Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremser "skriker"

Startet av Appelsin, fredag 31. august 2018, klokken 10:47

« forrige - neste »

Appelsin

TMX75D - produsert januar2018. Bremsene foran "skriker" litt når bilen settes i bevegelse etter å ha stått stille. Litt irriterende lyd, særlig når skal rygge litt frem og tilbake som ved lukeparkering. Har forsøkt harde nedbremsinger/aktiv bruk av bremser, men det blir ikke bedre. Noen som opplever det samme? Tips til hvordan få dette bort?

CaZpaH

Sitat fra: Appelsin på fredag 31. august 2018, klokken 10:47
TMX75D - produsert januar2018. Bremsene foran "skriker" litt når bilen settes i bevegelse etter å ha stått stille. Litt irriterende lyd, særlig når skal rygge litt frem og tilbake som ved lukeparkering. Har forsøkt harde nedbremsinger/aktiv bruk av bremser, men det blir ikke bedre. Noen som opplever det samme? Tips til hvordan få dette bort?

Høres ut som noe som er borti noe. Hadde samme problem på min BMW X3. Skrek ved små bevegelser. Da jeg kjørte litt (uten harde nedbremsinger) og stanset så kjente jeg over bremseskivene og kjente fort hvor feilen lå da en var glovarm pga. friksjonen.

Feilen da var festet til ene caliperen som hadde løsnet litt på ene mutteren. Strammet den og så var problemet borte (på den bilen, sier ikke at det er samme feil her, men verdt å sjekke ut).
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

eivind79

Får ofte blikk når jeg skal begynne å kjøre/lukeparker pga masse lyd fra bremsene/hjula, så klagde på det samme når min bil var inne for garantireparasjon nå nettopp.
Ble forklart av teknikker at designet var slik at det ville bli lyd dersom en vred på ratt mens en hadde brems på,  dette kunne de ikke gjøre noe med. Testa ut det selv og hører lyd ved stillestående om bremsen er aktivert (også parkbrems), lyd forsvinner dersom jeg slipper brems og vrir på ratt i stillestående/krypfart.
Dersom det kom lyd ved typisk kø-kjøring (uten bruk av ratt slik som en gjør ved lukeparkering) så skal det ikke være lyd og fikk derfor beskjed om å ta kontakt om jeg opplevde det.

Øyvind.h

Piper i mine bremser foran siste tidelene før bilen stopper foran lyskryss etc. Tar det opp på 40k service neste uke og hører hva de sier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA