Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ionity og pris for lading  (Lest 5531 ganger)

Ampéreson

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 233
    • Vis profil
Ionity og pris for lading
« på: Fredag 31. August 2018, klokken 10:33 »
Som er viden kjent skal Ionity lage et pan-europeisk ladenettverk med 400 stasjoner. Ser også at det kommer en stasjon på sørlandet. Men det jeg ikke klarer å finne ut er hvor mye det koster å lade. Pr. kWh eller minutt, noen som vet noe?
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 985
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #1 på: Fredag 31. August 2018, klokken 10:40 »
Nei, det gjenstår å se hva det blir.

Har spurt den norske Ionity sjefen et flertall ganger, det eneste svar man får er "det kommer vi tilbake til".
Men man får jo håpe at det blir tidsbasert ellers blir det helt håpløst.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2015 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ampéreson

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 233
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #2 på: Fredag 31. August 2018, klokken 12:55 »
Har også prøvd å finne priser på de allerede eksisterende i Europa uten å finne.

På denne videoen er det faktisk gratis Currently free of charge

https://www.youtube.com/watch?v=VEmJ-Kxs7ec
« Siste redigering: Fredag 31. August 2018, klokken 12:59 av Amperson »
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

RayBomb

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 504
  • To Infinity and Beyond
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #3 på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 18:28 »
Nei, det gjenstår å se hva det blir.

Har spurt den norske Ionity sjefen et flertall ganger, det eneste svar man får er "det kommer vi tilbake til".
Men man får jo håpe at det blir tidsbasert ellers blir det helt håpløst.
Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Sent from my iPad using Tapatalk
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) ++ Masse Xtra
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematikk(OTA:22.10.20): 19.2
⚙️ KB: BP-AAE-BC-AC-BE
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ H280: Verksted(02.07.20)
⚙️ InControl(OTA:07.11.20): S20C_20.43.1-618886
⚙️ Kart(upd:17.09.20): 08.030.0111.0157

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2658
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #4 på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 18:49 »
Pris på kW og ved fullt batteri 20,- kr/min?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Trine2

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 107
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #5 på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 19:30 »
Man skulle tro det var mulighet for et to-priset system. Man betaler pr. kw inntil ladehastigheten når/går svært sakte og da går over på minutt-pris. På denne måten hindrer man overfylte ladestasjoner av folk som på død og liv må topplade bilen selv om det tar en time ekstra.

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2023
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #6 på: Lørdag 01. ſeptember 2018, klokken 23:30 »

Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Hvis du har stått i ladekø bak en som "saktelader" på en hurtiglader, så skjønner du hvorfor.

Det er ikke strømmen man betaler for ved hurtiglading. Det er tilgang på tjensten hurtiglading. Billig strøm finner man andre steder.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7737
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #7 på: ſøndag 02. ſeptember 2018, klokken 08:36 »
Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Sent from my iPad using Tapatalk
Argumentasjonen mot kWh-prising er at 150kW-stasjonene da kan bli opptatt av alle elbilene som kun trekker 20-50kW. Men disse har som regel også mindre batterier å fylle enn de som trekker 50-150, så problemet er ikke noe annet enn at det blir flere om beinet. Det er de som lader raskt som drar opp driftskostnadene til Ionity, på grunn av effektleddet.

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1285
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #8 på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 10:06 »
Og da har vi fått fasiten. Det ble hverken pr KWh eller pr minutt...
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing

Fast pris pr ladesession - 80 NOK. Hva synes vi om det?

mvh HUgo
Har elbil og elsykkel.
Fornøyd Tibber bruker.
Bor nær Kristiansand.

Håvar

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 276
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #9 på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 10:19 »
Merkelig avgjørelse. Ved å sette fastpris oppfordrer Ionity til ladekø, selvfølgelig vil folk ha maks valuta for de 80,- de betaler.

Beckern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 754
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #10 på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 10:36 »
Merkelig avgjørelse. Ved å sette fastpris oppfordrer Ionity til ladekø, selvfølgelig vil folk ha maks valuta for de 80,- de betaler.
Med mindre ladesession har en makstid.
En makslengde på 150kW ladere bør vel være 30 min.
Slike tidsinndelinger er jo vanlige i USA.


Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12737
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #11 på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 10:40 »
Smart trekk for oppmerksomhet og bruk av laderne. Tipper det blir rask økning i kjennskap og høy belastning på laderne.
Men for brukerne virker det ikke som en god strategi. Når man først må betale for seg forventer jeg at en del vil forsøke å gjøre så god deal som mulig. Dvs stå så lenge som mulig. Med fastpris har man nesten mindre incentiv for å flytte bilen enn på Teslas «gratis»-løsning. Ettersom effekten ikke prises må man vel her regne med at også elbiler med små batterier kobler til og blir stående lenge uten å utnytte tilgjengelig effekt, for prisen er lav. Hadde fastprisen vært 2-300,- derimot tipper jeg få med lite batteri hadde hoppet på dealen.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6821
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #12 på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 10:56 »
80 kroner garanterer jo at laderne vil benyttes i utstrakt grad av biler som maks kan lade med 50 kW. 80 kroner tilsvarer 32 minutter på en 50 kW lader til 2,5 kr/min. Om det er 80 kroner for ubegrenset tid så er Ionity billigere enn Fortum og andre.

Prisen virker mer riktig om det er f.eks begrenset til 15-20 minutter per session.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2975
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #13 på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 10:56 »
Virker som denne prisingen bare er en overgangsordning mens de skalerer opp antall stasjoner. Husk at med en strømpris på f.eks. €0.30/kWh Tyskland, så er €8 faktisk billigere enn hjemmelading så lenge du får ladet 27kWh eller mer.
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6821
    • Vis profil
Sv: Ionity og pris for lading
« Svar #14 på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 10:58 »
"For the rest of 2018" er nok en nøkkelsetning, ja.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.