Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity og pris for lading

Startet av Ampéreson, fredag 31. august 2018, klokken 10:33

« forrige - neste »

Ampéreson

Som er viden kjent skal Ionity lage et pan-europeisk ladenettverk med 400 stasjoner. Ser også at det kommer en stasjon på sørlandet. Men det jeg ikke klarer å finne ut er hvor mye det koster å lade. Pr. kWh eller minutt, noen som vet noe?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Rollep

Nei, det gjenstår å se hva det blir.

Har spurt den norske Ionity sjefen et flertall ganger, det eneste svar man får er "det kommer vi tilbake til".
Men man får jo håpe at det blir tidsbasert ellers blir det helt håpløst.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ampéreson

#2
Har også prøvd å finne priser på de allerede eksisterende i Europa uten å finne.

På denne videoen er det faktisk gratis Currently free of charge

https://www.youtube.com/watch?v=VEmJ-Kxs7ec
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

RayBomb

Sitat fra: Rollep på fredag 31. august 2018, klokken 10:40
Nei, det gjenstår å se hva det blir.

Har spurt den norske Ionity sjefen et flertall ganger, det eneste svar man får er "det kommer vi tilbake til".
Men man får jo håpe at det blir tidsbasert ellers blir det helt håpløst.
Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Sent from my iPad using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Amatøren

Pris på kW og ved fullt batteri 20,- kr/min?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trine2

Man skulle tro det var mulighet for et to-priset system. Man betaler pr. kw inntil ladehastigheten når/går svært sakte og da går over på minutt-pris. På denne måten hindrer man overfylte ladestasjoner av folk som på død og liv må topplade bilen selv om det tar en time ekstra.

automat

Sitat fra: RayBomb på lørdag 01. september 2018, klokken 18:28

Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Hvis du har stått i ladekø bak en som "saktelader" på en hurtiglader, så skjønner du hvorfor.

Det er ikke strømmen man betaler for ved hurtiglading. Det er tilgang på tjensten hurtiglading. Billig strøm finner man andre steder.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: RayBomb på lørdag 01. september 2018, klokken 18:28
Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Sent from my iPad using Tapatalk
Argumentasjonen mot kWh-prising er at 150kW-stasjonene da kan bli opptatt av alle elbilene som kun trekker 20-50kW. Men disse har som regel også mindre batterier å fylle enn de som trekker 50-150, så problemet er ikke noe annet enn at det blir flere om beinet. Det er de som lader raskt som drar opp driftskostnadene til Ionity, på grunn av effektleddet.

goggo

Og da har vi fått fasiten. Det ble hverken pr KWh eller pr minutt...
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing

Fast pris pr ladesession - 80 NOK. Hva synes vi om det?

mvh HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Håvar

Merkelig avgjørelse. Ved å sette fastpris oppfordrer Ionity til ladekø, selvfølgelig vil folk ha maks valuta for de 80,- de betaler.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Beckern

Sitat fra: Håvar på mandag 03. september 2018, klokken 10:19
Merkelig avgjørelse. Ved å sette fastpris oppfordrer Ionity til ladekø, selvfølgelig vil folk ha maks valuta for de 80,- de betaler.
Med mindre ladesession har en makstid.
En makslengde på 150kW ladere bør vel være 30 min.
Slike tidsinndelinger er jo vanlige i USA.


Øyvind.h

Smart trekk for oppmerksomhet og bruk av laderne. Tipper det blir rask økning i kjennskap og høy belastning på laderne.
Men for brukerne virker det ikke som en god strategi. Når man først må betale for seg forventer jeg at en del vil forsøke å gjøre så god deal som mulig. Dvs stå så lenge som mulig. Med fastpris har man nesten mindre incentiv for å flytte bilen enn på Teslas «gratis»-løsning. Ettersom effekten ikke prises må man vel her regne med at også elbiler med små batterier kobler til og blir stående lenge uten å utnytte tilgjengelig effekt, for prisen er lav. Hadde fastprisen vært 2-300,- derimot tipper jeg få med lite batteri hadde hoppet på dealen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

80 kroner garanterer jo at laderne vil benyttes i utstrakt grad av biler som maks kan lade med 50 kW. 80 kroner tilsvarer 32 minutter på en 50 kW lader til 2,5 kr/min. Om det er 80 kroner for ubegrenset tid så er Ionity billigere enn Fortum og andre.

Prisen virker mer riktig om det er f.eks begrenset til 15-20 minutter per session.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Orbit

Virker som denne prisingen bare er en overgangsordning mens de skalerer opp antall stasjoner. Husk at med en strømpris på f.eks. €0.30/kWh Tyskland, så er €8 faktisk billigere enn hjemmelading så lenge du får ladet 27kWh eller mer.
Sitat fra: https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricingTo demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen Hugaas Andersen

"For the rest of 2018" er nok en nøkkelsetning, ja.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA