellom fasene.
Du får utnytte all effekten som er tilgjengeleg.
Du kan forvarme bilen uten att du tapper batteriet

Få så stor ladestrøm som mulig men velg ein som kan ha 2 hastigheter. Då kan du lade med maks når du treng da og med lav strøm når du har god tid.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Skal du installere nytt og må trekke ny kabling og ny kurs etc. så er prisforskjellen normalt liten mellom 16A og 32A, automatene koster nesten det samme og så må du regne med noen tiere ekstra per meter kabel. Så det beste er i alle tilfeller å installere mest mulig i forhold til hva du har å gå på i huset. Da får du best utbytte på biler med 1-fas og best fordeling og god fart på biler med 2/3-fas. Justér heller ned farten i bilen om du ikke trenger å trekke maks...

Trekkoppbil

#3
Å strekke kabler for under 16A, må vel være en nødløsning. Det kommer ann på hvilke flaskehals du har. Enkelte trekkerør er svært trange. 32 kurs kan kreve dyrt kobber hvis det er lange avstander.

Det er vanskelig å forutse framtidig behov, og det er ikke enkelt å komme med noe svar på spørsmålet. Det gjelder for hver enkelt å pønske ut en fleksibel løsning, ut fra forholda.

Det kan høres dumt ut bruke 1-fase kurs, dersom 3-fasebiler blir vanlige i framtida, og man har TN-nett, og man skulle tru at man balanserer bedre med 3-fase.
Erfaringen min er at det fungerer litt motsatt. Det kan være vanskelig balansere med 3-fasekurs. Antakelig er de fleste biler i dag, enfasebaler. Skal man lade dem på en 3-fasekontakt, så veit man normalt ikke hvilke fase dem lader fra, og erfaringen min med 3-fasekontkter, er at dersom man lader 2 biler fra 3-faseuttak, så vil begge lade fra samme fase. Jeg har prøvd å bruke ulike vegguttak, og ulike overganger fra 3-fase til 1-fase, og alle bilene endte opp med å lade fra en og samme fase.

En utvei er å bruke en forgreining fra 3-fase til en-fase, hvor man har ett uttak for hver fase. På den måten kan man lade 3 biler med 16A hver på en og samme kurs. Det er en griseløsning: De enkle forgreiningene jeg har funnet for 16A, er alle med Schukouttak, men jeg normalt har industristøpsel på evse. Og man må bruke ett og samme vegguttak, og man endre opp med ett kingelvev av lause kabler rundt i garasjen. For å unngå CEE kan man sette opp en brukssentral, men da kan det bli enda mer rot i garasjen.

En fleksibel løsning kan være å sette opp flere vegguttak på en 16 eller 32A kurs. F.eks 2 stk 3faseuttak og 3 stk enfaseuttak:

Setter man 2 enfaseuttak i garasjen, og ett på utsida, så kan man lade 3 enfasebiler, som kan få f.eks 16A hver på en 16A kurs, eller hvis man i stedet skal lade 3-fasebil, så kan man la være å bruke enfaseuttakene. Da kan man lade en 3-fasebil på 16A, eller 2 biler på 8A hver. Ett vegguttak koster under 100 kr, så det burde ikke være noen stor sak å sette opp 5 stykker.
Enkelte elektrikkere vil muligens ikke sette opp mer enn ett stikk pr kurs. Det kan være kortsiktig, da det er ikke sikkert den kontakta vil passe til den som kommer for å lade om ett år eller 2.




KjellG

vi antar TN. Hvordan vet du hvilken faseleder (ved inntaket) som bilen lader fra? Jeg ville anta at alle én-spenningsbiler henter strøm fra pinne «1» i kontakten. Dersom flere ladeuttak er montert uten revolvering, vil alle uttak belaste faseleder 1. Dersom uttakene er revolvert, 1,2,3,1,2,3,1,... så burde bilene belaste alle faseledere likt.

Panduck

Sitat fra: KjellG på mandag 03. september 2018, klokken 17:10
vi antar TN. Hvordan vet du hvilken faseleder (ved inntaket) som bilen lader fra? Jeg ville anta at alle én-spenningsbiler henter strøm fra pinne «1» i kontakten. Dersom flere ladeuttak er montert uten revolvering, vil alle uttak belaste faseleder 1. Dersom uttakene er revolvert, 1,2,3,1,2,3,1,... så burde bilene belaste alle faseledere likt.

400V TN. i3'en støtter iallefall 3-fase lading opp til 11kW. Det skal uansett ikke være mer enn ett ladeuttak :O

geear

Trekkoppbil, hvis bilene lader fra ekte 3-fas, altså TN-nett, så vil de trekke likt fra alle fasene, og det du beskriver er et ikke-eksisterende problem. Hvis det derimot er som e-Golf, som kun har to ladere og dermed kun trekker fra to faser, så kan det oppstå, men har man en slik situasjon med to ladere og to e-Golfer, så kan man jo vurdere å koble L3 som L1 på den ene laderen for å spre lasten.

Har man IT-nett så vil både e-Golf og Tesla lade på "2-fas", da belaster de alle lederne, men den som er koblet som felles blir mest belastet. Derfor bør det brukes forskjellig leder som fellesleder (N) dersom man har to ladestasjoner, da blir fordelingen veldig god.

Uansett er mulighet til 2/3-fas bedre enn 1-fas, for fordelingen blir iallfall ikke dårligere, alltid lik eller bedre, og så gir det mye større fleksibilitet.

Panduck

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 03. september 2018, klokken 16:34
Å strekke kabler for under 16A, må vel være en nødløsning.

Med 6a / 8a mente jeg ikke å trekke kabler for dette, men å begrense i ladestasjonen slik at det ikke gikk mer. Når man etterhvert får effektavgift er det vel greit å ikke komme for høyt.

HomeClu noe å tenke på?

https://www.salto.no/nyheter/utnytt-stromkapasiteten-mer-effektivt-med-homeclu?gclid=EAIaIQobChMIxPzo8p6h3QIVg4KyCh1j_Aa3EAAYASAAEgK1cvD_BwE

geear

Kommer an på hvordan effektavgiften blir utformet. Kan fort være det vil lønne seg å lade raskt og bli ferdig midt på natta, enn å lade et par døgni strekk på slow mo..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA