Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler er ikke alltid utslippsfrie...

Startet av Lassi, fredag 31. august 2018, klokken 21:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Hadde ikke fått med meg at Kangooer pleier å brenne jeg. Det er vel ingen av den nye typen som har tatt fyr?

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på fredag 31. august 2018, klokken 22:35
Hadde ikke fått med meg at Kangooer pleier å brenne jeg. Det er vel ingen av den nye typen som har tatt fyr?

Det er de gamle med luftkjølte NiCd-batterier. Pga. overfølsomt sikkerhetssystem blir dette ofte koblet ut, og når det da virkelig trengs så virker det mao. ikke. Det har brent så mange av disse at de resterende burde vært kalt in til ekstraordinær teknisk sjekk alle som en.

https://www.tu.no/artikler/advarer-mot-gamle-elbiler/244292
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

Brann i bil er heller ikke nødvendigvis det samme som at batteriet tar fyr. Det har vært nok av eksempler på branner som skyldes kortsluttning i 12V anlegget. Virket også som at brannvesenet raskt fikk slukket brannen. I så fall høres ikke det ut som brann i et lithium batteri, som jo kan være litt tidkrevende å få slukket.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA